Kan pijn het angstgevoel verminderen?

Ik stel deze vraag omdat ik recent iets heb opgemerkt. Ik ben een jongen met veel (verlatings)angst met lichamelijke klachten: braken, diarree.

Een kennis had vrijdag voorgesteld om bij mij pijn te veroorzaken. Hij heeft toen een hele pak sigarretten de hele dag door op mn rug uitgedrukt. Dat deed veel pijn. Maar sindsdien braak ik niet meer, en heb redelijk geen diarree meer. Tot vandaag, vandaag voel ik weer beetje terug komen.

Ik vind het een heel raar idee, maar kan het zo zijn dat pijn angst verminderd?

7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
(Zelf)verminking is niet de oplossing voor je problemen.
Erna55
7 jaar geleden
Ben je onder behandeling voor je verlatingsangst ?
Zo niet, ga dan naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar een goede hulpverlener.
Wanneer je wel onder behandeling bent, bespreek dit met je behandelaar.
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Ik zit bij het GGz voor mn angsten. Heb dit besproken en volgens hun kan het inderdaad de pijn verlichten. En als ik het gewoon goed vindt, zien hun geen bezwaren.
Erna55
7 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat ze er geen bezwaren in zien. Heb je ook gezegd dat er een pakje sigaretten op je rug uitgedrukt werd ?
Daar krijg je brandwonden van die kunnen infecteren. Daarbij : wanneer je dit met je behandelaar besproken hebt, waarom stel je dan hier nog de vraag ?
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Ik heb gezegd dat het een paar sigaretten waren, en dat ik het zelf niet erg vond.
BarendV
7 jaar geleden
Maak in de ochtend gelijk een afspraak met je huisarts om je problemen te bespreken! Een sadistische "behandeling" met sigarettenpeuken uitdrukken op je lichaam is niet alleen schadelijk voor jou en je huid door brandwonden, maar is ook barbaars en absoluut niet van deze tijd. Er bestaan genoeg middelen en geestelijke ondersteuning door psychologen die je wel op weg kunnen helpen en zelfs genezen zonder daarbij enige vorm van pijn te lijden! Succes en sterkte.
Erna55
7 jaar geleden
Eric : je zegt dat je het besproken hebt met je behandelaar.
Ik vind het dan heel verwonderlijk dat je dan aan wildvreemde mensen hier nog vraagt of het zo kan werken. Je behandelaar zal je uitleg gegeven hebben.
Daarbij vind ik de reactie van je behandelaar ook moeilijk te geloven.

Het beste antwoord

http://www.scientificamerican.com/article/how-pain-can-make-you-fee/

Ja dat is dus inderdaad mogelijk.

Zie ook
http://www.dokterjohn.be/zelfmutilatie-zelfverwonding.html

-Opvullen van innerlijke leegte, verdrijven van eenzaamheid of angst : geestelijke pijnen verzachten en vervangen door een lichamelijke pijn.
-Pijn verdragen als teken van macht en controle.
-Automutilatie kan op de duur een verslaving worden. De spanning wordt ontladen, er is een zekere euforie vlak na de feiten.
-Om aandacht af te leiden van de emotionele pijn door het ervaren van lichamelijke pijn.

Zo zijn er dus allerlei aanwijzingen te vinden dat lichamelijke pijn psychische pijn of nood kan verlichten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Maar of het wel zo'n goed antwoord is voor vraagsteller? Ik ben bang dat hij zich er alleen maar steeds slechter door zal voelen. Want het helpt maar tijdelijk, en er zullen steeds extremer dingen moeten worden gedaan om resultaat te behalen....
Eric1993
7 jaar geleden
@Amadea Ik heb het "effect" pas afgelopen vrijdag ontdekt. Blijkbaar is het een vorm van automulatie heb ik begrepen. Maar het is gelukkig niet zo dat ik elke dag sigaretten laat uitdrukken op mn lichaam ofzo
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Ik ben principieel voorstander van het delen van informatie. Liegen, zwijgen of onjuiste informatie verstrekken, met de hoop ander gedrag te veroorzaken is mijn ogen op zich weer onacceptabel. Het blijft ook de vraag of vrager door dit antwoord zijn gedrag door zal zetten, of vaker dit gaat doen.
Erna55
7 jaar geleden
Eric geeft in een reactie aan dat hij het met zijn behandelaar heeft overlegd.
Wel wonderlijk dat hij de informatie hier weer navraagt.
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Ik heb nogmaals het met mijn behandelaar gesproken. Hij zei alleen dat het verslavend zou kunnen zijn. En hij heeft toch ECHT gezegd dat hij er geen oordeel geeft omdat het tussen 2 volwassenen is gebeurd. Ik ga het nog 1 keer doen met 2 pakken sigaretten, en dan is het afgelopen.