Hoe word ik assertief?

Ik heb een probleem ik kan slecht nee zeggen en vraag me af hoe ik dit kan verbeteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

Zeg voortaan 'Ja ja'. Nog beter, vragen standaard beantwoorden met: "I Think About It" of op z'n Hollands "Ai Zink Abaut It". Feitelijk zeg je niets, maar niemand stoort zich hier echt aan. Na verloop van tijd worst je ook niet meer zo vaak voor iets gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt een beroep op je gedaan waaraan je niet wilt voldoen. Zeg dan gewoon nee! Je hoeft daar ook niet altijd een reden voor te geven. Houd het algemeen en geef anderen niet de mogelijkheid over jouw redenen te gaan discussiëren. Val niet in de valkuil van de verdediging en spreek je weigering rustig uit. Het is je goed recht om zo nu en dan eens nee te zeggen.
Voorbeeld: Een collega vraagt: “Zou jij even deze klus van mij over willen nemen?”
Jij zegt: “Nee, dat kan ik er nu niet bij hebben. “

(http://www.carrieretijger.nl/functioneren/samenwerken/sociale-vaardigheden/assertiviteit)

Hier vind je nog meer tips over hoe je assertiever kunt worden:
http://www.diktevreden.eu/Gedachte1/assertief/neezeggen.htm
http://www.lichaamstaal.nl/assertief.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een assertiviteitscurces volgen? Die heb je op
Scholen enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op mijn werk had ik een poster boven mijn buro hangen met de tekst: Ook nee kan vriendelijk gezegd worden...

En als ik Nee wilde zeggen, wees ik daar naar...:).

Maar, àltijd nee mèt een reden. Dan is nee zeggen helemaal niet moeilijk.

Dus: nee, ik heb nu absoluut geen tijd want ik kom al met mijn eigen werk in de knel. Maar als ik morgen tijd heb, kom ik even bij je langs, oké?

Of:
Ik zou je ècht graag willen helpen, maar mijn agenda zit vol. Zullen we een afspraak plannen voor over een week? Want we moeten natuurlijk wel even gezellig bijkletsen.

Snap je?
Nee is geen probleem. Maar buig het in het positieve. Lukt me al jààààren!