Zijn er psychiaters die makkelijk te bergrijpen boeken hebben geschreven?

Ik ben niet heel slim en (misschien) geïnteresseerd in de psyche van de mens en wat psychiaters schrijven. Zijn er mensen die interessante boeken geschreven hebben over het menselijk brein, de maatschappij waarin we leven, de omgang met elkaar en onze ego's? Ik ben bang dat ik de tekst niet zal begrijpen en dus saai zal vinden. Het hoeven dus eigenlijk niet per se psychiaters te zijn maar vooral boeken over bovengenoemde onderwerpen.

8 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
niet van een psychiater, maar van een neurobioloog/hersenonderzoeker.maar wel een boeiend en duidelijk boek over het menselijk brein. Wij zijn ons brein van Dick Swaab
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het wel te moeilijk is, is er ook een jeugdversie van uitgebracht, Jij bent je brein. Deze ken ik zelf niet, dus kan hier niet over oordelen, maar gewoon even een idee, zelf vind ik het boek Wij zijn ons brein niet te moeilijk, en erg boeiend
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De beschrijving "menselijk brein, de maatschappij waarin we leven, de omgang met elkaar en onze ego's" is wel heel breed. Kun je iets specifieker zijn in wat je zoekt? En eventueel een beetje het niveau aangeven? Er is genoeg geschreven binnen het vakgebied wat goed leesbaar is voor het brede publiek, maar vaak is het wel het brede publiek met een bovengemiddelde intelligentie die dat het meest aanspreekt. Is dat wat je bedoelt, of zoek je iets eenvoudigers?

Antwoorden (2)

Psychologie voor dummies is misschien wat voor je? ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze link doet het wel:
https://www.bol.com/nl/p/psychologie-voor-dummies/1001004002067826/
"Psychiatrie" Van diagnose tot behandeling " zou best leesbaar zijn:
Dit boek is bedoeld voor iedereen die op een snelle en bevattelijke manier kennis wil maken met de moderne psychiatrie: studenten maar ook geïnteresseerde leken, mensen met psychiatrische problemen of hun directe omgeving, en verder allen die beroepshalve met de wereld van de psychiatrie worden geconfronteerd. Dit kunnen hulpverleners, welzijnswerkers en personeelsfunctionarissen zijn, maar ook mensen werkzaam bij justitie en politie of in het onderwijs. Het boek is in heldere taal geschreven en voorzien van duidelijke verklaringen van de belangrijkste psychiatrische vaktermen.

https://www.bol.com/nl/p/psychiatrie/1001004002001984/?country=BE
fremar