hoe kan je je emoties loslaten?

ik heb nu 4 jaar niet gehuild. het schijnt vreselijk op te luchten. aan welk waargebeurt gruwel ik ook denk het lukt mij niet.
wat is een andere manier om je emotie echt los te laten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit je met zoveel emoties dat je de behoefte voelt om het eruit te gooien? Anders is huilen geen noodzaak namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook al een lange tijd niet gehuild maar ik zit er niet echt mee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huilen is niet de enige manier om je emoties los te laten, het is geen must. Ik vind persoonlijk huilen helemaal niet opluchten. Dat is een gezegde geen feit.

Het beste antwoord

pak een leuk kussen als slachtoffer, en ram erop zo hard je kan, schreeuw vanuit je middenrif, vanuit je buik, dus niet vanuit je borst. Dat kan er zeer luid aan toegaan dus als je je buren te vriend wilt houden (;-)) druk je kop dan in het kussen als je dat doet. Als je dit een aantal keren goed doet komen vaak ook ineens tranen.
Ga mediteren of een andere ontspanningsvorm. Als je gaat doem/negatief denken, leid je gedachten dan naar iets leuks. Zet je hersenen aan het werk door ze te laten tellen bij het in en uitademen bijvoorbeeld, zodat je stopt met denken. Langzzam begin je met voelen, steeds meer voelen.
Van de volgende ontspanningsvormen word je gevoeliger:
Tai Chi/Qi Gong
Meditatie
Mindfullness
Yoga

Neem een proefles van elk bij verschillende leraren als je ergens interesse in hebt. Je wordt uiteindelijk ook minder emo op een vervelende manier... Ik ben nu ook in staat bij vrolijke dingen te huilen, maar dan is het meer een gevoel van euforie, intens geluk...

Als huilen bij mij verstopt zit, helpt je lichamelijk te uiten dus slaan schoppen schreeuwen. Maar schrijven wil ook welenes werken en muziek maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord. maar op een kussen slaan vind ik er achterlijk uit zien, ik heb het geprobeert maar was vooral me vooral aan het schamen, ook met een stok tegen een boom slaan therapie noem het maar.
maar de echte trigger nog steeds niet gevonden.
ik kon vroeger wel huilen en voelde opluchting, vanaar dat ik het terug wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja bai, snap ik, dat had ik ook, maar als jij in je uppie bent dan zien de mensen in de kerk er toch niets van. Je druk maken omwat anderen voor je denken is lastig af te leren maar wel een belangrijk punt. Want als je jezelf van alles ontzegt, omdat anderen weleens iets vervelends zouden kunnen denken, loop je veel leuks mis... Ja, het ziet er idioot uit, das waar, maar laat ook dat soort emoties gewoon over je heen komen... Ok, dan wordt je niet boos, maar kun je er hard om lachen, ook een emotie. Om mezelf te trainen schijt te hebben aan anderen, loop ik momenteel af en toe hardop mee te zingen met mijn mp4 op straat, en trek een middeleeuwse jurk aan bijvoorbeeld, die erg opvallend is. t Gaat heel langzaam, maar het helpt wel. Vooral als je gaat opletten hoeveel mensen nu daadwerkelijk naar je kijken... De meesten doen gewoon niets en lopen door. Zijn er maar enkelen die er wel aandacht aan besteden, maar die lachen me meestal tegemoet, weet je wel, niet uitlachen maar een vriendelijke glimlach. Dat doet me dan gewoon goed. Want het is meestal zelf wat we in ons hoofd halen dat we denken dat een ander over ons denkt.
Het kind in jou zit vast. Dat heb ik ook... Gekke dingen doen in het openbaar helpt. Heb je kinderen dan is het nog makkelijker... Als ze kabaal maken op hun kamer ga ik er tussen zitten en nog harder kabaal maken met een gitaar of zo :)), ipv me eraan te ergeren. ook allemaal dingen die gevoel los maken... het zit in zoveel... Ik beheers het zelf nog niet, bai, maar ik merk wel dingen die helpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoooooooo leuk om te lezen Forall!!!
Ik zit daar zelf totaaaaaaaaaaaaaaaaal in vast, maar ik vlieg in de toekomst echt wel een keertje uit m'n kooitje ;-)) Ik heb een dikke dame gekend die gekleed ging in het zwart in eigen gemaakte heel aparte kostuums met zeeeeeeeeeer laag decolleté en schijt had aan de wereld. Een verademing vond ik dat! Zij had ook die ervaring als van jou op straat: veel mensen lachten haar toe, niet uit. Super en bewonderenswaardig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon doen... dankjewel :) je kruipt ook gauw dat kooitje weer in hoor. kwestie van volhouden en bedenken dat van uitstel afstel komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))

Andere antwoorden (12)

In aanvulling op bovenstaande:
- emotioneel lichaamswerk (hoort het kussen ook bi)
- haptonomie
- toneelimprovisatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je die dingen wat meer toelichten, wellicht vanuit je eigen ervaring?
Je hoeft niet te huilen om je emoties de vrije loop te laten. Als je ergens keihard om kunt lachen lucht dat ook enorm op en geeft zelfs een heerlijk gevoel. Waarom wil je perse huilen, want oplossen doet het niets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rook dan een dikke en alles verdwijnt als sneeuw voor de zon. Best oke, zolang je het maar niet vaker dan eens in de maand doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord op jou vraag:

Probeer eens uien te snijden en vooral grote uien dan komen de tranen echt vanzelf.

Denk nu niet dat ik een geintje maak,nee huilen is niet aan te leren ,men kan ze wel verbergen.

Door de uien komen je tranen los,en omdat je begint te snotteren komen er gevoelens los.

raar maar waar!

En dan heb je een hele grote kans om echt door de opkomende emoties te gaan huilen.

Het lucht op,en je ziet er gewoon niet meer uit!

Je krijgt een mega rode neus,je ogen worden rood en zelfs bloeddoorlopen van het huilen,
snot loopt je neus uit ,
kortom een hele "vreselijke opluchting" .

4 jaar niet gehuild: wees er blij om wat moet je met al die tranen?

Emotie los laten houd in dat je de tranen hebt opkropt of er zijn geen emoties geweest om te huilen in die 4 jaar.

Zijn de emoties echt opgekropt,
neem van mij aan ( ervaring ) dat ze echt op een dag komen,zomaar spontaan vanuit het niets,en dan.......is het niet meer te stoppen!!

Blijf bij jezelf en zoek niet naar nieuwe wonden,of trek oude wonden niet open,die breken echt wel uit als de tijd rijp ervoor is.

Zijn er dingen in je leven gebeurd die je verdrongen hebt, ook die hoeven niet boven tafel te komen

( psychiaters zullen me tegen spreken )

maar die hebben het zelf nooit ondervonden waar vele mensen mee te maken hebben gehad in hun leven.

Laat de pijn die verstopt zit,niet je dag beheersen.

'Wat je vandaag niet op kan lossen,laat het rusten
morgen is er hopelijk weer een nieuwe dag '

Carpe Diem!!

Bron : Ervaring van 50 jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere manieren die kunnen helpen bij je gevoel te komen zijn om alles over een bepaalde situatie op te schrijven. Door te schrijven, sta je er op een bepaalde manier meer bij stil dan wanneer je er "even" aan denkt. En zo kun je het misschien ook afsluiten.
Wat ook emoties kan opwekken is muziek luisteren die je associeert met die periode of gebeurtenis.
Soms heb je ook andere mensen nodig, dat er iemand is tegen wie je het vertelt en dat je de reactie van die ander ziet en ook aanneemt, binnen laat komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar dat idee is achterhaald, zie artikel:

Huilen lucht niet op AMSTERDAM - Een flinke huilbui kan behoorlijk opluchten, wordt vaak gedacht. Maar uit recent onderzoek blijkt het tegendeel.
Nederlandse onderzoekers onderzochten de huilbuien van zo’n 97 vrouwen tussen de 18 en 48 jaar. Gedurende 73 dagen hielden zij een dagboek bij met hun huilbuien en hun humeur. Uit de 1004 huilbuien bleek dat tweederde van de vrouwen zich niet opgelucht voelde na het huilen.

Slecht humeur

Uit de dagboeken bleek dat op de huildagen het humeur van de vrouwen niet op hun best was. Zowel voor een huilbui kwam naar voren dat een vrouw niet lekker in haar vel zat, maar ook na waterlanders werd de stemming er niet beter op. Sterker nog, de humeurigheid kon zelfs twee dagen aanhouden.

9 procent van de vrouwen gaf toe dat ze zich na een huilbui zelfs slechter voelde. 30 porcent voelde zich beter na een flinke huilbui.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar als je met emoties zit, kijk dan eens naar deze site:
http://www.morpheus-emotionele-bevrijding.com/omgaan-met-emoties.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouiwen zitten met huilbuien vaak rondom hun menstruatieperiode... bovendien zakt gevoel na het huilen nietg elijk af... je kunt je de rest van de dag en soms ook de dagen erop goed klote blijven voelen, afhankelijk wat je ermee doet.
In mijn ervaring lucht een huilbui wel degelijk op. Het is een ontlading maar kost wel energie. Maar ik merk toch duidelijk verlichting erna hoor. Alleen ik ga na een huilbui niet blijven sippen maar wat anders doen. Voor mij is het na een huilbui gedaan, dan heb ik weer genoeg aandacht en tijd aan een vervelend onderwerp besteed. Negatieve dingen boven halen is op zich niet verkeerd, vind ik, maar je moet er niet te lang in blijven hangen. De hele dag sippen en huilen word je juist weer depressief van.
Als je het huilen een poos toelaat en daarna lekker gaat douchen en jezelf wat verwennen en leuke dingen gaat doen voelt het heel wat beter.
Je kunt je emoties loslaten door het te durven.
Veen mensen zijn bang om hun emoties te voelen en/of los te laten en dan gaat het meestal niet om de emotie lachen.
Je kunt jezelf afvragen: waarom ben ik bang, wat zit erachter, waar zit de blokkade.
Aan de andere kant: is huilen een moeten? Misschien heb je er gewoon geen behoefte aan. Dat zou je je ook kunnen afvragen.
Over opluchting: soms kan huilen opluchten, maar zeker niet altijd. Daar wordt nog veel onderzoek naar gedaan, zie link:
http://www.faqt.nl/recent/huilen-lucht-niet-op

Een methode, om dichter bij jezelf en je voelen te komen is Mindfulness. Hier vind je meer informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwentranen. (belangrijke herhaling). Vrouwen moeten huilen omdat vrouwentranen hormoonafval bevatten. Vrouwen die niet willen huilen of door hun omgeving niet mogen huilen, lopen kans op allerlei klachten: depressies, huisaandoeningen enz. Soms wordt vrouwen het huilen kwalijk genomen: je huilt om niets! En juist dat is niet waar. Tranen reinigen het lichaam en zorgen voor innerlijke rust.

Huilen is gezond

Wetenschappers lijken het erover eens te zijn dat huilen gezond. Mensen die gemakkelijk huilen zouden zelfs gezonder zijn dan mensen die niet over deze eigenschap bezitten. Wie in het geheel niet in staat is om te huilen, zou volgens de therapeuten, eens bij zichzelf naar binnen moeten kijken om te ontdekken hoe het komt dat de tranen 'geblokkeerd' zijn. Time engraved our faces with all the tears we have not shed, aldus Natalie Clifford Barney, Amerikaanse dichteres en romanschrijfster van de 20ste eeuw.

Dus misschien een idee om samen andere te huilen als men vaak in dierekt een ander die dicht naast staat ziet huilen komt gauwer los
Of gewoon heerlijk naar strand gaan en je zelf helemaal overgeven aan de wind de zee en gruis en allegeluiden en ruiken dit kan heel erg verwekten werken

En er gewoon over praten welk emotie je diep heel diep vanbinnen heb zitten alleen al over emotie praten kan ook heel erg opluchten zijn.
Ieder geval heel veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan ook niet meer zomaar huilen, ik zie het niet als een probleem.
als mens maak je dingen mee en wordt je harder.
vroeger kon ik me bijvoorbeeld de ogen uit mijn hoofd huilen, omdat de poes van de buren doodgereden was.
maar nu ik heb meegemaakt wat bijvoorbeeld, kanker doet met iemand.
kan ik niet meer huilen om de poes van de buren.....
je leert relativeren......
ik ben er van overtuigd dat als er iets gebeurt wat je raakt je vanzelf gaat huilen.......
als je dit echt als een probleem ervaart, en je het idee hebt dat je niet bij je gevoel komt. dan zou ik eens naar een psycholoog gaan. die kan wellicht de blokkades opheffen..... zodat je weer fijn kan huilen.......
don't worry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat met die gruwelverhalen die waar gebeurd zijn werkt vaak niet omdat het te erg is. Daardoor scherm je jezelf juist af, tenminste ik dan. Ik ben dan meer verbijsterd als dat ik kan huilen.
Maar waarom ook het harde opzoeken om te huilen.

Iets wat je ontroert omdat het zo mooi is kan je misschien wel bij je tranen brengen,
of een mooie film waarin de heldin je meeneemt in haar prachtig gespeelde emoties.
Zoek zachtheid en ontroerende schoonheid om te huilen.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist... want extreme dingen meemaken en daar niet meer wakker van liggen laat juist zien dat je gevoel wegstopt, vanwege je natuurlijke afweermechanisme. Ik scheer niet alles over een kam, maar veel mensen raken gewoon afgestompt van een teveel aan extreme gebeurtenissen. Ikzelf ben er een van, al kom ik nu wel langzaam aan los. Ik ken beide kanten van de medaille helaas. Nou ja helaas, Juist doordat ik die dingen heb meegemaakt begrijp ik mensen vaak wel beter... En het maakt je ook inwendig sterker...
Kristal
12 jaar geleden
Forallweknow, het maakt je innerlijk zelfs zo sterk dat je weer kwetsbaar durft te zijn.
Dat is zo'n mooie ontwikkeling :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een hele mooie ontwikkeling maar niet altijd even leuk. Soms ook heel zwaar, maar ik had het/zou het voor geen goud willen missen.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, Forallweknow, ik weet wat je bedoelt,
alles is goed, maar lang niet altijd leuk.
Wat fijn dat je dat zo vanuit je hart kan zeggen, dat je het evengoed voor geen goud had willen missen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om mee te lezen meiden!
+ Kristal!
Kristal
12 jaar geleden
Ha Wen, dank je en fijn dát je meeleest :-))
De antwoorden tonen aan dat er veel over dit onderwerp te zeggen is. Een goed boek over o.a. hoe om te gaan met emoties, is: De geluksformule, van Stefan Klein. Het geeft een frisse kijk op de zaak. Als je van lezen houdt kan ik het je aanraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Emoties loslaten kun je onder andere leren met de Sedona Methode. Je leert weer contact te maken met je natuurlijke vermogen of los te laten - kleine kinderen kunnen het vaak beter dan volwassenen.