Welke techniek is dit?

Oftewel hoe heet deze techniek ?
In ieder mens schuilen meerdere persoonlijkheden. Bijv. de bange, de boze, de verdrietige, de stoerre enz.
Een psycholoog zet meerdere stoelen neer en de patiënt gaat op een stoel zitten en laat een persoonlijkheid spreken. dan gaat de patiënt op een andere stoel zitten om een andere persoonlijkheid te laten spreken en zo verder. Nadat de persoonlijkheden gesproken hebben leest de psycholoog voor wat er gezegd is. Let wel het gaat niet om iemand met m.p.s. maar iemand die vastloopt in traumatische gebeurtenissen..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
SimonV
6 jaar geleden
Doet wat denken aan Voice Dialogue. Hiermee kun je verschillende ikken een 'stem' geven en ze afzonderlijk uitnodigen hun zegje te doen. Je krijgt inzicht in welke subpersoon of subpersonen bij jou aan het woord zijn en of jouw beslissingen werkelijk vrije keuzes zijn.
https://www.berrycollewijn.nl/voicedialogue-methode.html Of de stoelentechniek van de schematherapie.
https://zogeknogniet.wordpress.com/2016/02/11/niet-praten-maar-doen/

Antwoorden (2)

Volgens mij is dat een techniek die gebruikt wordt bij persoonlijkheidsstoornissen zoals borderline. De techniek heet voor zover ik weet gewoon 'two-or-more chair technique' of 'empty chair technique.'
Dit valt onder de Schema Focused Therapy for Borderline Personality Disorder.

De meerdere persoonlijkheden waar jij over spreekt zijn dan de de kindmodi, de
oudermodi, de copingmodi en de gezonde volwassene. Deze theorie is ontwikkeld door Young.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt op gestaltstherapie, bij lichaamsgerichtte benadering. Hierbij staat oudere zelf maar kan ook een bepaalde emotie zijn.