Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen echolalie en het cocktail party syndroom?

Bij de beschrijving over het cocktail party syndroom staat: 'Soms is men, ondanks geheugenproblemen, in staat om hele zinnen te reproduceren, hoewel men de inhoud van de zin niet begrijpt.' Dat lijkt, als ik het zo lees, heel veel op echolalie (napraten wat bijvoorbeeld bij autisme voor kan komen). Maar wat is nu precies het verschil? Of zit ik er helemaal naast en is het totaal iets anders?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
4.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kenmerken cocktail party syndroom volgens een Engelstalige pagina:
- Gebruik van clichés en zinnen (bijvoorbeeld van favoriete programma)
-Gebruik van woorden/zinsdelen die niet helemaal in de context passen
-Gebruik van woorden waarvan men de betekenis niet kent
-Gebrek aan logica in wat er wordt gezegd
- Algemeen gebrek aan bewustzijn van andermans reacties, het idee om van onderwerp te veranderen of om verder te gaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Echolalie is het alleen maar (dwangmatig) herhalen van een klankpatroon zonder meer.
Bij het cocktailparty syndroom is het onderdeel van communicatie die niet wordt opgepikt.
Dat kan veroorzaakt worden door een alcoholische toestand, maar ook als de toehoorder even met de gedachten bij iets anders is.
''Heb je wel gehoord wat ik zei?''
''Ja'', en dan volgt een herhaling van een klankpatroon, die dan op dat moment pas tot het bewustzijn doordringt.
De oorzaak en de omstandigheden zijn dus anders.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus bij het cocktail party syndroom is echolalie slechts een onderdeel van het probleem?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding