Hoe duidelijk aan iemands gedrag is te zien bij een (dissociatie patient) met meerdere persoonlijkheden? dagelijks aantoonbaar?

Hoe gedraagt bv een patient van 5, of 100 alters? is dat duidelijk te zien bij iedere alter, en is dat dagelijks te zien? wat en hoe iemand zich kan dan gedragen of doen?
Ik kan me niet voorstellen 100 verschillende karakters tegelijk in een dag in een mens!Spannend, hoe zit dat?

Kan het ook zijn dat de patient als hij zich (onbewust) bang, verlegen, onzeker etc, voelt terwijl hij dat niet denkt of ziet?? Kunnen zulke gevoelens zo onbewust ervaart worden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier was laatst op de televisie een mooie documentaire over: DIS is Patricia. Te vinden onder de volgende link: dokument.ncrv.nl/ncrvgemist/28-5-2012/ncrv-dokument-dis-is-patricia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeievraag!! +1 (boeiend onderwerp he?) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeer interessant!!

Antwoorden (3)

dat zal van persoon tot persoon verschillen (in de individuele zin van het woord wel te verstaan)

dergelijke gevoelens kunnen idd onbewust ervaren worden. vaak is het ontstaan van een een DIS het gevolg van trauma, en in feite in het leven geroepen om de persoon zelf te beschermen.

elk persoontje heeft een eigen taak waardoor het niet exact te voorspellen is wanneer welke persoon de boventoon voert en zich 'laat zien'.
in feite is het dus o.a. kunnen omgaan 'met' (welke sitauatie dan ook)

als iemand bv verlegen is kan er een jong kind aan de 'oppervlakte komen' wat durft te laten zien dat het verlegen is.

als er sprake is van 100 of meer persoonlijkheden spreek men over polyfragmentatie.

meer info hieronder in de onderstaande link.
http://www.caleidoscoop.nl/pdfs/DIS_en_verpleegkunde.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas manifesteren de alters zich niet tegelijkertijd. Elke alter heeft zijn of haar eigen gedrag. Tijdens mijn studie woonde een van mijn medestudenten samen met iemand waarvan later bleek dat die persoon 84 alters had. Mijn medestudent heeft hierover een scriptie gemaakt. Het was schokkend om dit te lezen. Uiteindelijk was het niet mogelijk om de persoon met wie samengeleefd werd te definiëren. De relatie is uiteindelijk gestaakt.

Wat ik hiermee wil zeggen: de oorspronkelijke persoon bestaat niet meer. Een alter kan bang zijn terwijl de andere dat niet hoeft te zijn. Wat de ene alter ziet, ziet de andere ook maar zal daar anders op reageren.

De alters in een persoon strijden om het bewustzijn. Dit gebeurd echter in het onderbewuste.

Een boek om dit goed te kunnen begrijpen is:
Meervoudige persoonlijkheden
een handboek voor overlevenden van extreem geweld
Auteur: Michaela Huber
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij veel mensen die echt DIS hebben zie je in het openbaar weinig tot geen alters.
Het moet voor een 'disser' veilig zijn voordat er een deel naar buiten durft te komen, vaak is dat alleen in de thuis situatie of bij een therapeut soms bij goede vrienden.
En dan nog zijn de veranderingen zeer subtiel, zodat ze voor een buitenstaander soms nauwelijks zichtbaar zijn.
Kleine oog trekkingen, ander gedrag, houding, andere stem kan ook, dat valt meer op.

Kijk nog wat verder op de site van caleidoscoop, bijv bij de uitleg over de verschillende dissociatieve stoornissen, deze valt niet rechtstreeks te linken