Hoe komt het dat sommige mensen een intense afkeur hebben van bijvoorbeeld de kleur geel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Erna55
6 jaar geleden
Hoe een fobie ontstaat is grotendeels onbekend. In principe kan iedereen een fobie ontwikkelen. Specifieke fobieën zoals de angst voor spinnen ontstaan vaak in de kinderjaren en kunnen spontaan over gaan.
Andere fobieën (waaronder sociale fobieën) ontstaan vaak tijdens de adolescentie en jonge volwassenheid. Sommige mensen zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van een fobie. Dit heeft voor een deel een genetische basis. Verder zijn mensen met een fobie gevoeliger voor het krijgen van andere fobieën. Melanofobie Fobie of angst voor de kleur zwart Porphyrofobie Fobie of angst voor de kleur paars Xanthofobie Fobie of angst voor de kleur geel
Amadea
6 jaar geleden
Geen fobie, maar wel een afkeer. Die heb ik inderdaad van de kleur geel. Alleen helder warm geel, van bloemen, kan mij soms bekoren. Maar gewoon geel vind ik een vieze kleur.
Antoni
6 jaar geleden
"Mensen die een afkeer hebben van geel, houden niet van dingen die “vreemd” zijn, ze verkiezen vast te houden aan alles wat ze al kennen.", volgens https://www.facebook.com/BronVanWijsheid/posts/1284154555045949. "Houdt u niet van geel?
Als u niet van de kwaliteiten van deze stralende kleur houdt bent u realistisch, praktisch en aards. U staat vaak kritisch tegenover personen die deze eigenschappen niet bezitten. Tegenover veranderingen staat u sceptisch. U houdt zich liever bezig met de dingen waarvan u zeker bent dat ze te bereiken zijn. Zekere resultaten zijn belangrijk, dit voorkomt teleurstelligen", volgens de informatie op deze website http://astrologie.louisa-martin.com/kleurbetekenis.htm.

Antwoorden (2)

ja dat kan makkelijk ... de natuur werkt met kleuren ... en de hersenen van mensen zijn erg visueel ingesteld.

in de natuur gebruiken dieren en planten kleuren om dingen aan te geven ... bessen gaan van groen naar rood om bijvoorbeeld aan tegeven dat ze rijp zijn.

kleuren zijn ook in de natuur waarschuwings-kleuren geel is daar een hele belangrijke van pijlgif kikkers rupsen salamanders spinnen gebruiken allemaal geel om aan tegeven dat ze giftig zijn.geel en blauw zijn in de natuur een waarschuwings kleur, het blijkt ook dat mensen vaker afkeer van dat soort kleuren hebben dan pastel rose ofzo

onze hersenen kunnen linken leggen tussen keuren en daar dan een afkeer van hebben ... dat kunnen simpele dingen zijn die je als kind heb mee gemaakt maar ook iets heftigs zoals b.v aangereden worden door een rode auto.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat kan soms komen omdat ze de kleur "vies" vinden, ofdat het mensen aan iets vies doet denken, bijv. Kleur bruin kan mensen doen denken aan ontlasting, geel kan mensen doen denken aan een vuile versie van wit etc.