Is Shellshock Altijd te genezen?

Zijn de mensen die aan deze '' psychologische en psychiatrische aandoening'' altijd genezen? En welke behandelingen zijn er voor deze psychologische en psychiatrische aandoening?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Het beste antwoord

Nee niet altijd. Na de eerste wereldoorlog verliep de behandeling op twee manieren, hard (met elektrische stroom) en zacht (middels psychotherapie).

Shellshock die gepaard gaat met huilbuien, vermoeidheid, nachtmerries en paniekaanvallen, kwam vooral bij officieren voor. De hysterische vorm met verlammingsverschijnselen, tics in het gelaat, stomheid en doofheid, werd vooral bij soldaten gezien. Patiënten met paniekaanvallen kregen de veel snellere ‘behandeling’ met elektrische stroom.

Sinds de oorlog in Vietnam valt het oorlogslijden van soldaten onder de paraplu term ‘post traumatische stress stoornis’ en wordt het behandeld met therapie en medicijnen. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Shell-shock is iets vreselijks om dat in het echt te zien. Het kan dat personen zich echt gedragen als een zombie - maar een hulk heb ik ook nog echt meegemaakt en van haar dochtertje was haar kaak op 3 plaatsen gebroken.
Toen ze na dagen eindelijk dan weer "bij kwam" wist ze hier niets van.
In een psychiatrisch boek over het verschijnsel is me altijd die foto van het bombardement op Rotterdam 10 mei 1940 nog van bijgebleven maar dokters werkten toen een tijdje niet meer.
Overigens betwijfel ik de foto bij de vraag: dit lijkt meer op het syndroom van Bechterev dat namelijk een broertje is van shellshock, alleen iets minder heftig en kan nog een gewoon gesprek worden gevoerd (mits niet aankijken).
Of het te genezen is? Met kalmerende pillen op de hoge adrealinewaarden: meestal vanzelf, mits de omstandigheden zich maar gewijzigd hebben en daar zijn sociowerkers voor.