Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er allemaal als je in een psy instelling word opgenomen?

Krijg je gewoon medicatie. Of therapie of beide?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In het verleden ben ik opgenomen geweest in op een psychiatrische afdeling van een universiteitsziekenhuis en een psychiatrisch ziekenhuis. Momenteel ben ik opgenomen op een paaz. Paaz staat voor psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuis.
Op het moment zijn er instellingen die ieder met hun eigen methode werken. De meeste instellingen zullen je bij een opname instellen op medicatie en tegelijk therapie aanbieden. Andere instellingen zullen je alleen op medicatie instellen en hooguit om je bezig te houden enkele (minder uren) therapie aan bieden. Andere instellingen zullen je geen medicatie aanbieden maar uitsluitend intensieve therapie.
Uiteraard hangt de behandeling in de eerste plaats van je stoornis af.
Wanneer je de tijd hebt zou ik bij de opname zeker rekening houden met de behandelwijze van de instelling. Vraag hier ook naar bij een intake gesprek. Je moet je kunnen vinden in de behandelwijze van de instelling. Er wordt altijd een behandelplan opgesteld die je moet ondertekenen. Teken geen behandelplan wanneer je het er (gedeeltelijk) niet mee eens bent.
Het is belangrijk dat jij en je behandelaar op één lijn zitten wat behandelwijze betreft.
Wanneer je zelf opgenomen gaat worden wens ik je veel sterkte toe de komende tijd. Wees niet bang. Meestal kan de opname je goed helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je krijgt in elk geval een behandeling. Meestal zal daar ook een medicatie aanvast zitten
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet 'meestal' hoor, hangt van de patiënt, de aandoening en de instelling af.
ik denk dat dit afhankelijk is van de reden waarom je bent opgenomen
Sommige zullen voldoende hebben aan de therapie terwijl andere weer pillen moeten of een combinatie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt naar jou en jouw problemen gekeken. Afhankelijk daarvan wordt een behandelplan opgemaakt, en dat betekent therapie - dit kan vele vormen aannemen: praten (psychotherapie), creatieve therapie, muziektherapie, gezinstherapie, psychomotore therapie (juist zónder praten), cognitieve therapie en nog vele andere varianten, en ja, het kan zijn dat je ook therapie door medicijnen krijgt. Maar je krijgt niet per definitie medicijnen, alleen als dat nodig is om bijvoorbeeld te zorgen dat je aan therapie kunt deelnemen, of om dingen te behandelen waarbij medicatie bewezen goed werkt: depressies en psychoses bijvoorbeeld.
Een opname waarbij je alleen volgestopt zou worden met medicijnen is niet zo zinvol, zodra de medicijnen afgebouwd worden ben je nog net zo ver.

Mocht dit een vraag over/voor jezelf zijn en mocht je opname overwegen: je kunt altijd eerst gaan kennismaken en bijvoorbeeld met een behandelaar spreken. Want misschien is een bepaalde inrichting helemaal niet zo ingesteld op jouw soort probleem, of juist wel - of werken ze vanuit een overtuiging die jou niet ligt.
En: therapie is altijd pittig en soms erg moeilijk. Maar je kunt er wel heel erg veel aan hebben.
Als het voor jezelf is, wens ik je veel kracht en succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat ze kijken naar een oorzaak waardoor je daar terecht komt. Het meest efficiente is om een oorzaak te bestrijden in plaats van de bijverschijnselen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding