Wordt een persoon die paranoia is geworden ooit weer de oude?

En zal deze persoon ooit spijt krijgen? En komt deze persoon ooit terug in mijn leven. Doordat ben ik een vriendin kwijt geraakt en het doet me erg pijn. Het is mijn soulmaatje.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (1)

Als een persoon niet altijd symptomen van paranoia heeft vertoond of gehad gaat het niet om een persoonlijkheidsstoornis. Bij een persoonlijkheidsstoornis gaat het om symptomen die er vóór het achttiende levensjaar al waren.

In iemands persoonlijkheid kunnen door traumatische gebeurtenissen zeer direct grote veranderingen optreden. Het verwerken van traumatische gebeurtenissen kan in veel gevallen via therapie, op basis van de tegenwoordige inzichten.
Behalve de bekende cognitieve gedragstherapieën is er ook de EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) therapie. Deze behandelvorm is al weer een aantal jaren ook in Nederland populair wegens de hele goed resultaten .
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat dit een effectieve behandeling is bij klachten voortkomend uit een of meerdere traumatische ervaringen. Het is beslist geen placebo-therapie en mag ook niet door iedere therapeut worden toegepast.
Zij dienen hiervoor nog een speciale opleiding te volgen en aangesloten te zijn bij EMDR Nederland.
Welke therapie de beste is of kan worden toegepast hangt af van de keuze van de therapeut zelf en ook welke therapeut de persoon kiest en in wie hij/zij vertrouwen heeft.
Helemaal de oude worden kan niet. Men kan met traumatische ervaringen door middel van therapieën wel leren leven, zodat deze gebeurtenissen uit het verleden je doen en laten niet meer beheersen, deze ervaringen geen macht meer over je hebben, maar je kunt deze niet voor 100% uit het geheugen wissen. Een plotseling geluid, een geur of een bepaalde opmerking kunnen zorgen dat de symptomen, weliswaar in zwakkere toestand, direct terug komen, maar deze zullen vaak even snel weer verdwijnen.

Vriendschap moet van twee kanten komen. Vriendschap is het hebben van een bijzondere band met een persoon. In geen enkele situatie kun je weten of na een verloren vriendschap waarbij die band is verbroken, deze band ooit weer hersteld kan worden.