Wie heeft ervaring met het medicijn Risperdal en wil daar meer over vertellen?

Het is een kennis van mij aanbevolen, maar als ik op internet kijk, dan lees ik heftige bijwerkingen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het gaat om iemand die heftige woede uitbarstingen heeft (daar zou het voor zijn), een milde vorm van autisme heeft (zoals ze dat noemen) en adhd.
Wie heeft ervaring met Risperdal, woede aanvallen en de effecten van de medicatie erop?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt iedereen voor de antwoorden en reacties.
Er is besloten geen medicatie te geven en gekozen voor therapie.
Ik vond het moeilijk om een "beste antwoord" te geven, omdat iedereen zinnige dingen heeft geschreven.
Toch vond ik de bijdrage van Pse doorslaggevend, dank je wel!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
15.8K

Het beste antwoord

mijn dochter ,toen 13 jaar,heeft een tijd risperdal geslikt op advies psychiater,ivm haar PDD_NOS,dus gekenmerkt door hevige woede uitbarstingen,waarbij vernielingen en heel soms lichamelijk geweld.
Ze heeft het 5 maanden gebruikt,maar ivm de bijwerkingen zijn we ermee gestopt : hele dag suf,geen besef meer van gevoel,ernstige hoofdpijn,9 kilo erbij,heel erg bleek,we kenden onze eigen dochter niet meer.
Ze is toen begonnen af te bouwen,buien zijn inderdaad teruggekomen,maar niet zo ernstig,woede uitbarstingen zijn nog steeds aanwezig,maar elke dag weer is weer knokken maar ook er weer mee leren om te aan.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Tja, in principe heeft ieder medicijn bijwerkingen en kan dus schadelijk zijn.
Door wie is het aanbevolen aan je kennis? Zomaar een vriend of een arts? Ik zou op de expertise van een arts vertrouwen als die de persoonlijke situatie en alles kent van je kennis, dan zal het waarschijnlijk wel passend zijn. Maar het kan nooit kwaad om zelf na te denken. Als je kennis er echt teveel twijfel bij heeft en het risico liever niet neemt op dit middel kan die natuurlijk gewoon weigeren en vragen om een ander middel (al zal dat vast weer andere bijwerkingen hebben).

En nee, ik heb geen ervaring met Risperdal. Maar ook mensen met ervaring met medicijnen reageren allemaal anders. Dus als er iemand schrijft dat hij er totaal geen last van heeft kan dat voor jouw kennis bijvoorbeeld totaal verkeerd uitpakken.. of andersom, dat kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Het is aanbevolen door een psychiater.
Ik heb mijn vraag uitgebreid met een toevoeging.
Natuurlijk reageert iedereen anders, heb je helemaal gelijk in. Het middel schijnt nog niet zo heel lang op de markt te zijn, vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ja. Als je niet echt psychotisch bent raad ik het af. Catathonie is een veel voorkomende bijwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Catatonie heb ik even moeten opzoeken ;-)
Bedoel je, dat je door het gebruik van Risperdal de navolgende symptomen kunt krijgen?
Dat vind ik nogal iets zeg....pfffffff.... "Catatonie komt in gradaties voor, van milde symptomen waarbij patiënten zelf nog eten en drinken en er enige communicatie mogelijk is, tot volkomen onbeweeglijkheid zonder enige zelfzorg. Catatonie kan indien onbehandeld of onvoldoende behandeld, zich (relatief snel) ontwikkelen tot letale catatonie, waarbij er tevens sprake is van wisselende bloeddruk, wisselend hoge hartslag, extreme stijfheid, afbraak van spieren, koorts. Patiënten kunnen hieraan komen te overlijden indien niet tijdig herkend en behandeld. Het beeld van catatonie bij een patiënt kan sterk wisselen over de dag, maar ook langere tijd hetzelfde blijven."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Catatonie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen stemmen in je hoofd hoort geen risperdal gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bron heb ik ook nog niet gevonden Larina. Misschien is het eigen ervaring van HansB.
Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad uit eigen ervaring binnen mijn sociale omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ nogmaals bedankt!
Kristal
12 jaar geleden
Maar stel, dat je Risperdal gebruikt en het heeft Catatonie als (vreselijke) bijwerking, stopt die bijwerking dan wel weer nadat je stopt met Risperdal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@HansBrinker: ik had de neiging om je tegen te spreken maar, zeker omdat je meestal echt niet uit je nek zit te kletsen, ben ik even door gaan zoeken. Katatonie wordt, voor zover ik kon vonden, niet veroorzaakt door antipsychotica, maar kan er wel degelijk door versterkt worden. De bronnen die ik daarvoor vond acht ik absoluut betrouwbaar en dus een +1, niet eens ter compensatie. http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/issues/222/articles/1373
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Kees!
Kristal
12 jaar geleden
@Larina, ik neem het van je aan, ook al zeg je dit als een vanzelfsprekendheid.
Voor mij is het geen vanzelfsprekend dat een medicijn dús niet meer voorgeschreven wordt vanwege hele sterke bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan iemand me vertellen, waarom Katatonie zowel met een K als met een C wordt geschreven op Internet????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij, in alle bescheidenheid, hanteer ik de correcte spelling met twee k's. Ik zeg daar meteen bij dat mijn vorming in het vak psychiatrie in de zeventiger jaren plaatsvond maar ik tref die spelling nog steeds aan in allerlei recente en heel serieuze publicaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, met één k natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem dat onmiddellijk van je aan Kees! Was zeker neit persoonlijk bedoeld hoor ;-)
Ergens hierboven heb ik een link gegeven van Wikipedia, deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Catatonie waar het dus met een C geschreven wordt en op meer sites. Vandaar mijn vraag.
Kristal
12 jaar geleden
@Larina, dank je voor je uitleg hierover,
dat geeft me meer helderheid over hoe je het bedoelt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WendyH: Ik heb me ooit verdiept in de geschiedenis van de spelling van de Nederlandse taal. Daar werd ik dermate onvrolijk van dat ik daar na korte tijd maar weer mee gestopt ben. Ik zat in het verleden een paar jaar ruim boven de prominenten bij. het nationaal dictee maar dat was na een spellingshervorming meteen verleden tijd en het is nooit meer goed gekomen, zoals je af en toe kunt constateren, hoewel de gauwigheid daar een grote rol bij speelt. Sindsdien leg ik het accent wat meer op de communicatie met mijn medemensen dan op de correcte spelling. Niet dat dat altijd goed gaat maar ik kan toch iets meer met die invalshoek, eerlijk gezegd.:-)
Kristal
12 jaar geleden
Nou Kees, ik had precies hetzelfde.
In mijn ouderlijk huis werd altijd nauwkeurig op de juiste spelling gelet en ik was daar goed in.
Tot na de spellingshervorming...
Nou ja, de goede kant eraan was dat ik nu ook spellingsfouten maakte en afleerde om toch enigszins neer te kijken op hen die daar niet goed in waren.
Had het toch nog zijn voordelen ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik, Kristal. We hebben allemaal talenten en die hoeven heus niet allemaal talig te zijn.
Kristal
12 jaar geleden
precies Kees, helemaal met je eens :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan ontstaat er een gigantische off topic discussie tussen de coulissen... Ach, we weten over welk begrip het gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook van de generatie "vóór de spellingshervorming": toen was het leven stúkken makkelijker ;-))
Dan stel ik voor HET woord als volgt te schrijven: Quckatatonie :-)
Kristal
12 jaar geleden
Wen, je bent een lekker dier ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Daar kan ik verder niks van maken hahahaha.
Zoals al eerder iemand schreef zal risperdal bij andere mensen andere bijwerkingen hebben. Ik werd er voornamelijk onrustig van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Had de medicatie wel positieve effecten op de redenen, waarom je het kreeg voorgeschreven? Wil je daar meer over vertellen? Dat is persoonlijk natuurlijk, dus alle begrip als je het hierbij laat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de medicatie ook positief werkte kan ik je eigenlijk niet vertellen omdat ik dat simpelweg niet weet. Ik slikte risperdal omdat ik na de bevalling een postnatale depressie kreeg. Ik had al eerdere depressies gehad, maar slikte ivm zwangerschap nog maar een hele lage dosis. Ivm de postnatale depressie kreeg ik andere depressiva maar omdat die niet direct werken kreeg ik risperdal ter overbrugging. Ik weet van die beginperiode nog maar heel weinig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry was nog niet klaar. Ik zat toen zo onder de medicijnen dat ik eigenlijk niet echt 'aanwezig' was. Toen het geestelijk met mij weer beter ging voelde ik me erg onrustig, kon niet rustig stil zitten en liep te ijsberen door de kamer. Na het stoppen met de riperdal was dat onrustige snel verdwenen.
Maar zoals gezegd, het zal bij andere mensen met andere redenen om het te slikken ook anders werken. ps ik zag een vorige vraag van je. Ik heb 1 jaar geleden een GBP gekregen, ben 46 kilo kwijt en zit een stuk beter in mijn vel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jemig joh, dus van de eerste periode met je baby kan je je ook niet veel herinneren neem ik aan? Nou zijn herinneringen met een PND ook niet erg fijn, maar wat een ellende! Dank voor je antwoord n.a.v. mijn GBP-vraag :-)
Wat super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Heb je geen nadelige effecten gehad? Vitaminetekort bijvoorbeeld?
Die vraag betrof eigenlijk de lange termijn nadelige effecten. Daar is zo weinig over terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb tot nu toe nog niet veel nadelige effecten van de gbp gehad. Afgelopen jaar heb ik een periode gehad dat ik meer haar verloor als normaal, maar dat was van tijdelijke duur. Heb vandaag te horen gekregen dat mijn vit b12 te laag is, moet hier binnenkort spuiten voor halen. Een te laag b12 is een veel voorkomende bijwerking, waarschijnlijk door het kleiner geworden oppervlak van de maagwand. Vanaf de ok, gedurende de rest van je leven, moet je elke dag extra vitamines en calcium slikken. Maar dat is niet zo'n probleem. Als ik kijk naar hoeveel leefgenot, zelfvertrouwen en gezondheid ik nu heb, was de operatie mij dubbel en dwars waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super!!!!!!!!
+ voor je antwoord en dank je voor het beantwoorden van mijn andere vraag ;-)
Risperdal is een heftig anti-psychoticum, dat geef je dus niet aan kinderen met autisme ( ik ken beide)
Je zou (ligt aan de leeftijd) melatonine kunnen geven, een uur voor het slapen, heeft verder geen bijwerking, en 1 microgram is voldoende. De bijwerkingen ( dik worden, depressief etc etc) en dan het afbouwen weer.
Melatonine is een lichaam eigen stof, die dan onvoldoende in de hersens wordt aangemaakt. Ik ken voorbeelden van kinderen met ernstige autisme die er heel goed op reageren, en overdag hebben ze geen last van slaperigheid, succes met je beslissing.

Toegevoegd na 1 minuut:
De afbouw van Risperdal bedoel ik dan, melatonine heeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord Yulia.
Mijn vraag betreft geen slapeloosheid, maar woede aanvallen ;-) @ Pse: Ik heb ook op internet gelezen, dat het middel niet aan te raden is voor kinderen onder de 15 jaar.
Volgens mij mag het ook alleen door een psychiater voorgeschreven worden, dus uiteraard heb jij geen onoverwogen beslissing genomen. Als het niet anders kan, dan heb je gewoon 2 keuzes: of doen, of niet doen: en beide keuzes hebben gevolgen.
Die gevolgen voor je dochter mèt medicatie waren, zoals ik bij je antwoord heb gelezen, niet positief. Dan is er de andere keuze: stoppen.
En dan zijn er misschien toch nog weer andere alternatieven zoals andere medicatie of andere therapie.
Je wilt het beste voor je kind, dat is helemaal duidelijk hoor!!!
Soms moet je gewoon, dan is de situatie zo hopeloos en ben je wanhopig. Dat snap ik helemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yula: dan reageer ik even hier op je onderstaande reactie bij Pse: "het was zeker niet aanvallend bedoeld, ik heb zelf ervaring ( nare) met risperdal) maar het spijt me als je dit als een aanval hebt gelezen, was absoluut niet de bedoeling, sorry. Sterkte trouwens, gr Yulia" Kan en wil je iets vertellen over die nare ervaringen? Als het te persoonlijk is en je wilt het niet hier op GV kwijt, maar per PB, dan is dat natuurlijk ook okee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pse: graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Wendy, mijn neefje ( 10 jaar) krijgt het om in ieder geval rustig te slapen, zodat hij overdag wat beter met zijn gevoel om kan gaan. Hij is autistisch, hij begrijpt de wereld niet en de wereld begrijpt hem niet. Dus door die melatonine in de nacht te nemen, is hij overdag wat rustiger in zijn hoofdje. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Hij is natuurlijk wel veel jonger, maar ik wens je succes, en sterkte, gr Yulia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, een pbtje hoe gaat dat ook alweer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yulia
klik op het webje (avatar) van Wendy en je komt op haar profielpagina. rechts zie je hetzelfde webje en daar staan een klein envelopje onder. hier klik je op en zo kan je een BP versturen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Eucalypje, heb het gevonden en pbtje is onderweg, maar bedankt , gr Yulia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je info! Een PB: je klik op de avatar, dan kijg je de profielpagina voor en dan staat er onder de foto een envelopje. Daarop klikken en je kunt een PB sturen. Niet iedereen heeft die instelling ook actief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou.... ik kom er dus lekker achteraan gehobbeld hahahaha.
Ik heb um ontvangen Yulia! Thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Mijn zoon slikt al ruim 10 jaar Risperdal (risperdon), voor de woede-uitbarstingen. Uiteraard onder toezicht van een (kinder) psychiater, bijwerkingen in het begin gewichtstoename maar hij slikt ook concerta dus dat heft zich wel op. 1e week een beetje afwezig maar dat verdween snel. Ik heb altijd een haat-liefde relatie gehad met de medicatie van mijn kind, maar ik ben realistisch genoeg om in te zien dat het niet anders kon/kan. Een tegenhanger van Risperdal (weet de naam niet meer) daar bleef hij afwezig bij en kwam enorm aan (pafferig gezicht). Wel belangrijk is om regelmatig de bloedspiegel te laten controleren, zo kan men zien of de dosering niet te hoog/laag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Jody!
Misschien een idee om dit als antwoord en niet als reactie te plaatsen?
Ik ben zelf nu 21. Maar toen ik 10 jaar was was ik al gediagnosticeerd met pdd-nos en adhd. Ik had erg veeeel last van woede uitbarstingen. Ik had veel onbegrip tegen over de wereld. Kon slecht tegen verandering. En als de dag even anders ging zoals ik zelf in mijn hoofd had gepland ging ik tekeer als een gek. Schelden schreeuwen en dingen kapot gooien. Het werd van kwaad tot erger. Toen moest ik opgenomen worden in de psychiatrie. Waar ik risperdal kreeg. Ik werd hier dood moe van en slapjes. En had inderdaad geen woede uitbarstingen meer omdat ik er domweg te moe van werd. Op den duur werd ik hier erg depressief van en heb daarna nog van allerlei vergelijkbare middelen gebruikt. Waar ik ook gewoon depri van bleef. Somber en vlak in mijn hoofd. Waardoor dat op den duur dan weer gecombineerd werd met antidepressiva. Al met al heb ik van alles geslikt. En werd ik na 4 jaar weer naar huis gestuurd. Daarna ben ik op mezelf gaan wonen. Was moddervet slap futloos aan het rond sjouwen door deze wereld. Even naar de supermarkt was al een hele opgave. Daarna was ik zo moe dat ik thuis ter plekke moest gaan slapen. Anders hield ik het niet meer vol. toen ben ik naar de psychiater gegaan. Het uitgelegt en gestopt met die medicatie. En er ging een wereld voor me open! Ik kon eindelijk helder nadenken. Ik was vergeten dat dit normaal was. En het gaat super goed met mij! Door dit alles heb ik nooit normaal naar school kunnen gaan. Ben nu bezig met een "middelbare" schooldiploma te halen. Ik wou gewoon even met dit verhaal duidelijk maken dat ik ook "zon" kind was. En dat ik allerlei ellende heb moeten doorstaan. terwijl als ik achteraf kijk naar mijn leven heb ik spijt dat de doktoren zo weinig tijd aan mij hadden besteed en me maar een medicijn gaven zodat ik mijn gevoel niet meer kon uiten. wil er gewoon mee zeggen. Probeer het kind met een andere manier te helpen. Probeer er achter te komen waarom het zo boos is steeds. Want het komt vaak doordat het zich onbegrepen voelt over bepaalde dingen. Wat ze niet goed duidelijk kunnen maken wat het voelt. Waardoor het omslaat in een woede aanval. Geef heel veel structuur in het leven. Vertel precies wat je gaat doen en hoe je het gaat doen. Het moet niet gaan dat je s ochtends zegt vanavond eten we pannenkoeken. Dat kind verheugd zich erop in het hoofd. Maar dan vanavond opeens zeggen och we kunnen beter aardappelen eten. Die kleine dingentjes kunnen al fataal zijn. Het kind flipt. En ouders weten niet wat er aan de hand is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw....ben er stil van Evelientje90, dank je wel!
+ voor je antwoord!
Wat vreselijk allemaal joh!!!
Ik weet gelukkig, hoe ik om moet gaan met hem (heeeeeel veel info gelezen etcetcetc.), maar kennelijk is er bij jou in je verleden iets goed verkeerd gegaan...sjeeeeeeemig zeg!!!
En wat fantastisch, dat het nu goed met je gaat!!!!
dit middel sedert vreselijk.ritalin kan de aanvallen sterk verergeren. seroquel weer nieuw, sedeert ook en is vreselijk dikmakend.ik denk sterk aan dexamphetamine 5 mg,3x2 tab per dag.een neefje van mij 15,reageert er perfect op.een kwestie van proberen,voorleggen.en hopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!
Risperdal is een rustgevend middel met bijwerkingen vermoeidheid, dik worden impotentie en wordt gebruikt bij psychoses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Wendy, elk soor AP, AD of Pammetje heeft zulke ernstige bijwerkingen. Ik ken er geen die dat niet heeft. Medicatie heb ik jarne gebruikt en vele verschillende ( in begeleiding). Daarnaast ken ik er velen die het gebruikten of gebruiken. Mijn persoonlijke ervaring is dat het weliswaar negatieve dingen afvlakt maar ook positieve. je creativiteit vlakt ook af. Veel mensen ( bijna allemaal dus) die vroeger naaiden, schilderden gitaar speelden, zongen, etc, maar dat nu laten liggen... Mensen die autistisch zijn zijn heel erg gevoelig. Zoals je zelf wel weet zijn er vele wegen naar Rome. Medicatie is niet altijd nodig. IK moet wel zeggen dat ik persoonlijk van Risperdal vrij weinig hinder ondervond. Ik had 1 mg tabletten. Maar als ie het moet gaan gebruiken, dan zou hij er voor moeten waken dat zijn creaticviteit niet verloren gaat, want juist dat en de intelligentie is wat een autist zo bijzonder en sterk maakt. Woede uit een autist net als velen van ons, uit onbegrip. Een zachte passende benadering doet wonderen. Mijn ex en onze dochter kijken elkaar soms een halfuur aan... Beiden zijn autist. Ze begrijpen elkaar zonder woorden. Nooit problemen tussen die twee.
Zachtheid is het sleutelwoord. Eén stemverheffing en je krijgt nul op rekest. En mensen die niet de juiste intenties hebben, want ook dat voelen ze haarscherp aan.
Mensen met welke persoonlijkhedisstoornis dan ook kunnen prima zonder medicijnen. Als ze maar op de juiste manier benaderd worden. Dat is: hen nemen zoals ze zijn en vrij laten zoveel mogelijk. Mijn dochter werkt met een schema. Das duidelijk voor haar. Verder gaat ze helemaal haar eigen gang. Wanneer ze me nodig heeft merk ik dat en dan ben ik er. Tot nog toe zonder medicatie. Ze heeft het syndroom vanAsperger en haar vader ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Ben het helemaal met je eens over het omgaan met mensen met autisme. Mijn zoon heeft ook Asperger, maar stemverheffing werkt bij hem prima ;-) Het gaat er ook om, als de situatie ondoenlijk is en de woede-aanvallen niet meer te handelen zijn, is Risperdal dan een oplossing en wat zijn de effecten. Om dus de voors- en tegens goed te kunnen afwegen.