Wat wordt er precies bedoelt met geen 'karakter' ?

Ik bedoel niet karakter in de zin van karaktereigenschappen, maar zoals men wel eens zegt: die heeft werkelijk geen karakter.
Mensen die heel goed voor zichzelf op kunnen komen en goed met beide benen op de grond staan ( hoewel dit vaak ook maar uiterlijk vertoon is, niemand is altijd even zeker van zichzelf) beweren dat anderen die dat wat minder kunnen of durven, dat die mensen geen karakter hebben. Het klinkt een beetje als 'geen ruggegraat hebben' , maar mijn vraag is hoe men dat dan bedoelt.
En..of dat wel terecht is. Niet ieder mens zit hetzelfde in elkaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
13.7K

Het beste antwoord

Ik heb ergens een hele mooie definitie gevonden van het begrip (goed) karakter. Komtie:

"(goed) karakter = Het publieke en privé-vertoon van stappen en gedrag. Het is hoe het hart "denkt", en toont zich voortdurend in de wijsheid van persoonlijke keuzen en handelingen als men zich geplaatst ziet voor verschillende kansen, verlokkingen en/of problemen."

Ik denk dat de reden om niet te kunnen/durven gaan staan voor iets, voor een eigen mening of een eigen keuze, vaak angst is. Of die angst overwonnen kan worden zal een combinatie zijn van geluk, verdere karaktereigenschappen, omstandigheden, context. Maar nooit alleen maar één aspect. Dus, inderdaad, voordat je iemand karakterloos noemt kun je beter heel wat verder kijken dan je neus lang is. Want de classificatie geen karakter is een zware, en je helpt er de desbetreffende persoon bepaald niet mee vooruit. Helpt wellicht alleen de uitspreker daarvan om zich superieur te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vaak wordt er mee bedoeld, dat iemand geen doorzettingsvermogen heeft. Het opgeeft, als het moeilijker wordt, in plaats van dat men de zaak op karakter toch volbrengt.
12 jaar geleden
Ze bedoelen inderdaad zoiets als geen ruggengraat hebben, te snel opgeven, te weinig 'eigen gezicht' hebben (het bijvoorbeeld nooit openlijk oneens durven zijn met de grootste schreeuwerd in een groep).
Terecht is het meestal niet, niemand is in alle situaties altijd even sterk, en degenen die zich nooit ook maar iets van anderen aantrekken noemen we dan meestal weer asociaal ;-)
De kunst is soms duidelijk voor jezelf op te komen, en soms in te zien dat het de moeite niet waard is om bezwaar te maken tegen iets (omdat het eigenlijk niet zo erg is, bijvoorbeeld).
En de kunst is ook om anderen in hun waarde te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met "geen karakter" bedoelt men: "weinig moed".

Succesvolle ondernemers, bijvoorbeeld, zijn gewend aan tegenslag. Ze gaan af en toe onderuit, sommigen gaan failliet. Maar ze leren van hun fouten en doen het opnieuw en dan beter.
Dat is moed.

Ze trekken zich de tegenslag niet persoonlijk aan. Gebeurtenissen zijn iets heel anders dan een persoon.

Wat kan je zeggen, als iemand zegt:"Jij hebt geen karakter"? Bedenk zelf eens een aantal antwoorden en oefen daar dan mee. Voorbeeldjes:
- lekker vaag, maar wat heb ik dan wél?
- wat bedoel je daar nu mee?
- probeer je me te beledigen?
- nee, jij wel dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit uitgesproken wordt, dan is het een oordeel wat iets zegt van degene die dat uitspreekt. Elk mens heeft karakter. Je kunt hoogstens zeggen dat je iemand niet ziet doen of hoort zeggen wat je zelf als karakter wel denkt te hebben. Ook de context is belangrijk. De ene mens zal in de ene context meer laten zien dan de ander maar daardoor hoeft het in andere situaties niet te ontbreken aan ruggegraat.