Wat voor behandelingen zijn er allemaal voor een depressie?

Ik heb nu ong. 4 jaar een zware vorm van depressie. Ik ben bij verschillende psychologen geweest en ben vier maanden opgenomen in een kliniek en heb medicatie. Dit alles heeft niets tot weinig geholpen.
Nu drijgt er een gedwongen opname te komen. Maar dat wil ik echt niet.
Mijn laatste opname is echt een hel voor mij geweest...
Nu is mijn vraag wat voor behandelingen zijn er allemaal, want als ik een behandeling heb die helpt hoef ik niet opgenomen te worden.

Graag zoveel mogelijk opties
Groetjes mij!

Toegevoegd na 1 uur:
Please ik heb snel een antwoord nodig

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Erna55
6 jaar geleden
Heb je enig idee waarom de eerdere behandelingen niet aangeslagen zijn?
Cryofiel
6 jaar geleden
Heb je gekeken of een psychiater meer voor je zou kunnen betekenen dan een psycholoog? Heb je, behalve mogelijke psychische oorzaken, ook naar mogelijke lichamelijke oorzaken gekeken? Hebben meerdere behandelaars onafhankelijk van elkaar een anamnese afgenomen en een diagnose gesteld?
Erna55
6 jaar geleden
Er dreigt een gedwongen opname, zeg je.
Kan het zijn dat je suicidaal bent ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 ik weet niet waarom het niet heeft geholpen, ik deed gewoon mijn best wel, maar voor mijn gevoel is praten gewoon niet de sleutel

Het beste antwoord

Er zijn veel soorten behandelingen voor een depressie, maar het ligt er natuurlijk wel aan in welke vorm je depressie zich openbaart. Psychologen en/of psychiaters weten natuurlijk het beste wat geschikt is.

Onder behandelingen vallen:
- behandeling met medicatie (zoals antidepressiva). Dit loopt vaak via een psychiater die de dosis bepaald en goed blijft volgen welke invloeden het medicijn op je kan hebben.
- Cognitieve gedragstherapie (gesprekken over gebeurtenissen en hoe eigen gedachten hiermee samenhangen)
- Hart coherentie training (zorgt ervoor dat uw hartritme meer samenhangend wordt. Hierdoor gaan de hersenen sneller en meer accuraat werken)
- TMS (transcraniële magnetische stimulatie. Dit wordt vaak toegepast bij een depressie waarbij andere behandelingen niet hebben geholpen).
- Lichttherapie (wordt vaak ook ingezet bij de zogenoemde 'winterdepressies')
- ECT/Electro convulsieve therapie (bij deze behandeling worden de hersenen beïnvloed met behulp van elektrische stroom. In Nederland wordt deze behandeling weinig toegepast, maar het is toch wel degelijk een veilige en werkzame behandeling voor depressies.)