wat mag je huisarts vertellen aan ouders 17 jaar?

hallo ik ben Jasmine en ik ben nu 17 jaar.

Al een paar jaar voel ik mij slecht. niet op een manier dat ik dood wil. maar ik zie het nut niet meer van de dingen die ik doe. thuis gaat het niet goed. ik drink ook aardig wat. mijn benen liggen open.

ik zeg dit niet om aandacht te trekken maar dit is waarvoor ik hulp wil hebben. zou ik hierbij bij de huisarts kunnen zonder dat mijn ouders het komen te weten. want dat wil ik niet. ik wil de perfecte dochter blijven die ze gewild hadden. alvast bedankt.

- kan ik hiervoor naar mijn huisarts?
- komen mijn ouders hier achter? ( verzekering, rekening)
- zou de zij mijn ouders inlichten?
- hoe zou ik het kunnen vertellen?

vanaf 16 ben jij volwassen volgens medisch iets. dus ik kan al alleen erheen en het zelf aanvragen. maar wat zouden ze doen als ik het zeg. het is namelijk niet niks...

m.v.g. Jasmine

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
5K

Antwoorden (3)

Wat een akelige situatie voor je. Het is heel goed dat je hiervoor hulp wilt vragen. En inderdaad is je huisarts de persoon die je uiteindelijk verder kan helpen.

Zoals je zelf al aangeeft, vanaf je 16e ben je waar het medische beslissingen aangaat, volwassen. Jij mag dus zelfstandig beslissen over je behandeling en jouw huisarts mag niets vertellen aan je ouders wanneer jij dit niet wilt. Of dat betekent dat zij ook nooit te weten zullen komen dat je bij je huisarts bent geweest, is echter niet helemaal zeker. Afhankelijk van je verzekering kan het zijn dat ze een vergoedingenoverzicht thuisgestuurd krijgen of dat ze kunnen inloggen op de site om dit in te zien en in zo'n overzicht kunnen ze dan zien dat jij bij de huisarts bent geweest. Maar daarmee weten ze nog niet wát je hebt besproken: daar komen ze alleen achter wanneer jij er zelf voor kiest om dit aan hen te vertellen.

Maar als jij het moeilijk hebt, zullen je ouders dat waarschijnlijk graag willen weten. Als ik jou was, zou ik eerst naar de huisarts gaan en daar om hulp vragen, en vervolgens bij de hulpverlener waar je terecht komt vragen of zij je kunnen helpen met de vraag hoe je dit aan je ouders gaat vertellen. Sowieso is de kans erg groot dat ze allang doorhebben dat er 'iets' niet goed is met je; ze zijn niet doof en blind neem ik aan. Ik vermoed dat het een grote opluchting zal zijn als je ouders eenmaal weten wat er aan de hand; in feite heb je nu namelijk twee problemen omdat je het geheim probeert te houden.

Vrijwel elke tiener die het psychisch moeilijk heeft, denkt dat zijn/haar ouders er niets van zullen snappen. Natuurlijk voelen zij niet wat jij voelt en waarschijnlijk begrijp je het zélf allemaal al niet, laat staan dat je het je ouders kunt uitleggen (toch?) Maar toch.. meestal valt het uiteindelijk mee hoe moeilijk die ouwelui het probleem kunnen begrijpen. Het zijn je ouders, jij bent een deel van hen en zij willen het beste voor je.

En nee: het is zeker niet niks, waar je mee zit. Maar tegelijkertijd ben je ook niet de enige met dit soort problemen. Bedenk dat er mensen zijn die er hun werk van hebben gemaakt om mensen zoals jij te helpen, die dus echt gespecialiseerd zijn in jouw problematiek. Je huisarts zal je helpen om bij zo'n hulpverlener terecht te komen. Vraag bij het maken van de afspraak wél om een dubbel consult, dan heeft je huisarts meer tijd voor je. En schrijf eventueel dingen op als je het moeilijk kunt vertellen of neem iemand mee die jij kunt vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jij niet wilt dat je ouders het te weten komen dan zal de huisarts niks vertellen.

Maar dat lijkt mij niet de beste oplossing. Dit soort problemen kun je het beste oplossen door ze bij de oorzaak aan te pakken.
Geheimen bewaren voor je ouders vreten je langzaam op van binnen, ze vergen enorm veel energie en elke keer als je thuis komt wordt je daar weer aan herinnerd, dus dat zou ik zeker niet doen. Alcohol kan voor jou een manier zijn om daar even niet aan te hoeven denken.
Het feit dat je de perfecte dochter wilt zijn voor je ouders kan de oorzaak al zijn van alles. Tuurlijk wilt bijna elk kind wel dat hun ouders goed over ze denken maar dat moet tot een gezond niveau blijven.
Wanneer je beseft dat je alles wat je doet voor jezelf doet en niet om je ouders blij te maken zal het moment zijn dat je vrijheid voelt. En geen showtje voor je ouders hoeft op te zetten maar totaal jezelf kan zijn en blij kan zijn met hoe je bent.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes ermee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een huisarts heeft een geheimhoudingsplicht, zij/hij mag zonder jouw toestemming geen informatie verstrekken aan je ouders. En of ze kunnen zien dat je bij de huisarts bent geweest in het Vergoedingsoverzicht kan je het beste navragen bij de verzekeraar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoe doe ik dit???
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Weet je wie jouw zorgverzekeraar is?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan kan ik een telefoonnummer opzoeken