Hoe beïnvloedt muziek de frequentie van je hersengolven?

Wij lezen overal wel dat muziek je hersengolven kan beïnvloeden, maar nergens staat precies uitgelegd hoe dat gebeurt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit interesse. Waar lees jij dat deze die beinvloed?
Wel zullen tonen (muziek) die we horen stimulus kunnen zijn waarop wij (onze hersenen d.m.v. ons gehoor) op reageren welke dan weer te meten zijn aan de hersengolven (een gevolg van hersen activiteit).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1. http://michielhaas.nl/positieve-effect-van-muziek-op-de-hersenen/
2. http://nl.winesino.com/alternative-medicine/other-alternative-medicine/1002049303.html
3. http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=113069
4. http://www.esthersmid.nl/Portfolio/artikel/de_kracht_van_muziek Muziek beïnvloedt de hartslag via de hersenen. De cellen in ons lichaam staan met elkaar in verband via de zenuwen en geven signalen aan elkaar door via impulsen. Dit geldt ook zo voor de hersenen, maar dat noemen we deze kleine elektrische stroompjes geen impulsen, maar hersengolven. Net als muziek verschillende toonhoogtes heeft, hebben ook je hersengolven verschillende toonhoogtes. Dit worden frequenties genoemd en deze worden gemeten in het aantal trillingen per seconde. In beide hersenhelften worden ‘trage’ en ‘snelle’ hersengolven geproduceerd. Je kunt hersengolven aan de hand van hun snelheid verdelen in verschillende types, elk type hersengolf heeft een ander frequentiegebied.
Deze vier verschillende soorten hersengolven moeten in een goede verhouding aanwezig zijn in je hersenen, om je hersenen optimaal te laten functioneren. Wanneer deze niet in evenwicht zijn, dus als er bijvoorbeeld te veel alpha-activiteit in het voorste deel van je hersenen aanwezig is, is dat deel van het brein ‘in rust’. Dit voorste gebied is precies de plek in je hersenen waar motivatie om actie te ondernemen ontstaat, dus als dit gebied in rust is, zal je weinig innerlijke motivatie hebben om ook maar iets te doen, wat een kenmerk kan zijn van depressiviteit.
Wanneer je hersengolven wél in evenwicht zijn, ben je minder gefocust op pijn, paniek, stress of angst en kun je helderder nadenken. Als je naar muziek luistert, spelen je hersengolven in op de frequentie van het liedje. Het is niet zo dat je hersengolven precies het ritme van de muziek overnemen, maar er bestaat wel een evenredig verband. Dit betekent dus dat wanneer het tempo van de muziek omhoog gaat, ook de frequentie van je hersengolven zal toenemen. Wanneer de twee frequenties dicht bij elkaar liggen, zullen de hersengolven wel gaan resoneren met de frequentie van de muziek.

Wij vroegen ons dus af, hoe het nou kan dat de frequentie van de hersengolven samenhangt met het tempo van de muziek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist ja. :) Maar oorzaak is dus de stimulus. Een prikkel.
Kan net zo goed licht, streling pijn of wat dan ook zijn.
Wat er gemeten wordt is de activiteit van de hersenen d.m.v afgegeven frequenties (zeer laag, bijna allemaal buiten ons gehoor overigens). Deze zijn dus een gevolg van deze activiteit en de activiteit wordt bepaald door prikkels en onze emotie. En dan nu het leuke :), wij associëren inderdaad emoties met muziek.
http://www.scientias.nl/waarom-muziek-ons-raakt/
Reddie
8 jaar geleden
@Moordigger, helemaaal gelijk.

Antwoorden (1)

De clue is eigenlijk vrij simpel: menselijke hersenfrequentie heet de neiging (binnen bepaalde grenzen) zich te conformeren aan een externe stimulus.

Een lagere frequentie is een rustigere toestand, een hogere frequentie een actievere.
Zie: http://www.newbrainnewworld.com/images/BW,%20freq.&%20functions.jpg

Zodoende kun je dus iemands hersenactiviteit beïnvloeden.