Heb ik een fobie voor hard geluid?

Sinds ongeveer 3 maanden raak ik heel gestrest als iemand begint te schreeuwen, te fluiten, als muziek te hard staat, enz. Ik ben ontzettend bang dat mijn oren nog meer beschadigd raken (heb tinnitus) en kan er echt niet tegen als ik geen controle over het geluid heb. Ik probeer er alles aan te doen om die controle wel te hebben door bijvoorbeeld geen ruzie met mensen te maken, met een grote boog om mensen heen te lopen die te hard praten, en mijn oren dicht te doen bij hard geluid. Als ik de controle laat varen en tegen mezelf zeg dat ik me niet zo moet aanstellen, neem ik dat mezelf later heel erg kwalijk en blijf ik over het geluid piekeren. Ik kan me dan moeilijk ontspannen. Ook raak ik soms erg geïrriteerd als mensen gewoon praten doordat ik de hele tijd aan het opletten ben of ze niet te hard gaan praten. Betekent dit dat ik een fobie heb voor hard geluid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
capthavoc
8 jaar geleden
zo klinkt het wel, ik weet niet hoe ernstig je tinnitus is maar denk dat het tijd wordt je huisarts eens te polsen.
Erna55
8 jaar geleden
Het lijkt erop.
Maar ik denk dat je niet gebaat met met weten of je een fobie hebt opgebouwd, belangrijker is het om te leren omgaan met geluiden. Ga naar je huisarts en vertel waar je mee zit. Mogelijk kan de huisarts je verwijzen naar een specialist.
liveisgreat
8 jaar geleden
je hebt tinnitus schrijf je. Tegelijk ben je op dit moment overgevoelig voor geluid. Breek je hoofd er niet over onder welke stempel je deze overgevoeligheid kan klasseren, want in wezen maakt dat niet uit of het over een "gewone" angststoornis gaat, een fobie of gelijk wat.
punt is dat je lichaam je signalen geeft dat je op de één of andere manier over de rooie gaat. Misschien doe je teveel, misschien ben je ergens heel moe, misschien zijn er dingen die je nog niet verwerkt hebt en die om aandacht schreeuwen, misschien wil je bepaalde dingen niet "horen"... alleen jij kan hier een antwoord op geven. Het gaat erom hiernaar te kijken en daarmee aan de slag te gaan. Met aan de slag gaan bedoel ik in de eerste plaats ; aanvaarden dat het er is, je gevoelens toelaten 100% zonder jezelf te verwijten. Alles wat je voelt, alles wat er is heeft recht om gezien te worden, ook bv. pijnlijke zaken uit heden of verleden.

Antwoorden (1)

Dit kan:
Ligyrofobie - Angst voor geluiden:Mensen met een enorme angst of schrik voor geluiden en knallen voelen zich vaak onbegrepen en niet gerespecteerd om hun angstklacht. 'Doe niet zo raar', 'je hoeft niet zo extreem te reageren' zijn veel gehoorde opmerkingen. Angst voor geluiden kan ernstige vormen aannemen. Wanneer men situaties aktief uit de weg gaat of gespannen en angstig blijft in situaties waarin de geluiden kunnen optreden, spreken we van een geluidfobie. Behandeling is in deze situatie geindiceerd.

Geluidsfobici schrikken snel als ze knallen dan wel andere geluiden horen waar ze niet gemakkelijk los van kunnen komen. Als ze weten dat ze met deze geluiden geconfronteerd kunnen worden blijft men lange tijd angstig en gespannen. Soms kan het zijn omdat het geluid doet denken aan een eerdere gebeurtenis die traumatiserend is geweest. Daarnaast kan soms depressie en overspannenheid tot aversie tegen geluiden leiden. In veel gevallen is het niet duidelijk waarom de klacht zich heeft ontwikkeld, het is 'gewoon' ontstaan.
fremar
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
IK geloof eerder dat deze vraag samenhangt met een vraag van enige tijd geleden over tinnitus. De angst is waarschijnlijk ontstaan door de informatie die op die vraag werd gegeven. De angst dat het door hard praten van anderen erger wordt, de angst dat normale, iets versterkte geluiden bijdragen aan een verergering. Er moet nu een specialist tegen hem vertellen wat de echte oorzaak van tinnitus is en dat paniek in deze niet juist is. Volgens mij moet het niet verder gezocht worden dan dit. Het is dus geen angst voor geluiden, maar angst voor het verergeren van de tinnitus bij hemzelf.