Word litteken correctie vergoed?

Ik had een moeilijke jeugd, hierdoor ging ik automuliteren.. helaas zijn hier een aantal hele lelijke uit voortgekomen.. Nu jaren later gaat het erg goed met mij maar ik kijk nog met verdriet naar mijn littekens aangezien het geen fraai beeld is.. Is er een methode die goedkoop is of vergoed wordt?

7 jaar geleden
in: Psyche
2.7K

Het beste antwoord

Littekenen die ontstaan zijn door automutilatie worden niet altijd automatisch vergoed door de basisverzekering. Voor een littekencorrectie kom je onder behandeling door de plastisch chirurg. Men krijgt vanuit de basisverzekering een vergoeding voor plastische chirurgie en/of reconstructieve chirurgie bij een specifieke medische indicatie. Misschien kan dat in jouw geval gelden.
Voor een lidtekencorrectie liggen de prijzen in een privékliniek al snel rondom de € 600,--.

Toegevoegd na 2 minuten:
De regels voor toestemming littekencorrectie vanuit de basisverzekering zijn voor vrijwel alle zorgverzekeraars hetzelfde.

Toegevoegd na 26 minuten:
Neem in ieder geval contact met de zorgverzekeraar. Je kunt zeggen dat je graag wilt weten wat de voorwaarden zijn om littekens als gevolg van automutilatie vergoed te krijgen als de behandeling plaatsvindt door een huidtherapeut die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten (NVH).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@syl282, natuurlijk word je verdrietig als je naar de littekens kijkt, het is best moeilijk om te accepteren dat die littekens ook bij jouw horen.
https://www.vice.com/nl/article/hoe-het-is-om-te-leven-met-de-littekens-van-zelfbeschadiging-482
ronron1212
7 jaar geleden
Mooi antwoord +

Andere antwoorden (1)

Het ligt er helemaal aan, wat je onder 'correctie' verstaat. Zaken zoals een lasertherapie en plastische chirurgie worden vaak niet vergoed. Een camouflage-behandeling vaak wel. Meestal is dit wel van tijdelijke aard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@Elemental waar staat het vaak niet vergoed wordt in je link? Het gaat om de basisverzekering.