iemand met schizofrenie kan die worden geholpen met medicijnen en is die gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Cryofiel
7 jaar geleden
Medicijnen helpen in ieder geval vaak wel. Welke medicijnen geschikt zijn, en hoe goed ze helpen, verschilt van persoon tot persoon.

Antwoorden (4)

Volgens mij kan het niet weg gaan, uitzonderingen zijn er vgm wel, maar je kan het volgensmij wel onderdrukken. En ze kunnen gevaarlijk zijn, het ligt aan de reactie en door welke triggers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van schizofrenie is sprake als iemand een langdurige psychose of meerdere psychosen heeft doorgemaakt en in de tussenliggende periodes niet goed functioneert.
Een psychose is een toestand waarbij iemands contact met de werkelijkheid ernstig verstoord is. Iemand ziet bijvoorbeeld beelden of hoort stemmen die er voor anderen niet zijn. Of iemand is ervan overtuigd dat hij wordt achtervolgd.
Mensen in een psychose leven in hun eigen werkelijkheid.
Dit kan betekene dat iemand gevaarlijk is, afhankelijk van de aard van de waan.

Er is medicatie die de psychotische episodes verminderen en verkorten.: Antipsychotica.
Antipsychotica vallen onder een groep van medicijnen die worden aangeduid als psychofarmaca en zijn bedoeld voor de behandeling van schizofrenie en psychotische verschijnselen zoals wanen en hallucinaties. Ze hebben bovendien een kalmerende werking (vermindering van angst en spanning) en kunnen helpen een volgende psychose te voorkomen. De medicijnen hebben geen genezende werking in die zin dat ze de oorzaak van de psychose niet wegnemen en evenmin kunnen ze negatieve symptomen van een psychose, zoals lusteloosheid en teruggetrokken
gedrag, wegnemen.

Wanneer iemand de antipsychotica trouw inneemt, dan nemen de psychotische episodes af en dus ook het gevaar dat hij zichzelf of de omgeving iets aandoet.

Toegevoegd na 19 uur:
Veel mensen hebben moeite met het (blijven) gebruiken van medicijnen. Mensen die antipsychotica slikken moeten dat over het algemeen een lange tijd blijven doen. Dit gaat vaak niet goed. Sommige mensen stoppen met antipsychotica door de bijwerkingen. Andere mensen stoppen omdat ze denken zonder medicijnen te kunnen. Sommige mensen lukt het niet om de medicijnen regelmatig in te nemen omdat ze dat moeilijk zelf kunnen organiseren. Ze denken er niet op het juiste moment aan.
Veel naasten helpen hun familielid bij het regelmatig innemen van de medicijnen. Sommige mensen blijven stabiel omdat hun naasten er op letten dat ze de medicijnen gebruiken. Voor de naasten heeft het medicijngebruik van hun familielid ook gevolgen. Ze zien dat iemand bijwerkingen heeft en kunnen er moeite mee hebben wanneer iemand suf wordt. Ze weten aan de andere kant dat die medicijnen een nieuwe psychose kunnen voorkomen.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Antipsychotica is enorme rotzooi met heel veel bijwerkingen. Echter is er een groep mensen (idd die echte psychoses hebben) die de bijwerkingen graag voor lief nemen. Zij zijn er echt mee geholpen, maar onderschat de impact van deze medicatie niet op het overig functioneren vh lichaam.
Doktoren en psychiaters weten nog altijd niet waardoor schizofrenie komt.
Er zijn verschillende medicijnen die kunnen helpen. Daarmee kan de patient beter met deze ziekte kan omgaan.
Of iemand met schizofrenie gevaarlijk is? Daar kunnen alleen de psychiater en de mensen die heel dicht bij de patiënt staan (familileden) echt iets over zeggen.

Hopelijk heb je eerst wat aan de link hieronder maar bespreek dit vooral met je huisarts!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1. Er zijn veel medicijnen die helpen tegen schizofrenie; maar het kan moeilijk zijn om voor een bepaalde patiënt het beste middel te vinden. Psychoses verdwijnen wel maar bijwerkingen zijn vaak fors.
2. Sommige mensen met schizofrenie zijn gevaarlijk omdat ze niet meer beseffen wat echt is en wat een waanvoorstelling.