gebruiken ze het dsm ook in Japan bij het stellen van de diagnose autisme?

graag bron bij vermelden

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Volgens een onderzoek uit 2001 was het DSM toen nog niet algemeen geaccepteerd onder Japanse medici (onder de 40 jaar was het algemeen geaccepteerd, daarboven niet). Nu zijn we bijna 15 jaar verder, daarop schattend kun je er vanuit gaan dat de meerderheid van de medici (iedereen t/m 55 jaar) de standaard erkent. Wel moet daarbij de kanttekening worden gemaakt dat het een Amerikaanse standaard is en dat Japanners over het algemeen niet heel erg pro-Amerikaans zijn (niet dat ze direct anti-Amerikaans zijn maar eerder conservatief).

Dus in die zin zal DSM V worden gebruikt voor het vaststellen van autisme. In hoeverre er ook erkend wordt dat iemand autisme heeft is niet vast te stellen. Japan heeft nog al eens de neiging om zaken te ontkennen. Zo is bijvoorbeeld hoogbegaafdheid iets dat in Japan structureel wordt ontkend. Dus de kans is groot dat ook bepaalde autistische stoornissen als Asperger niet worden erkend in Japan. Helaas zijn hiervan geen harde bewijzen te vinden dus is het een beetje gissen.