Persoonlijke vraag. Hoe moet je reageren en omgaan met een 'mismaakt' iemand?

Via de sport van mijn dochter kwam ik een kindje tegen die verschrikkelijk mismaakt is (sorry ik weet geen goed ander woord daarvoor...). Ik was en ben totaal van de kaart. Zoveel leed in 1 kind, het raakt me in het diepst van mijn ziel. Toen het kindje daar binnen kwam verstomde ook alles en iedereen. Mijn dochtertje liep meteen nieuwsgierig naar het kindje toe. Ik wist me echt geen raad en siste dat ze dat niet moest doen en zei dat iedereen anders was en dat het niks zegt over hoe zo'n lief meisje het wel zou zijn. Maar ik vind het een slap antwoord. Min oudste dochter wil nu nooit meer mee naar die sportclub omdat ze zo is geschrokken. Ikzelf ben ook echt heel erg geschrokken en moet er steeds om huilen.Zelfs mijn nieuwe baby-wens is weg. Dat is toch niet normaal? Ik leef zo mee met haar en haar moeder die er ook bij was. Ik zag zo'n lege en ontwijkende blik...
Iedereen is anders en iedereen is een mooie parel van binnen. Maar ik ben nu gewoon zo van de kaart en weet dat ik het kindje regelmatig zal zien. Zal het wennen? Zal ik de moeder aanspreken gaan? En waarom dan eigenlijk? Wat zeg je? Ik weet dat je gewoon 'moet' doen maar dit raakt me zo, dat ik me gedraag als een paniekerige onbenul...wie heeft tips?

Toegevoegd na 9 uur:
Heb zelf oók ervaring met (meerv)gehandicapten.En nee, ik schrik niet snel en ben heel wat gewend. Dit was echter een kind die geen gezicht meer had. En ja, daar schrik ik erg van, net als mijn kids van 5-7. Ik ben een mens! Met fouten. Maar spiritueel in de groei!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeeeeeel dapper van je, deze vraag!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
apestaartje72, sommige afwijkingen zien er langs buiten heel opvallend anders uit, maar zijn vaak weinig storend voor het kindje zelf.
Een voorbeeld is het Treacher-Collins syndroom. Wat goed kan helpen is erover lezen op internet (op wikipedia vind je zeker uitleg, maar blogs van ouders of patiëntjes zelf kunnen ook verhelderend zijn). Door daarna eens te googlen op afbeeldingen, raak je gewoon aan het uitzicht en zal je minder overweldigd worden. Kindjes met Down syndroom hebben bv. amandelvormige oogjes die aan de oorzijde naar boven draaien, ze hebben een oogplooi aan de neuszijde, een vrij vlak gezichtje, een tong die wat te groot is voor hun mond waardoor deze vaak wat uit de mond steekt en een handje met maar één handplooi waardoor de hand wat robuuster kan lijken.
Door zo naar de afbeeldingen te kijken, wordt het veel "normaler". Probeer al eens te achterhalen waaraan het kindje lijdt, zo kom je al een stap verder in de verwerking voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit een poos gepast op een meisje met fanconi-anemie met zo ongeveer alle uiterlijke (en inwendige) afwijkingen van het lijstje (ze leeft inmiddels niet meer), en het is inderdaad heel moeilijk te bepalen of een kind ook echt (pijn) LIJDT of niet. Hoe er tegenaan gekeken en mee omgegaan wordt, heeft echter wel degelijk invloed op met name het psychische lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi gezegd Marleen!
Buitengesloten worden, want dat is vaak het resultaat, heeft een grote invloed op het psychische lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat iedereen zich inwendig 'de pleuris schrikt' en vind het heel moedig dat je de vraag stelt.

Het beste antwoord

De meeste mensen schrikken bij het zien van gehandicapte mensen of dieren, daar ben je echt niet de enige in. Het is afwijkend van de "normaal" (wat dát dan ook mag zijn ;-)) en is vaak op z'n minst opvallend.

Vraag is dan: wat doe je daarmee?
Het raakt jou tot in het diepst van je ziel, je wist je geen raad met de reactie van je kind, je bent geschrokken, je moet steeds huilen, je nieuwe babywens is weg, je gedrag is die van een paniekerige onbenul (allemaal je eigen woorden). Dat is behoorlijk heftig allemaal!

Ik denk dat het allereerst erg belangrijk is voor jezelf om te achterhalen waarom je hier zo heftig op reageert.
Je schreef ook: "Ik leef zo mee met haar en haar moeder die er ook bij was." Die zin vind ik opvallend: je leeft zo mee, dat je er totaal van van de wap bent. Meeleven met wat?
Weet jij wat er bij beiden vanbinnen gebeurt dan? Wat vul je voor hun in aan ellende? Is het hebben van een gehandicapt kind of zelf gehandicapt zijn ZO erg als jij denkt?
Zou er bij jou misschien een enorme hoop angst achter kunnen zitten? En hoe komt dat, waar komt dat vandaan? Maar een paar vragen die je jezelf zou kunnen stellen om erachter te komen waar jouw reactie vandaan komt.

Dan nog je andere vragen:
- "Zal het wennen?" Niet als je zo in de war blijft denk ik.
- "Zal ik de moeder aanspreken gaan?" Zou je een moeder met een niet gehandicapt kind aanspreken? Of niet? En met welke reden? Mensen aanspreken is een normale gang van zaken, maar met welke intentie?
- "En waarom dan eigenlijk?" Goeie vraag? Omdat ze er leuk uitziet? Mooi haar heeft? Toevallig naast je zit?
- "Wat zeg je?" Wat je tegen iedere willekeurige ander zegt als je een gesprek begint, en dat is altijd anders.

Ik vind het een dappere vraag van je, omdat je jezelf hier heel kwetsbaar, gevoelig en open opstelt en laat zien, dat je hart op de juiste plek zit!
Het gaat alleen te ver, het komt veel teveel aan jezelf.
Het lijkt mij belangrijk en een uitdaging om achter het waarom te komen.

Toegevoegd na 43 minuten:
N.a.v. je toevoeging: voel je alsjeblieft niet aangevallen, spring niet in de verdediging @! Je reactie op dit meisje is m.i. logisch, het heeft alleen teveel impact op jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord Wendy, mooi verwoord+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie mijn reactie op het antwoord van Marleen! Bedankt voor jouw antwoord, ik moet misschien meer graven in mijn (extreme?) moedergevoelens, misschien ook omdat we een baby wensen.Het komt daarom gewoon zo dichtbij! Ik betrek het inderdaad meer op mijzelf dan ik normaal gewend ben van mijzelf (want vind mezelf toch wel redelijk ontwikkeld en wat gewend...). Ik schik alleen weer van dat andere mensen van mij schrikken, want het is een hulpvraag. Ik wil niét dat mensen denken dat ik beoordeel of verafschuw. Daarbij zoek ik een mooie liefdevolle pedagogisch verantwoorde spirituele houding tov mijn kinderen, omdat dit keer mijn intuitie (waar ik 'op leef') volkomen in de steek liet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet geschrokken van je hoor ;-) Zoals geschreven: ik vind je schrikreactie logisch.
Ik vraag me af, of je intuïtie je in de steek heeft gelaten.... wat gebeurt er bij vele diersoorten in de natuur, als ze een niet gezonde baby krijgen? Zal dat niet opschrijven, maar vanuit menselijk oogpunt bekeken is dat "hard".
Dus ik denk, dat je reactie intuïtief bekeken ook logisch is, temeer daar de meeste mensen een dergelijke reactie hebben.
Je kunt er zelf niet blij mee zijn, je kunt je ertegen verzetten, het walgelijk vinden van jezelf, niet liefdevol etcetc. maar dat zijn waardeoordelen.
Dit is je reactie, je gevoel: het is zoals het is. Nu nog erachter komen waarom het zo heftig is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat je de moeder van het kind niet meer plezier kunt doen dan het als een normaal kind te behandelen, voor zover mogelijk. Het aanpreken van de moeder over het kind zal zij geen behoefte aan hebben, aangezien zij al 100.000x heeft gehoord dat mensen het zielig vinden en met haar meeleven. Compleet negeren van de 'mismaking' is niet nodig, maar probeer zowel moeder als kind zo normaal mogelijk te behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
d44ntje, ik zie jouw plus niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
persoonlijk denk ik dat je je dochter er beter gewoon naar toe had kunnen laten lopen... waarom niet? Het is, heb ik wel gehoord van mensen die dit ondergaan, vele male beter dat er iemand gewoon naar je toekomt en zegt/vraagt wat hem op het hart ligt, dan van een afstandje gaan lopen staren.

ik weet niet hoe oud je dochter is, maar als ze niet de neiging heeft om uit te schelden oid is haar nieuwschierigheid laten uitdrukken echt beter. Denk zelfs dat van een onschuldig ander kind het nog beter overkomt. "hoe komt het dat jij er zo uit ziet?"mag best!

Voor jou op de moeder afstappen en zeggen, Ik ben die en die en ja, ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Misschien kan je me helpen. Wees eerlijk, maar ga geen bewust afstand bewaren, want dat is ook niet leuk, als iedereen maar uit je buurt blijft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je dochtertje liep nieuwsgierig naar het meisje toe; dat is een mooie en eerlijke reactie! Juist het wegkijken en negeren en verzwijgen maakt het zo'n pijnlijke situatie.
Die moeder zal vast vaak dergelijke reacties meemaken. Maar realiseer je dat de moeder van haar kind houdt!
Misschien kun je de volgende keer dat je hun tegen komt de moeder groeten. En wie weet zelfs zeggen dat je het zo moeilijk vindt om iets te zeggen. Doen alsof er niks aan de hand is is geen goed idee. Kijken en niets zeggen ook niet. Wegblijven van de sportclub ook niet.
Jij zal zoveel leed in het kind, maar misschien zie je een volgende keer meer. Je weet niet of het meisje pijn heeft. Het kan ook een meisje zijn die plezier heeft, tevreden is.
Je zegt het zelf al zo mooi: zij is ook een mooie parel van binnen.
Sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
zal = zag (zag zoveel leed)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is juist hetgene wat van iemand een soort 'buitenstaander' maakt, terwijl het iedereen kan overkomen. Krijg maar eens per ongeluk een pan kokend water of vet over je heen en het overkomt ook jou of jouw kind. Het is logisch dat je schrikt, maar je moet je er zien overheen te zetten en te accepteren dat je er toch mee om moet kunnen gaan. Al is het voor je eigen gemoedsrust
Stap over die drempel heen, kijk eens met andere ogen naar het kindje. Kijk eens bewust naar het karakter, dat misschien heel verlegen of juist erg lief is. Laat zien dat jij niet bang bent, want dat is echt nergens voor nodig en ga gewoon om met het kindje door aardige dingen te zeggen, zoals; "Jij kan dat goed " of zoiets in die geest.
Als die moeder ziet dat jij het kind goed benaderd, valt voor haar ook een pak van het hart. Jouw eigen kind zal dan ook zien dat ze niet bang hoeft te zijn, omdat jij je 'normaal' gedraagt tegenover het kindje. Haar nieuwsgierigheid zal het waarschijnlijk op den duur winnen van haar afkeer aanvankelijk, want kinderen zijn vooral op de eerste plaats nieuwsgierig. Je moet juist voor jouw dochter het goede voorbeeld geven. Ik hoop dat het je lukt!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Behandel het kind normaal. Dat is prettig voor het meisje zelf en ook voor haar ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon als een normaal kind. Het kindje zelf zal moeten leren met haar mismaaktheid om te gaan, en acceptatie door de buitenwereld is daarvoor een belangrijke voorwaarde - al kun je ook heel sterk worden zonder, maar dat kost veel pijn en moeite.

Ik schrik eerlijk gezegd HEEL erg van de reactie van jouw en je oudste dochter, die je blijkbaar al 'besmet' hebt met het 'wat afwijkt is eng'-idee. Blijkbaar heb jij nooit geleerd dat gehandicapten ook geestelijk volwaardige mensen kunnen zijn met gevoel en verstand, en dat dergelijke reacties rechtstreekse klappen in het gezicht zijn, zo niet erger. Je zegt wel dat iedereen van binnen mooi is, maar blijkbaar is dat een holle frase, want je geeft geen enkele invulling aan dat begrip ; integendeel. De boodschap die je naar je kinderen uitdraagt is een tegenovergestelde.

Ik heb een achternichtje met het syndroom van Treacher Collins, en het verbaasde me hoe snel je went aan dat gezichtje, en mijn meiden zijn helemaal stapelgek met haar ; ze roept een soort 'verzorgingsinstinct' bij ze naar boven waardoor ze eigenlijk niet eens meer zíen dat het ook wel eens een klein krengetje kan zijn. Ook heb ik lange tijd op gehandicapte kinderen gepast, waarbij sommigen met vrij ernstige afwijkingen, en ook die zijn me allemaal even lief.

Het enige dat ik je kan meegeven in dit 'volwassenwordingsproces' is dat hoe vaker je het kind ziet en hoe beter je het leert kennen, hoe meer je door de afwijking heenkijkt (want 'lelijkheid' went net zo snel als schoonheid) en hoe natuurlijker je er mee om kunt gaan. Het beste wat je dus kunt doen is concreet contact zoeken met de moeder (je jongste kan daarbij een goede ijsbreker zijn) en zo het contact intensiveren. Daar help je niet alleen jezelf mee, maar zeker ook de moeder en het kind, het hele gezin zelfs, want er zijn meer mensen die ab-so-luut niet weten hoe ze om moeten gaan met mensen die niet passen in het 'gewenste' plaatje, en op geen enkele manier 'maakbaar' zijn. Vooral voor mensen die zelf erg gepreoccupeerd zijn met hun uiterlijk, is het idee dat je je uiterlijk niet in de hand hebt vaak onverteerbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Heel goed antwoord! Ik vind de foto zelfs eerder aandoenlijk dan afstotend. Mooi!
amc
12 jaar geleden
Oh ja, +1 natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook niet de allerergste vorm (en niet mijn achternichtje trouwens), maar wel een vrij ernstige mate van Treacher Collins.
Het meest ernstige geval dat ik ken is Juliana Wetmore (duizenden links op Google) die eigenlijk zonder gezicht geboren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Wat een fantastisch achternichtje heb je. Het spijt me als je door mijn vraag erg geschrokken bent. Ik kon mijn vraag niet duidelijk genoeg verwoorden omdat ik daarvoor niet genoeg lettertekens had. Het was een combinatie van de houding van de moeder (stopte het kindje gauw weg in een kleedruimte en keek verslagen) en mijn eigen schrikreactie , die ik dan wel niet liet merken maar wel voelde. Ik ben geen uiterlijk-mens, laat dat duidelijk zijn.! Ik ben gefocust op mijn eigen geestelijke ontwikkeling en probeer mijn kinderen spiritueel op te voeden. Zonder oordeel en met respect voor iedereen! Ik merkte dat ik op deze situatie helemaal niet zo mooi intuitief reageerde en dat zit me dwars. Daarom deze vraag. Als ik een volgroeid spiritueel wezen zou zijn dat was ik hier ook niet meer denk ik 8-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat die moeder min of meer in de verdediging schoot juist DOORDAT zoveel mensen zo reageren op haar kind.
Het vervelende is, dat het NORMAAL is voor een mens om op te kijken / langer te kijken als je iets ziet dat afwijkt van de 'norm'. Daar is dus niks mis mee, maar dat realiseren mensen zich niet altijd, dan schrikken ze van zichzelf en trekken zich terug, wat dan opgevat kan worden als een afwijzing. Eén grote communicatie-chaos. Hele dikke kans als je haar weer ziet, en haar aanspreekt, uitlegt dat je vorige keer even raar opkeek en je geen houding wist te geven maar nu oprecht geinteresseerd vraagt wat haar kindje mankeert of hoe het zo gekomen is, zal ze vermoedelijk zelfs op prijs stellen. Welke primaire / instinctieve reacties ze oproepen weet zij ook wel, en zal ze je niet snel kwalijk nemen. Daarna TOCH toenadering zoeken en openstaan voor haar verhaal, kan voor haar ook heel positief zijn. Of het met 'volgroeid spiritueel wezen' zijn te maken heeft weet ik niet ; in mijn definitie is ELK mens een spiritueel wezen, en hoef je daar niet 'in te groeien' ofzo. Het is meer het overwinnen van je angst voor het onbekende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik schrik van jouw reactie, ik heb aan mijn kinderen geleerd, iedereen die anders is en waar je van wil weten hoe dat komt, behandel je als iemand met een gipsarm, vraag gewoon hoe dat is gekomen aan de persoon zelf, die hebben dat liever dan dat de boel stil wordt zodra zij binnen komen, niets is erger dan genegeerd te worden. Laat je dochter dus los op haar, praat met de moeder en dan niet op een medelijdende manier, maar gewoon open, ook een kind dat er anders uit ziet kan enorm gelukkig zijn, zet je over je angst heen. Het zal je wereld verruimen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
' Mamma, waarom heeft die meneer zo'n gek gezicht ?'
" Die meneer is zo te zien heel erg verbrand, meisje."
"Hoe komt dat dan ? Doet dat zeer ?'
"Dat weet mamma niet, schat, dat kun je beter aan die meneer zelf vragen' .
Werkt uitstekend. De meeste mensen stellen het zelfs juist op prijs als kinderen zelf komen met hun vragen. Dan zijn ze ook heel snel over hun angst heen. Het lastigste vond ik om met name mijn oudste dochter te leren dat niet alle gehandicapten, dwergen en dergelijke ´lief´ of ´schattig' zijn, maar gewóón (volwassen) mensen, en dat je gewoon met ze moet praten en ze niet meteen moet aaien of kusjes geven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hele fijne reactie Marleen, mensen met een beperking of handicap zijn inderdaad geen knuffelberen, ik sla soms ook wel eens iemand bewust, zachtjes met mijn stok, als ik er langs wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze antwoorden zijn geen aanval op jou, maar je moet wel het verschil tussen innerlijk en uiterlijk accepteren, het kind zal er ongetwijfeld vreselijk uitgezien hebben, maar het blijft een mens, met een hart, met gevoel, iemand negeren is kwetsender dan erover praten, zowel voor het kind als de moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het had ook jou eigen dochter kunnen zijn .
En dan zou jij het ook fijn vinden als ze normaal met haar en jou om zouden gaan.
Dus doe er niet minder om en maak contact ik weet zeker dat jij dat kunt.
Als je al zo mooi kan verwoorden dat iedereen een mooie parel van binnen is dan zit bij jou het hart op de goede plaats.
Zeker weten.