Wat kan men doen voor hersenverlamden ?

Ik heb gisteren een reportage gezien op Koppen XL (zomerreportage), in verband met Magne uit Noorwegen
Hij werd behandeld in Amerika (in het dr. Doman Instituut)
met opmerkelijke resultaten tot gevolg ! Aanvankelijk was er veel verzet voor deze behandeling door de Noorse specialisten ! Heeft iemand deze reportage gezien of kan je mij nuttige tips bezorgen ivm met deze aandoening ??

Mvg,

Karel8158

Toegevoegd na 6 dagen:
Het verwonderd mij enigsinds dat er niemand heeft gereageerd op mijn vraag ??

Heeft er dan niemand deze reportage gezien en of opgenomen (Uitzending van dinsdag 26/07 op Koppen XL,
uitgezonden door de VRT (Belgische TV) op één)
had hier graag bijkomende informatie ontvangen.

Mvg,

Karel8158

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Beste Karel,

Ik heb de aflevering gezien. Magne had een aangeboren hersenletsel. De dokters hadden hem opgegeven, hij zou volgens hen z'n leven als plant slijten. Maar door de zeer intensieve therapie maakte hij inderdaad vooruitgang.

Het is eigenlijk logisch. Wat de ouders hadden geleerd in Amerika en thuis toepasten waren intensieve oefeningen en prikkels die ook in een revalidatiecentrum worden gegeven aan mensen met een niet- aangeboren hersenletsel. Geen enkele wetenschapper kan het brein volledig doorgronden. Nieuwe verbindingen kunnen gemaakt worden, en Magne bouwde spierkracht op en leerde z'n benen gebruiken na tientallen jaren in een rolstoel.

Wat het communicerend schrijven via z'n moeder haar hand betreft: dit is volgens mij wishful thinking.
Als we iets heel graag willen, zal ons onderbewustzijn ons ervan overtuigen dat het ook zo is.
Zo werkt ook een ouijabord of een pendel: het lijkt uit zichzelf te bewegen maar JIJ doet het.

Als Magne z'n hand, ook al is het maar héél licht, kan bewegen om zulke mooie volledige zinnen te maken, zou hij dan verstandelijk niet in staat moeten zijn om ja of nee te knikken? Zou hij geen oogcontact kunnen maken met de persoon die tegen hem spreekt, om aan te tonen dat hij luistert? Je zou verwachten van wel, maar dat kon hij niet.

Als ze tegen Magne praatten keek hij rond en reageerde hij amper. Dat hij op een blad papier schrijft zich gevangen te voelen in zijn verlamde lichaam, gesteund door de hand van z'n moeder,... dan is het de moeder die denkt dat Magne zich zo voelt. Zij manipuleert volgens mij z'n hand, onbewust of niet.
Je zag ook dat de hand van Magne roerloos in de hand zat van z'n moeder, het waren HAAR handspieren die je zag werken.

Op het einde van de reportage zag je hoe Magne kon stappen. Het resultaat van de intensieve lichaamsoefeningen.
Blijkbaar krijgen mensen in Noorwegen met een aangeboren hersenletsel geen uitgebreide revalidatietherapie om er het maximum uit te halen. Anders had Magne dit al veel langer gekund.
Ik weet niet of dit in België wel zo is, in feite zouden zulke mensen toch evenveel recht moeten hebben op therapie als mensen die bvb. door een verkeersongeval verlamd raakten.

Mijn conclusie: lichaamsoefeningen en prikkels kunnen voor hersenverlamde personen veel goeds doen. Dit geeft hoop.

Ik ben geen deskundige. Dit is enkel mijn persoonlijke visie en ik wil hiermee zeker niemand kwetsen.

Vriendelijke groet