Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe doorbreek ik mijn stress spiraal ?

Ik ben al jaren diabeet en vorig jaar is daat astma en spierreuma bij gekomen. Ik heb veel pijn en regelmatig benauwd. Ik slik dan ook veel medicijnen waaronder prednison en mtx. Daardoor slaap ik erg slecht.
Maar nou heeft mijn hondje van 13 jaar dat eigenlijk mijn kindje is een hernia. Voor mij de beruchte druppel. Huilbuien, niet eten, knoop in de maag; kortom alle tekenen van stress. Ik weet dat zelfmedelijden en gepieker niet goed voor me zijn maar ik kan het niet tegenhouden.
Valeriaan doet weinig.
Hoe kom ik hier uit ? Wat voor hulp moet ik zoeken ?

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb van de dokter Amitriptyline gekregen. Dit is een middel wat voorgeschreven wordt bij o.a.Ptss, polyneuropathie en fibromyalgie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
772

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In eerste instantie hulp van iemand bij wie je je ei kwijt kan, en die je op het goede spoor kan zetten. En dat is primair de huisarts. Die kan bepalen wat voor jou de beste weg zal zijn ; een psycholoog, een sport of bewegingsprogramma, een dietiste, een hobby.....
Maar uiteindelijk zul je het wel allemaal zelf moeten doen. Zelf de schouders er onder zeten, zelf stappen ondernemen, zelf er op uit gaan, zelf contacten leggen. Dat klinkt misschien heel vermoeiend of heel eng, maar je zult merken dat het in de praktijk juist energie gééft, en je voorkomt ermee dat je jezelf in die negatieve spiraal meetrekt waarmee je uiteindelijk het risico loopt op een echte depressie. En dan is de weg terug lang....

Het hondje speelt hier natuurlijk maar een bijrol in het verhaal ; vermoedelijk zit je al veel langer aan je taks, en is het beestje nu de spreekwoordelijke druppel, terwijl die emmer allang te vol was. Als het beter gaat met jou, kun je een dergelijke tegenslag ook beter aan. Het beestje is tenslotte al aardig op leeftijd.

En hoewel de antwoordgever voor mij het wellicht iets te simpel voorstelt, is nog eens heel goed naar je voeding kijken helemaal geen slecht idee. Tenslotte bepaalt wat je eet hoe je je voelt, en dat geldt dubbel voor chronisch zieken. Mocht je niet precies weten hoe je dat moet aanpakken - wat ik me na ettelijke jaren diabetes bijna niet kan voorstellen, maar het komt voor - dan is een verwijzing naar een diëtiste al een goede eerste stap.

Maar begin bij de huisarts. Dat is ook de "poort" naar andere hulpverleners die je kunnen helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding