Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je van derealisatie door chronische hyperventilatie in slaap vallen?

Sinds een maand of 8 heb ik last van chronische hyperventilatie, waarbij ik als ik bijvoorbeeld in een winkelcentrum ben, ineens heel erg een soort onwerkelijk gevoel krijg, alsof ik het allemaal maar droom. Kan men door dit gevoel opeens in slaap vallen of flauw vallen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Erna55
5 jaar geleden
Ik neem aan dat de diagnose " chronische hyperventilatie " door een arts gesteld is.
Deze zal je verwezen hebben naar een therapeut. Bespreek je gevoel van onwerkelijkheid en je angst om flauw te vallen met de therapeut. Deze kan je ook leren hoe je jezelf op zulke momenten weer rustig kunt krijgen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, integendeel.
Veel mensen zijn bang om flauw te vallen tijdens een aanval van hyperventilatie. In theorie komt dit echter zeer zelden voor. Feit is dat flauwvallen en hyperventilatie niet samen gaan. Bij hyperventilatie gaat je hart sneller slaan en je bloeddruk gaat hierdoor stijgen. Bij flauwvallen daarentegen gaat de bloeddruk zakken. Dit komt doordat hyperventilatie een angstreactie is. Je lichaam zal als gevolg van deze angstreactie veel adrenaline gaan aanmaken. En adrenaline is een activator die ervoor zorgt dat je wakker en alert blijft. Het is dus van belang dat je probeert om de hyperventilatie zo snel mogelijk weg te krijgen, omdat je het gevoel van flauwvallen tijdens hyperventilatie uiteraard niet meer wilt voelen.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding