Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Een goede vriendin van mij is depressief en heeft zo'n hekel aan zichzelf dat ze haar bed niet uit wil komen. Hoe kan ik haar helpen?

Wat kan ik, behalve het geven van een compliment of knuffel, doen? Bijvoorbeeld om haar zelfbeeld te verbeteren? Ze krijgt al medicatie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het moeilijke is, dat iemand die ècht depressief is (dus niet een paar dagen effe rot in je vel zitten) zeer moeilijk te bereiken is. Ze heeft medicatie en dat moet nog even inwerken. Tot die tijd kan je niet veel meer doen dan je al doet. Probeer of ze te porren is voor een (bos)wandeling. Buitenlucht doet ook dan vaak goed en even wat anders zien dat je bed kan enigszins opwekkend werken. Als ze behoefte heeft om te praten, geef haar dan je luisterend oor.

Je kunt haar helpen door vooral veel te luisteren. Écht luisteren. Je kunt ook een goed zelfhulpboek voor haar kopen, of iets waar ze van houdt zodat ze weer eventjes blij wordt. Draag er zorg voor dat ze goed eet, neem bijv. wat fruit mee voor haar. Maak haar huis schoon terwijl zij slaapt. Kleine dingen kunnen zoveel betekenen...

Herkenbaar, wat Wendy H zegt klopt, je kan niet doordringen tot zo'n persoon. Ik vraag me af of een chronische depressie is of een acute( door bijv iets traumatisch meegemaakt te hebben)? Als het een acuut geval is, kan je de persoon het beste is z'n waarde laten. Maar wel op de achtergrond aanwezig zijn, mocht je bezorgd zijn. Personen opdringen om naar buiten gaan zal niet helpen. Die persoon trekt zich niet voor niets terug, en zal dan voor de ander zich groot houden in gezelschap en dat kost veel energie. Als je je echt niet lekker voelt en je je ''normaal'' moet gedragen is zeer vermoeiend(weet ik uit ervaring) en met moeten bedoel ik met name dat je jezelf ellendig voelt maar niet in het bijzijn van een ander zo wilt zijn en dus die gevoelens onderdrukt, dat kost veel energie, en een extra uurtje slapen erbij. Daarnaast is het lichaam geheel ontregeld, continu moe, slaapt als doornroosje de hele dag door, en dat helpt juist om er uiteindelijk weer bovenop te komen. Het schijnt zo te zijn dat stress dat soort kortsluitingen maakt in de hersenen, waardoor je dus in feite ''geneest'' door te slapen. Veel slapen hielp bij mij heel erg, ik werd niet eens wakker binnen 14 uur, zelf met wekker niet! Is net zoals een trauma bij een ongeluk, vaak in kunstmatige coma genezen mensen het beste :) Laat die persoon lekker slapen, dat kan wel een aantal maanden duren, biedt die persoon de ruimte om eventueel te kunnen praten, rustige leuke afleiding kan helpen zolang er maar geen verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de betrokkene. Goede voeding en visoliesuppelementen zouden kunnen helpen bij herstel. Chronische depressie vraagt om een andere hulp, deze heeft medicactie nodig, een positieve rustige omgeving, en psychische hulpverlening. Ze willen zich zo voelen en het beste is om dat te accepteren, zodat ze zich gewaardeerd voelen en dat helpt hun niet verder weg te zakken in een depressie. Het voedt hun depressie namelijk als je het niet accepteert, door verdere isolatie en tolerantie te hebben voor de depressie zelf. Veel interesse tonen in deze gevoelens kan helpen dat ze zich open stelt voor je. Het wegdenken hiervan het tegengestelde. Probeer uit te zoeken wat een leuke afleiding zou kunnen zijn, en probeer een zelfblokkade te vermijden door zonder pushen en met veel geduld het over te brengen. Mensen die depressief zijn denken sloom en zijn sneller ''vol in hun hoofd en raken dan gestresst, wat leidt tot isolering. succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100