Hoe werken en ontstaan (visuele) hallucinaties?

Ik ben een jongen van 12 jaar, en heb hallucinaties. Ik heb de laatste tijd weinig geslapen (7 uur over 3 dagen) en zou willen weten hoe ze werken, en ontstaan. Ik heb ook medicijnen voor mijn ADHD (type 3 volgens mij) en ODD; melatonine voor het slapen; en dexamfetamine voor mijn ADHD. Ik weet dat de kans klein is dat het aan mijn medicijnen ligt, maar zou graag verheldering willen over beide oorzaken. Mijn hallucinaties zijn geen verkeerde interpretaties, omdat ik bewegende beelden zie, en van kleur kunnen verschillen met de achtergrond. Ik heb vele sites bezocht, maar antwoorden lopen uiteen, dus ik zou graag een duidelijk (en voor 12 jarige begrijpelijke) uitleg willen.

Alvast bedankt

-Angelo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
liveisgreat
11 jaar geleden
wat heb jij al een volwassen taalgebruik zeg! maar het is in ieder geval een zeer interessante vraag! +
liveisgreat
11 jaar geleden
ps ik denk dat je pas op goeie vraag mag als je 16 bent, dus misschien best voortaan je leeftijd niet meer vermelden :)

Antwoorden (2)

Een moeilijk onderwerp, maar ik zal proberen het een beetje uit te leggen. Ik weet er zelf ook niet alles van af.

Visuele hallucinaties worden veroorzaakt door prikkeling van verschillende delen in de hersenen, maar waarschijnlijk voornamelijk door de gyrus temporalis inferior (niet te verwarren met gyros - kan je gelijk weer vergeten, maar dat is een deel van de hersenen). Dit stukje verwerkt wat je ziet, en geeft informatie aan de rest van de hersenen. Met andere woorden, jij ziet een appel, en de gyrus vertelt je hersenen dat het een appel is.

Deze gyrus geeft verkeerde signalen af wanneer je hallucineert. Hij zegt namelijk dat je een appel ziet, maar er is geen appel. Dit kan (onder andere) komen doordat er te veel stofjes aanwezig zijn die de gyrus prikkelen (zogenaamde neurotransmitters), dat de gyrus vervormd is door schade (bijvoorbeeld na een ongeluk), of bijvoorbeeld door veel alcohol of medicatie.

Nou kan het in 0,1%-1% van de gevallen voorkomen, dat gebruikers van dexamfetamine last krijgen van hallucinaties. Hier is weer andere medicatie voor om dat tegen te gaan, maar omdat je medicatie al geen paracetamolletje is, weet ik niet of het handig is om dat er ook bij te doen. Dat is sowieso iets om met je huisarts te bespreken.

Is het zo een beetje duidelijk? Er valt wat na te lezen op Wikipedia, maar de Nederlandse vind ik niet zo goed en de Engelse is wel vrij lastig geformuleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt dat je erg weinig hebt geslapen de afgelopen dagen. Oververmoeidheid kan visuele hallucinaties veroorzaken, heb ik zelf ook wel eens gehad. Mensen die overspannen zijn kunnen hier ook last van hebben; het wegdek zien golven bijvoorbeeld (maar overspannen zijn is iets anders dan oververmoeidheid natuurlijk). Als je echt niet beter kan slapen kun je het misschien beter aan je huisarts vertellen. En vertel het ook aan je ouders, als je dat ziet zitten ;)