Kun je net zo verslaafd zijn aan een product, dienst of spel als aan sigaret of drugs?

En ik denk aan, sportverslaafd (hardlopen, wielrennen, etc) of aan twitterverslaafd, msnverslaafd, smsverslaafd, etc

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet een GV-verslaving niet he:D

Het beste antwoord

Verslaving is feitelijk een onjuiste term die te pas en te onpas gebruikt wordt voor en door mensen die consequent en door roeien en ruiten de verkeerde beslissingen willen blijven nemen.

Het woord verslaving alleen al impliceert dat je een slaaf bent van de betreffende stof of handeling, en daar op geen enkele wijze een eigen wil in hebt. De grote hoeveelheid mensen echter die er in slaagt zijn 'verslaving' het hoofd te bieden, bewijst het tegendeel.

In de regel gaat het voornamelijk om zeer hardnekkige gewoontes, die men gewoon leuk vind of in elk geval leuk genoeg om de hele tijd te blijven doen, ook als er nadelen aan beginnen te kleven of het gevolgen begint te hebben.
Maar stoppen met de ' verslaving ' is vrijwel altijd een kwestie van de knop omzetten, doorzettingsvermogen en het aanwennen van een andere gewoonte. Dat kan alleen bij middelen die ook een lichamelijke afhankelijkheid behelzen, zoals medicijnen die vervelende gevoelens kunnen onderdukken wel extra moeilijk zijn, omdat je dan 'eerst de lichamelijke gewenning moet afbouwen voor je met de geestelijke ' ontwenning' kunt beginnen.

Maar ja, volgens die definitie kun je inderdaad OVERAL aan verslaafd zijn. Maar inde praktijk heeft je eigen wil/keuze daar HEEL veel zoniet alles mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verslaving krijg je onder andere door de aanmaak van dopamine. Dat is een beloningsstof voor de hersenen. Dit krijg je inderdaad van hard en softdrug, maar ook bij intensief sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we de definitie uit de Dikke Van Dale er eens bij nemen: Verslaving is strikt gezien een compulsieve geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid van een bepaalde stof.

Als jij je geestelijk of lichamelijk afhankelijk voelt van bijvoorbeeld gokken, is dat een verslaving aan een product. Ben je verslaafd aan het gevoel dat je hebt na het sporten en ga je daarom elke dag weer te ver in het afmatten van je lijf, dan is dat ook afhankelijk te noemen.

Het kan, dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, het is allemaal 'verslaafd' zijn... maakt niet uit hoeveel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan, bijvoorbeeld sporten, of gamen. Is ook een vorm van verslaving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zoals gamejunks, bijvoorbeeld The World Of Warcraft - spellen enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Net zo" is een persoonlijke waarde, daarop ga ik niet antwoorden.

Wel wil ik uitwijding doen over de verslaving aan roken en drugs, waarbij ik roken als uitgangspunt neemt omdat dit makkelijker te begrijpen is.
Verslaving is niks meer dan piekmomenten. Een grote hoeveelheid nicotine in 1 keer die daarna weer snel zakt waarna je lichaam meer wil. Hierdoor kan je als 'meeroker' niet verslaafd raken; je hebt geen piek.

Aan iets materialistisch verslaafd raken kan dus lichamelijk gezien niet. Aan een (computer)spel wel, en dat werkt inderdaad met de beloningsstof dopamine, zoals hierboven uitgelegd. Maar bij het 'afkicken' daarvan krijg je geen lichamelijke klachten, veroorzaakt door het niet meer spelen van dat spel. Bij roken wel, omdat je echt van iets lichamelijks, 'tastbaars' afkickt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja toch!!!!

een heel mooi voorbeeld is volgens mij dit product/dienst (of spel, zie maar hoe je het leest), het heet: goeievraag.nl

Ik durf te gokken dat er mensen zijn die balen als ze er een dagje niet toe komen in te loggen.

Terwijl anderen weer niet begrijpen hoe het mogelijk is.

Ik durf (maar dat is mogelijk heel gewaagd) te stellen dat dit soort verslavingen typisch iets is voor mensen die JUIST NIET verslaafd raken aan drugs of drank.
13 jaar geleden
Ja, er zijn ook heel veel mensen aan (veel) geld verslaafd.