Waarom heb ik een soort balans of dwang in mijn lichaam?

Als ik bijvoorbeeld iets met rechts aanraak, moet het met links ook. En het is niet zo dat als ik het niet doe, dat er dan iets ergs gebeurt, maar dan is er gewoon geen balans. Wat is dit precies en hebben meer mensen hier last van?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
LeonardN
6 jaar geleden
Klinkt als een lichte vorm van https://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis
Sowieso is het een dwangmatige tic.
Antoni
6 jaar geleden
De huisarts kan hierbij helpen.
Antoni
6 jaar geleden
En ja, meer mensen hebben hier last van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=iXMkLRqplHQ
Kinderen Voor Kinderen--Een Been Op De Stoep

Antwoorden (1)

Dit klinkt als een soort tik/dwangstoornis.

Het gevoel dat je iets 'moet' aanraken om het weer een soort symmetrie te voelen komt veel voor, ik ken zelf ook iemand die dit heeft (maar waarbij het totaal niet opvalt). Er zijn ook mensen die dit heet ernstig hebben, het uit zich dan in bijv. het gevoel dat ze alles moeten aantikken waar ze langskomen. Of dat alles recht moet liggen. Of elk voorwerp 8 keer aantikken voordat ze het oppakken. Veel mensen maken ook dwangmatig schoon, of wassen heel vaak hun handen. Er is best veel geschreven over dwangstoornissen, ook zijn er tv programma's die best interessant zijn, zoals levenslang met dwang, of je zal het maar hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=ZJemcN4Is5Y < je zal het maar hebben

Het klinkt bij jou alsof je niks ernstigs hebt (echt niet zoals op tv), maar het 'gevoel' is er wel, dus het zou vervelend zijn als het verder groeit tot meer dwangmatigheden.

In het kort; Ja, er zijn veel meer mensen, en nee het is (bij jou) niks ernstigs.