Ik durf niet naar mijn moeder te gaan om te zeggen dat ik ben beroofd wat moet ik doen..?

Hallo ik was vandaag beroofd en ik weet niet hoe ik dit tegen mijn moeder moet vertellen ..? Alvast bedankt

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor meer info over de beroving ...... dit was mijn vorige vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/beroofd.193994

Toegevoegd na 37 minuten:
ik zou het erg op prijs stellen als ik hier egt eeen goed antwoord op zou krijgen niet dat de antwoorden die nu gesteld zijn onnodig zijn ( ze zijn juist heel erg goed) maar dit is voor mij meer dan zomaar een vraag als je de vorige vraag hebt gelezen snap je dat misschien

Toegevoegd na 1 dag:
Het is wel zo dat in het verleden ook erge dingen zijn gebeurd en met verleden bedoel ik een maand geleden toen werd ik betrapt met roken en gebruik van wiet en toen ging ik er ook over liegen dus misschien wordt ze nu wel helemaal boos omdat ze zij als er nog 1 keer iets ergs gebeurd dan moet je naar een pleeggezin

Toegevoegd na 2 dagen:
Anders zou ik misschien wel naar mijn moeder gaan/durven gaan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stuur haar een email en wijs op:
http://www.goeievraag.nl/vraag/beroofd.193994
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat we eerst moeten weten waarom je het eng vindt om dit aan je moeder te vertellen? Dat begrijp ik namelijk niet zo goed? Denk je dat ze boos wordt? Waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je dat niet durven?
jij hebt toch niks gedaan.
ben je bang dat je moeder boos word?
jij kan er niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongen, je moet echt naar de politie gaan anders blijven ze je bedreigen en afpersen. Of spelen er nog meer dingen mee die jij niet vertelt? En terecht dat je bang bent om het aan je moeder te vertellen, want een lekker ventje ben je zelf ook niet als je vindt dat je eigen spullen meer waarde hebben dan die van je moeder. Maar we maken allemaal fouten en hebben allemaal recht op een nieuwe kans. En dat zal je moeder waarschijnlijk ook wel vinden, als je tenminste in het verleden niet teveel rottigheid hebt uitgehaald. Dus: Eerst aan je moeder alles opbiechten en dan, eventueel samen met haar naar de politie!

Het beste antwoord

Mama, ik wil even met je praten. Er is gisteren iets ergs gebeurd. Een paar jongens hebben mij m`n ipod afgepakt en ik zou hem alleen maar terugkrijgen als ik goud van jou aan ze zou geven (hoe wisten ze überhaupt dat je moeder goud in huis heeft? Lijkt me niet dat iedereen standaard goud in huis heeft?)
Ik raakte in paniek en ik dacht dat het beste wat ik kon doen was ze inderdaad dat goud geven. Daarna kwam ik erachter dat ze me die ipod niet hebben teruggegeven.

Het spijt me heel erg dat ik goud van jou gestolen heb maar ik hoop dat je begrijpt dat ik echt in paniek was. Ik wist niet wat ik anders moest doen. De volgende keer zou ik het wel anders aanpakken, ik zou dit nooit meer doen.
Dan zou ik eerder bij jou om hulp vragen.
Maar nu, wil je me nu helpen? Zullen we samen naar de politie gaan?

Toegevoegd na 2 dagen:
Toevoeging na jouw toevoegingen:

Iets doen wat "fout" is, is 1 ding. Erover liegen is een tweede. Ik denk dat jouw moeder boos zal zijn over wat je hebt gedaan maar dan nog denk ik dat ze liever heeft dat je daar eerlijk over bent dan dat je erover liegt.
Ik denk dat je je moet afvragen wat je zelf echt wil.
En ik begrijp uit je verhaal dat je bij je moeder wil blijven wonen. Blijkbaar heeft ze gedreigd dat je naar een pleeggezin gaat als je nog eens iets zou flikken.

Ik blijf denken dat het het beste is als je open kaart speelt. Ik denk dat je moeder je nog minder vertrouwt als ze er na een tijd pas achter komt wat je gedaan hebt. Want ze zal er heus wel achter komen dat haar goud verdwenen is en als jij blijft liegen, zal ze er toch uiteindelijk wel achter komen dat jij dat gedaan hebt.
Daarnaast is het belangrijk dat je niet alleen zegt dat je er spijt van hebt maar ook dat je dat in je gedrag laat zien. Dus niet meer liegen, geen dingen achter haar rug om doen. Geef haar de gelegenheid je weer te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Zeg haar dat je met iets zit, maar het erg moeilijk vind om over te praten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon vertellen eerlijk duurt het langst en als je beroofd bent waar zou je je voor schamen je kunt er zelf weinig aan doen.
Lucht je hart het zal je goed doen! en doe zeker aangifte van beroving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt bang als je er aan denkt bel haar op dan is er geen weg terug als je belt zeg je dat je haar dringend moet spreken. Je gaat naar haar toe en nu moet je het wel vertellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo ben je bang dit aan je moeder te vertellen? Jij bent toch het slachtoffer, niet de dader? Niks om je voor te schamen. Het is al erg genoeg dat je beroofd bent; een beetje steun van je moeder kun je nu goed gebruiken. Vergeet geen aangifte te doen bij de politie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo schuldig? Natuurlijk is hij niet schuldig.
Hij is slachtoffer en geen dader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is wel een beetje dader. Als je goud steelt van je moeder zou ik dat ook niet makkelijk vinden om even tegen haar te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enig idee hoe iemand zich kan voelen als hij zo onder druk gezet wordt?
Niet iedereen kan even makkelijk van zich af bijten.
Het is niet zijn schuld dat dat goud weg is, hij is daar als het ware toe gedwongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kravmaga
Pure onzin ik kende de jongens niet eens alleen van gezicht en hoe bedoel je blokken goud dan zou ik tog niet wonen in het huis dat ik nu woon.
Het is je moeder, en moeders komen er altijd achter als er iets met hun kind is!
Je kunt het dus maar het beste gewoon vertellen. Als je het niet verteld wordt ze misschien juist boos!

'mam, ga even zitten, ik ben vandaag beroofd...'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk dat het voor je moeder erger is als haar kind NIET met dit soort dingen bij haar durft te komen. Natuurlijk zal ze schrikken, maar een moeder wil haar kind helpen.
En niemand kan zoiets als een beroving alleen oplossen.
Stel het niet uit, dat maakt het alleen maar moeilijker.
Nu meteen doen, is mijn advies.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf het op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat jij ook deels deze diefstal hebt veroorzaakt (zoals blijkt uit je vorige vraag) is het inderdaad moeilijk om dit uit te leggen aan je ouders.

Je moet je ervan bewust zijn dat 'ze' je te slim af zijn geweest.. Je hebt een stomme fout gemaakt, maar praat erover met je ouders. Anders wordt het nooit opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult toch je moed bij elkaar moeten rapen en het toch vertellen. Waarschijnlijk zal ze best boos zijn, aangezien je niet direct naar haar bent gekomen. Daar kom je wel overheen. Als je het niet vertelt, en ze komt er dan achter, dan zijn de rapen pas echt gaar. Je kunt de steun van je ouders nu goed gebruiken, en je zult echt aangifte moeten gaan doen. Sterkte ermee.

En juwelen zijn altijd meer waard dan een ipod. Een ipod kan vervangen worden, waar juwelen vaak sentimentele waarde hebben. Iets om nog eens over na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schuldgevoel....
Je moet het gewoon aan je moeder vertellen al zal het met schaamte en snikken gaan.Je bent gewoon gechanteerd om goud te leveren en afgeperst door die gasten.En de politie moet je er wel achterheen zetten daar jij niet het enige slachtoffer van dit soort zaken zult zijn.Dat goud en die ipod moeten zo snel mogelijk bij jou en je moeder terug komen daar het anders gewoon verhandeld c.q verkocht word.Nee je zal het je moeder moeten vertellen daar je nu haar ook benadeeld.Want ze komt er wel achter dat haar gouden sierraden verdwenen zijn.En samen met haar op het politiebureau aangifte moeten doen tegen die jongens.Jongen ik voel nu wel dat je met je ziel onder je arm loopt om het haar te vertellen.Maar het moet wil je het vertrouwen dat je moeder in jou heeft niet schenden.Ik heb je beide draden gelezen en baseer hier mijn antwoord op.Sorrie maar je zult er doorheen moeten en het vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent beroofd en je hebt jezelf af laten persen door een stel crimineeltjes. Natuurlijk zal je moeder niet vrolijk worden door deze boodschap en bereid je ook maar rustig voor op een heel stevig gesprek, maar ze is wel JE MOEDER!

Die is er juist om jou te helpen bij al dit soort ellendige puberfouten. En dat weet zij ook. Dus vertel het haar en bijt door de zure appel heen. Ze zal het veel erger vinden als je het haar niet vertelt en die rotjong door gaan met jou afpersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het beste wat je kan doen is wat zou je doen als ik beroofd zou zijn maar daarvoor moet je gewone vragen gaan stellen bijv.wat zou je doen als je moest kiezen tussen ...en.... dan zeg je wat er is gebeurd ze begrijpt het wel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeggen dat je het gestolen voorwerp kwijt bent geraakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe lost dit het probleem op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wou ik eerst doen maar toen zij een vriend van mij ja dan krijg je misschien geld van je moeder om een nieuwe te kopen en dan pakken ze je weer ...?
Bedenk je wat erger is: je moeder die haar slaapkamer oploopt en iets van haar goud wil uitzoeken om te dragen en tot de ontdekking komt dat alles weg is en het dan uit te moeten leggen of op voorhand naar haar toestappen en uitleggen wat er gebeurd is.
Dat eerste is veel erger, je moeder komt er sowieso achter, neem in ieder geval de verantwoordelijkheid om het te vertellen.
En nee, dat zal wel niet makkelijk worden maar het is niet anders.
De manier waarop je het verteld doet er niet toe, ze zal zeker schrikken. Bereid je daarop voor.
Ik hoop dat jullie dit samen goed kunnen oplossen. Naar de politie stappen hoort daar wat mij betreft echt bij, ik vermoed dat je moeder je daarmee kan helpen.
En onthoudt voor de toekomst: nooit toegeven aan chantage! Als je daaraan begint is het einde zoek.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot zover was je van plan niks tegen iemand te zeggen en het probleem uit de weg te gaan. Dit leidt klaarblijkelijk tot problemen. Je hebt dit namelijk al geprobeerd door ze het goud van je moeder te geven.

Je hebt nu nog twee keuzes:
- Doen alsof er niks aan de hand is. Dit heb je tot vooralsnog gedaan en het lijkt op het eerste gezicht ook makkelijk. Maar je snapt wel dat als die jochies hebben genemerkt hoe makkelijk ze jou kunnen naaien ze nu wel van plan zijn dit vaker te gaan doen.

- Het je ouders/leraar vertellen. Oké misschien krijg je even de wind van voren omdat je dat goud van je ma hebt gepakt, maarja, verdien je dit ook niet? Daar staat tegenover dat die jochies die je genaaid hebben celstraf zullen krijgen. Ze hebben je bedreigd maar ik weet (uit persoonlijke ervaring) dat wanneer je iemand bij de politie hebt verlinkt ze wel uitkijken met jou naaien.

Dus... de keuze is aan jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriend van mij wilt ze terugpakken
En een andere vriend van mij hij is ongeveer 30 jaar hij zegt tegen mij dat hij met die jongens gaat spreken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terugpakken maakt het alleen maar erger, je moet erboven staan. Als je je verlaagt tot hun niveau dan zul je het nooit winnen want op hun niveau liggen hun grenzen vele malen verder als die van jou.
Ja,

Je moet krachtiger en assertiever worden.
Dat in de eerste plaats.

Daarnaast moet je aangifte bij de politie doen van mishandeling en van beroving en afpersing.

Je denkt dat ze jou weer gaan afpersen en slaan als ze vrij zijn ze voelen dat ze een bepaalde macht over jou hebben.

Jouw macht is dat jij niets verkeerds doet en als ze je weer slaan dan kun je weer aangifte doen. Laat ze maar duidelijk weten dat elke misdaad jegens jou aangegeven wordt bij de politie, dit moeten ze ook voelen.

Waar ken je deze jongens eigenlijk van? Je hebt het over postvakje, werken jullie samen?

Je moet het ook snel aan je moeder vertellen want ze komt er vanzelf achter dat er sieraden missen van haar kamer. Beter het vooraf vertellen dan dat jij je strak moet verantwoorden nadat ze het zelf ontdekt.

Verder heb ik het idee dat er veel informatie aan je verhaal ontbreekt en dat je niet alles verteld.

Hoe ben je in contact gekomen met deze jongens?

Heb je met deze jongens ook wiet gerookt?

Bedoel je met het goud sieraden?

Waarom ben je met deze jongens in gesprek gegaan?

Waarom liet jij je ipod zien aan deze jongens?

Wat voor postvakje bedoel je?

Waarom moet jij het huis uit bij nog een misstap?

Word je ook gepest op school? laag zelf vertrouwen?