Hoe weet je of je een angst-stoornis hebt?

De laatste tijd, vroeger had ik er totaal geen last van, ben ik bang dat ik mijn vriendin zou verliezen. Me vader zou overlijden. Ik denk aan dingen die mogelijk zouden kunnen gebeuren met mijn vrienden familie etc. Ik word er dagelijks als ik alleen ben ook erg verdrietig om. Ik ben bang voor dingen die nog niet zijn gebeurd. En dan heb ik het praat ik over het gebied van verlies of dingen fout doen in een relatie. Ook heb word ik bijvoorbeeld verdrietig van iemand anders verdriet. Mensen om mij heen die er doorheen zitten waardoor ik zelf enorm slecht gaat voelen. Ik krijg hierdoor slapenloze nachten. En weet niet wat ik er tegen moet doen. Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen. Want ik heb meerdere malen per week dat ik als ik in mn bed lig enorm aan die dingen ga denken waardoor ik me niet meer kan weerhouden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik denk dat je hier het beste mee naar de huisarts kan gaan; die kan je vast verder helpen.
fremar
6 jaar geleden
https://www.lentis.nl/probleem/angst/angststoornis-test-2/
Ritsuka
6 jaar geleden
Je huisarts kan je doorverwijzen naar iemand die je met je angsten kan helpen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben zelf vorige week gediagnostiseerd met een paniekstoornis nadat ik dat, vooral na het lezen van symptomen op verschillende fora, al vermoedde. Word daar nu voor behandeld door middel van Cognitieve Gedragstherapie. Ik raad je aan om naar de huisarts te gaan en de doorverwijzing te vragen voor een psycholoog die de eventuele diagnose bij je kan stellen aangezien een huisarts hier vaak weinig van af weet en alles op stress gooit. Zoek ook eens naar hypersensitiviteit/hooggevoeligheid of je hier het een en ander in herkent bij jezelf. Succes!

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op een angststoornis. De angststoornis symptomen die het meest voorkomen zijn:

Hoofdpijn
Buikpijn
Slaapproblemen
Geen honger of trek
Concentratieproblemen
Bange voorgevoelens
Bezorgdheid
Pikkelbaarheid
Nervositeit
Spanning en onrust
Angst om een (volgende) aanval te krijgen
Tijdens een angst- of paniekaanval kunt u ook last hebben van onderstaande angststoornis symptomen:

Hartkloppingen
Een pijnlijk of beklemmend gevoel op de borst
Ademnood
Duizeligheid
Zweten
Trillen
Misselijkheid
Tintelingen of een doof gevoel in uw ledematen
En gevoel van onwerkelijkheid
Angst om de controle te verliezen
Hyperventilatie (snel en gejaagd ademen)
Als u last hebt van (een aantal van) bovenstaande symptomen van een angststoornis is het belangrijk om contact op te nemen met uw huisarts. Deze kan u doorverwijzen naar een behandelaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier is ook een online test:
https://www.lentis.nl/probleem/angst/angststoornis-test-2/
fremar
6 jaar geleden
De enige die kan en mag vaststellen of je een angststoornis hebt, is een daartoe opgeleide en bevoegde gz-psycholoog, psychiater of psychotherapeut. Het stellen van een diagnose vraagt om kennis, kunde en zorgvuldigheid en kan NIET met een online zelftestje of goedbedoelde adviezen op een internetforum zoals deze.

De beste behandelingen voor angststoornissen zijn vaak gedragstherapeutische behandelingen gebaseerd op exposure (graduele blootstelling aan de angstveroorzakende factoren) en behandelingen vanuit Acceptance and Commitment Therapy. Deze behandeling heeft echter alleen het beoogde gevolg als aan de angststoornis psychische conflicten ten grondslag liggen. Vaak is dat niet het geval, waardoor medicamenteuze therapie noodzakelijk is. Medicijnen mogelijk alleen voorgeschreven worden door een arts, zoals een huisarts of psychiater.

Als eerste stap kun je naar de huisarts gaan. Concentreer je in dit gesprek niet op de definitievraag of dit een angststoornis is of niet, maar geef aan waar je last van hebt en hoe dat je dagelijks functioneren beperkt. De huisarts kan je dan informeren en adviseren over mogelijke vervolgstappen, ook rekening houdend met wat er wel en niet voor vergoeding door je zorgverzekeraar in aanmerking komt.