Zijn lichamelijke kwaaltjes af te leiden naar geestelijke probleempjes?

Houden deze verband? Bijvoorbeeld Krijgen mensen veel mensen die op een bepaalde manier over zichzelf denken een baaldontsteking?

6 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Reddie
6 jaar geleden
Wat bedoel je met "kwaaltjes".
En een blaasontsteking is een bacteriële infectie. En ik denk niet dat een bacterie weet heeft van een psychisch probleempje.
Ritsuka
6 jaar geleden
Blaasontsteking krijg je niet zomaar, maar veel stress kan bijvoorbeeld hoofdpijn, nek ,en schouderklachten geven.
En als je door stress weinig slaapt ben je wel vatbaarder voor ziektes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geestelijke problemen ontstaan meestal wanneer er een spanningsveld is tussen verstand en gevoel. Wanneer die spanning te lang duurt kunnen er lichamelijke klachten ontstaan, zoals beneden in de antwoorden al aangegeven is. Wanneer je er 'niets' aan doet, kan dit leiden tot een chronische ziekte. Denk bijv. aan een hart e/o vaatziekte, enz...
Ritsuka
6 jaar geleden
Hoe bedoel je spanningsveld?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Conflict.
Verstand zegt het één terwijl het gevoel wat anders aangeeft.

Antwoorden (2)

Mensen kunnen psychosomatische klachten krijgen. Door angst of stress kunnen allerlei lichamelijke kwaaltjes komen. Dit zijn dan stressuitingen, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, misselijk zijn, transpireren etc.. Of het zijn bepaalde (pijn)klachten in het lichaam waarvoor men geen medische oorzaak kan vinden. Dit kan dan komen door psychische klachten (men wijdt het aan stress, de klacht 'zit in het hoofd') of omdat de klachten door artsen nog niet lichamelijk op te sporen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Naast psychosomatische klachten zijn er meer lichamelijke klachten die verband houden met iemands geestelijke gezondheid. Psychische klachten, met name chronische stress, zorgen voor een slechter werkend immuunsysteem. Het kan dus dat iemand met psychische klachten vatbaarder is voor infecties, zoals een blaasonsteking.