Een vriend van mij heeft zichzelf twee keer geprobeerd op te hangen. Ik weet niet hoe ik hem moet helpen. Wat moet ik doen??

Gisternacht heeft hij thuis een strop etc. gemaakt, maar beide keren is het haakje gebroken vertelde hij. Om 3u snachts belde hij mij en ik was meteen naar hem toe gekomen. We hebben een goed gesprek gehad maar hij wilt dat ik het ABSOLUUT tegen niemand zeg. Ik ben overigens ook de enige die dit weet. Ik heb met hem gepraat over professionele hulp, maar dat staat hem helemaal niks aan. En aangezien hij niet wilt dat ik dit tegen iemand zeg, kan ik het ook niet tegen zijn moeder zeggen of zelf professionele hulp erbij halen. Volgens mij zou dat de problemen alleen maar erger maken als ik dat zelf wil doen. Maar hij wilt het niet. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Alstublieft help. Overigens, mijn vriend is 16 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Rieneke1
6 jaar geleden
Hoe ga jij je voelen als je het niemand vertelt en het lukt hem de volgende keer? En heb je liever dat je vriend kwaad op je is of dood?
Ritsuka
6 jaar geleden
Zorg dat hij professionele hulp krijgt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als goede vriend moet je dit delen, bij voorkeur met zijn ouder(s), hij zadelt behalve zichzelf, ook jou met een probleem op, zeker door jou te zeggen hierover te zwijgen, onderschat niet hoe zwaar dit voor je kan worden. Als je echt wilt helpen, vertel je dit tegen zijn ouder(s), dit kun jij, maar ook hij niet alleen, ook jij hebt hulp nodig dit een plekje te kunnen geven. Durf je dit niet te delen met zijn ouder(s), vertel het dan tegen jouw ouder(s), zodat zij zijn ouder(s) kunnen inlichten en kunnen zorgen dat hij en jij geholpen worden. Laat hem maar boos op je zijn, als vriend heb je de taak hem niet te laten vallen, als je je mond houdt dan laat je hem vallen, maar krijg je hier zelf ook problemen door. Ook als je het nu toch doorvertelt, komt het wel goed met de vriendschap, hij zal je vroeg of later dankbaar zijn.
Rieneke1
6 jaar geleden
@crea, heel goed gezegd!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@crea heel erg bedankt. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Ik was net nog met hem en ik vroeg: 'Stel je hebt weer zo'n moment dat het je allemaal teveel word, zou je het dan weer doen'. Toen zei hij 'vast niet'. Dat is echt niet voldoende voor mij. Ik ga zijn moeder inlichten, hoe boos hij dan ook wordt. Ik zit er wel mee dat ik de enige ben die hij vertrouwd en waar hij het aan heeft durven vertellen. Als ik dat vertrouwen keihard beschaam, en hij heeft geen vriend meer, word het dat niet erger?
TurfGraver
6 jaar geleden
Twee zelfmoord pogingen of schreeuwen om aandacht? Zorg dat hij deze (profesioneel aandacht) krijgt. :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hij zal misschien even heel boos zijn, maar uiteindelijk zal hij begrijpen dat je het voor zijn eigen bestwil hebt gedaan.
hij heeft hulp nodig die jij hem niet kunt geven, vertel het zijn moeder, zij zal je dankbaar zijn.
stel dat zij haar zoon verliest.... daar kun jij toch ook niet mee leven?1!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, het kan niet erger worden. Stel dat je dit verzwijgt en hij doet het nogmaals en het gaat mis, is je schuldgevoel dan niet groter, omdat je het niet verteld hebt tegen zijn ouder(s) en er daardoor niet tijdig hulp is ingeschakeld? Probeer even realistisch te zijn, je kunt hem niet helpen door zijn instructies op te volgen, maar je bent zijn vriend en wil iets doen om hem te helpen, het enige dat je kunt doen is iemand inschakelen die om hem geeft en die wel weet hoe zij/hij dit aan moet pakken. Zodra hij de hulp krijgt die hij nodig heeft, kun je hem over een tijdje een brief schrijven, waarin je uitlegt waarom je deze keus hebt gemaakt, maar waar je ook in vertelt hoe lastig deze periode voor jou is/was en als je dat wilt, kun je in de brief ook vragen of je hem mag bezoeken, een goede vriend zal dit begrijpen en je zodra het beter gaat weer zijn beste vriend noemen. Vertel ook tegen je eigen ouders wat je hebt meegemaakt, dit is niet niets, je zal ze nodig hebben. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ps. je bent een hele goede vriend. tim
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb hem godzijdank kunnen overhalen om hulp te zoeken. Morgen gaan we contact op nemen met 113.nl en dan zien we vanaf daar hoe het verder loopt. Iedereen bedankt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh geweldig, toch gelukt! succes morgen hoor!
Je bent een echte vriend. Tim, ik had de reacties nog niet gelezen. Heb meteen op jouw reactie onder mijn antwoord gereageerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wauw Tim. Groot respect voor jou. Heb net een heel antwoord getypt voor ik dit las. Fijn dat je hulp inschakelt, de juiste atap.
samaiphon
6 jaar geleden
in veel gevallen is dit een manier om aandacht te krijgen en niet meer dan dat! op die leeftijd gebeurt dit regelmatig omdat ze midden in de puberteit zitten en ik helaas ook met mijn dochter op die leeftijd meegmaakt heb
Ritsuka
6 jaar geleden
@samaiphon een strop maken, op een krukje staan, jezelf proberen op te hangen en alleen falen omdat het ophangpunt 2x mislukte zou ik niet een manier om aandacht vragen noemen.
Dat is al bewust een poging doen. Maar lees alle reacties eens goed door, er is gelukkig al wel goed advies gegeven en de vriend van de vraagsteller krijgt hulp.
samaiphon
6 jaar geleden
de man van mijn buurvrouw heeft zich lang geleden opgehangen.... de overbuurman heeft me verteld dat de man zich op het laatste moment heeft proberen los te maken maar het was te laat! zo zie je maar... een schreeuw om hulp in de meeste gevallen en door geen oplossingen voor de problemen te vinden komt het zo ver... ik hoop dat die puberende jongen zich geholpen zal voelen en later zal inzien hoe dom het was. jongeren in de puberteit voelen zich niet goed in hun vel omdat hun lichaam totaal verandert en ze daar geen weg mee weten. trouwens hulp zoeken is ook een manier om eindelijk aandacht te krijgen voor hun problemen. gij doet precies dat ik een monster zonder enige vorm van empathie ben!!! integendeel en ik blijf erbij ELKE ZELFMOORD is een vorm van aandacht zoeken en zich alleen op de wereld voelen die ze niet meer aankunnen... .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben het wel met je eens hoor , Samaiphon , het is een schreeuw om aandacht om hulp te krijgen! Dat de poging gedaan wordt verandert niets hieraan.
Sommige mensen -introverte mensen bv- en ook jongeren, roepen om hulp en doen dat vaak op een niet gehoorde manier. Of worden zij verkeerd of gewoon niet geholpen. Ja, precies, zelfmoord is een vorm van aandacht zoeken en zich alleen voelen op een wereld die ze niet meer aankunnen. Het is ook beslist geen uitweg van laffe mensen, hetgeen ook wel gedacht wordt.
samaiphon
6 jaar geleden
helemaal mee eens jodokus52. toen de jongen vroeg om het niet tegen zijn ma te vertellen was dat misschien wel de bedoeling en als schreeuw om hulp bedoelt!?

Antwoorden (5)

vraag hem eens naar de zelfmoordpreventie bellen,dit is volledig anoniem:

https://www.113.nl/

Je kunt snel aan de slag. Anoniem, vertrouwelijk en met je vaste psycholoog.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb zojuist met hem gesproken. Ik heb uitgelegt dat het anoniem is enzo, maar hij wilt er niks mee te maken hebben.
Ook al wil je vriend dat je dit geheim houdt, beter is om zijn moeder in te lichten. Stel je voor dat het de 3e keer wel lukt!?

Ik begrijp wel dat je niet tegen zijn wens in wilt gaan, maar dat moet nu niet jouw reden zijn. Het gaat er om dat hij hulp krijgt en zo snel mogelijk. Dus praat met zijn moeder of met zijn vader en vertel wat je weet. Als vriend mag je hem niet in de steek laten, ook al ziet hij dat zelf anders.

Sla alarm, via zijn moeder of misschien via een anonieme hulplijn. Kijk maar, als je maar snel iemand alarmeert.

Succes en sterkte, Tim!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, dit is denk ik inderdaad wat ik moet doen. Ik ben echter wel zijn enige vriend. Dat zegt hij ook. En als hij heel erg boos is op mij (wat hij dan ook word) heeft hij helemaal geen vrienden meer. Ik ben bang dat het dan eventueel erger gaat worden, of dat hij in die boze periode weer een poging gaat doen. Ik heb net met hem gesproken weer en hij wilt absoluut niet professionele hulp. Ik heb uitgelegt dat dat het beste voor hem is maar hij wilt het niet. Het is ook een beetje een probleemkind. Hij heeft veel tijd in inrichtiging enzo doorgebracht. Dus er is in zijn hele leven al veel hulp aangeboden ivm gedrag, maar dat ging allemaal fout. Vandaar denkt hij ook dat de zelfmoordpreventiehulp geen verschil gaat uitmaken of alleen maar meer gezeik gaat opleveren.
Erna55
6 jaar geleden
Je bent bang dat het " erger gaat worden" wanneer je zijn ouders inlicht.
Op dit moment is hij suicidaal, hij wil zichzelf dood maken, dus hoe kan het " erger" worden ?
Wanneer je niets doet zal hij zeker nog een poging doen. Je bent bang dat hij een eind aan zijn leven maakt wanneer hij de vriendschap uit boosheid verbreekt. Maar tot nu toe ben je zijn vriend en heeft hij toch meerdere pogingen gedaan. Ondanks dat hij een vriend heeft...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij heeft in het verleden geen goede ervaringen met hulpverlening, nu echter is dat de enige mogelijkheid. Je bent bang dat hij erg boos wordt en dan weer een poging gaat wagen. Dát is precies de reden dat je hulp moet inschakelen, zijn moeder. Tim, vergeet even wat je vriend wil of zegt. We weten al wat hij wil dat heeft hij al twee keer getoond.
Jij bent zijn vriend, zijn enige vriend, prima! Doe dan nu maar wat je als vriend moet doen.
Niet meer naar hem luisteren, maar aan de bel trekken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Prima adviezen.
zeer erg om te horen maar dat het haakje gebroken is? misschien is het iemand die de aandacht probeert te trekken omdat hij zich eenzaam voelt!?
als hij echt van plan was dat te doen dan zou hij er wel voor zorgen dat dat "haakje" stevig genoeg is.
probeer eens met hem over de oorzaak van zijn problemen te spreken en waarschijnlijk zijn er diepliggende problemen die hij niet aankan. misschien ook daarom dat hij professionele hulp weigert...
ik weet ook niet hoe oud hij is maar in de puberteit voelen jongeren zich niet goed in hun vel en is dit slechts een peirode die hij door moet. ik heb dit ook eens met mijn puberende dochter voor gehad. ze had toen pillen geslikt die waarschijnlijk niet genoeg waren om gevaarlijk te zijn maar ze heeft me dan zelf in paniek geroepen waarschijnlijk omdat ze zich op dat ogenblik toch bedacht had en de stommiteit ervan ingezien had...
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een jongen van 16 weegt gemiddeld boven de 60 kg. Het is dan wel logisch dat een haakje breekt. Ik vind het een beetje raar dat je beweert dat de jongen wellicht een aandachtszoeker is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De redenatie is juist niet raar. Aandachtszoeker is misschien het foute woord. Ik.zou zeggen een schreeuw om hulp
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Pech met wat hij wel of niet wilt. Hij heeft per direct hulp nodig. Dit zeg ik uit de grond van mijn hart als mens maar ook als hulpverlener.

Vaak denken mensen dat het enkel een schreeuw om aandacht is wat niet wegneemt dat ze het niet alsnog zullen gaan doen. Neem zulke opmerkingen dan ook altijd uiterst serieus. Je kan namelijk niet weten wat er in iemands hoofd omgaat. Hij heeft professionele hulp nodig. Of hij het nou echt of niet echt wil doen. Hulp is sowieso nodig. Licht zijn ouders in. Hij zal het je vroeg of laat dankbaar zijn. En geloof me hoe ontzettend schuldig jij je zou voelen als het hem de volgende keer wel lukt en je blijft achter met een : "wat als ik" gevoel. Just do it. Je doet zijn ouders hem maar ook jezelf een huge favor
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De situatie is nu zo: Ik heb hem kunnen duidelijk maken dat de hulp heel belangrijk is. Vanavond gaat hij bellen met www.113.nl/ (een zelfmoordpreventie oprichting) en hij wilt graag dat ik daarbij ben. Ik heb echter zijn moeder nog niet ingelicht omdat ik eerst wil zien hoe het gesprek vanavond loopt met de professionele hulp en hoe hij dan erover denkt. Of hij ermee door wilt gaan of niet. Of hij ook echt een psychiater wilt of niet. Als hij dat wilt, dan moet hij ook zelf in staat zijn om het aan zijn moeder te vertellen. Toch? Als hij het niets vind na het gesprek heb ik besloten om zelf actie te ondernemen en zijn moeder in te lichten. De meeste mensen op dit forum vinden dat ik nu direct hulp moet zoeken. Maar kan ik niet beter wachten tot na het gesprek van vanavond?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed dat je erbij mag zijn. Maar verder heeft hij niks te willen. En moet hij gewoon hulp hebben. Klaar. Wacht het gesprek af. Maar ik zou sowieso met zijn ouders er nog over hebben of geef hem de kans om het ze zelf te vertellen of samen met jou eventueel. Weetje hoe erg het is als iemand zelfmoord pleegt en je hebt nooit wat doorgehad. Ze gaan het op hun zelf projecteren en boos zijn dat ze nooit wat hebben gezien en daardoor niks hebben kunnen doen. Met alle respect. Jij bent ook niet zijn verantwoordelijkheid dat zijn zijn ouders nog altijd. Je hebt het goed gedaan. Maar vertel hem na dit gesprek dat hij zijn ouders ook moet inlichten en anders dat jij het doet. Want zer moeten dit weten. Ik ben ook moeder van een prachtig zoontje en ik zou dit willen weten. En zou het degene die er wel van af wist maar nooit wat tegen mij heeft gezegd het erg kwalijk nemen. Dit gaat niet over dat je iemand verraad omdat die wat stouts heeft gedaan nee dit gaat om iets veel serieuzer en erger. Ouders hebben het recht om te weten.
Jij hebt je taak goed volbracht
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Precies, hij heeft gewoon hulp nodig. Het mag niet een 'geheimpje' blijven. Ouders horen dit te horen, te weten.
Ritsuka
6 jaar geleden
Blijf in elk geval bij je vriend na het gesprek vanavond
Het feit dat het telkens mislukt om dezelfde reden en hij jou dan meteen inlicht lijkt mij dat het niet zozeer is dat hij dood wil maar dat hij ook niet weet wat hij moet doen. Wanhoop, een schreeuw om aandacht. Kijk, als hij echt wil sterven was het hem wel gelukt, in plaats daarvan roept hij om hulp, dat komt niet en doet hij weer een actie. Dat betekent dat er nu wel actie ondernomen moet worden. Bewust of onbewust is dat zijn vraag op het moment. Tip bel je eigen huisarts, klinkt eaar maar je huisarts weet precies wat voor stappenplan er kan worden opgestart. Sterkte

Toegevoegd na 3 minuten:
Trouwens, niet verkeerd bedoeld maar hij zadelt jou met een enorm geheim en probleem op wat jou ook niet in de koude kleren zal zitten. Het is echt belangrijk dat je ook om die reden hulp zoekt. Uiteindelijk moet zijn moeder het ook weten. Stel je voor dat hij toch zelfmoord pleegt en alleen jij wist van zijn plannen. Dat is ook niet eerlijk tegenover zijn moeder. Succes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Juist, ook Tim persoonlijk lijdt hieronder.