Ik heb het gevoel dat mensen mij raar aan kijken wat kan ik hier aan doen of wat is hier de oorzaak van?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
11.1K
Amadea
8 jaar geleden
Dat kan jij alleen zelf weten en aan die mensen vragen. Hoe kunnen wij nou raden wat aan jou er anders uitziet dan de gemiddelde mens?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Raar terug kijken, dan kijken ze vast snel een andere kant op.
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom denk je dit? Heb je hier al eens met je arts over gesproken?

Antwoorden (3)

Ik heb dat gevoel ook heel vaak. Dat is bij mij onzekerheid. Als ik op straat mensen zie lachen net wanneer ik langs fiets, denk ik altijd dat het om mij gaat. Maar geloof me, dat zit tussen je oren. Als je denkt dat mensen je raar aankijken, zit het 9 van de 10 keer of zelfs 10 van de 10 keer tussen je oren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt het gevoel dat mensen je raar aankijken.
Deze gedachte kun je zelf kritisch bekijken.
- wat zie je dan ?
- wanneer noem je het raar ? ( Kijken ze verbaasd? Kijken ze echt naar je ? )
Wil je eigenlijk zeggen : ik voel me onzeker als mensen me aankijken ?

Daar kun je iets aan doen. Je kunt je afvragen of je niet steeds bezig bent met de gedachte wat mensen van je vinden . Misschien helpt het dat je je er van bewust bent dat je andermans gedachte invult.
Wanneer je onzekerheid je belemmert, dan kun je via de huisarts een gesprek regelen met de POHGGZ. Deze huisartsassistente kan in een gesprek met je kijken of het nodig is om verdere psychologische hulp te regelen.
8 jaar geleden
Doet iedereen dat of zijn het er maar enkelen? Dat kan je wel eens overkomen wanneer je iets vertelt in een groep bijv. Je ziet dan soms een spottende blik, een opgetrokken wenkbrauw enz. als je erop let dan zal je zien dat het vaak bij sommige mensen steeds zo zal zijn. Als je dan een vraag stelt, zullen ze niet eens antwoorden of iets nietszeggend zeggen. Langzaam geef je ze zo steeds meer macht over jou.

Laat je niet gek maken en laat ze links liggen. Houd je niet meer met deze mensen, die jou nerveus maken, bezig. Richt jouw aandacht dan alleen op de rest die wél geïnteresseert is in wat je te vertellen/vragen hebt.

Heb je het idee dat anderen je altijd raar aankijken dan houd je je meer met anderen bezig dan dat zij doen. Als iemand jou aankijkt, dan kijk je automatisch terug en zie je dat ze jou aankijken. Zij kunnen ook op dat moment wel denken ' wat kijkt ze raar naar me, zou er iets met mijn uitelijk zijn?' Ik neem aan dat je toch wel eens in de spiegel kijkt en weet dan wat anderen zien en meestal is er niets aan de hand.
Bedenk dat mensen gewoon met zichzelf of hun gedachten bezig zijn en meestal wel andere dingen aan hun hoofd hebben dan op jou te letten. Houd dit gewoon in gedachten!
amc