Hoe ontstaat verlatingsangst bij volwassenen?

Ik heb zelf erg veel moeite met vriendschappen, heb ook maar 1 serieuze relatie gehad. Een kennis van mij zei laatst dat ik misschien verlatingsangst zou kunnen hebben. Maar hoe ontstaat verlatingsangst als je volwassen bent? Heeft het te maken met de relatie met je moeder?

8 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het heeft overal mee te maken, waarvan jij denkt dat het zo is. Het is (in mijn ogen) tegenwoordig een makkelijk smoesje als je een relatie niet ziet zitten. In de tijd dat ik ging daten was er nooit sprake van verlatingsangst, wel van blauwtje lopen, of toch niet bij elkaar passen. Maar zo nodig psychische oorzaken verzinnen was niet aan de orde (was wel zo makkelijk trouwens
Ivana
8 jaar geleden
Kan ook bindingsangst zijn. Dan durf je de consequenties van een relatie niet aan. Doe er wat aan!
Eric1993
8 jaar geleden
@Ivana Bindingsangst lijkt mij niet. Ik heb het ook bij gewone vrienden.
liveisgreat
8 jaar geleden
goeie vraag...
ik verwonder me er soms over dat "eikels" massa vrienden hebben terwijl warme lieve mensen eenzaam zijn. misschien zijn mensen warm en lief omdat ze zo hopen dat ze vriendschap kunnen sluiten of dat iemand van hen zou houden? :-/

Antwoorden (2)

Misschien heb je je verlatingsangst ontwikkelt toen je klein was, maar het kan ook zijn dat deze pas ontstaan is door ervaringen in je pubertijd. Heel veel mensen met verlatingsangst ontdekken dat ze een of andere angst hadden in hun jeugd of dat ze zijn verwaarloosd of mishandeld.
fremar
8 jaar geleden
Eric1993
8 jaar geleden
@fremar Ik heb een slechte band gehad met mijn moeder toen ik klein was. En ben een jaar lang gepest en 5 jaar lang buitengesloten op de middelbare school. Heeft dit ermee te maken denkt u?
fremar
8 jaar geleden
Ja,dit zou kunnen;maar lijkt mij meer een zaak voor een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De min begrijp ik niet want het is een correct antwoord en reactie dus van mij een +
De kiem voor relatieproblemen wordt veelal in de vroege jeugd gelegd. De eerste relaties die we hebben is met onze ouders, als die harmonieus zijn kunnen we als volwassene gezonde relaties opbouwen.

De angst door ouders te worden verlaten is voor een kind in onveilige omstandigheden een logische reactie, immers het meest bedreigende dat zou kunnen gebeuren. Verlatingsangst als volwassene voelt veelal vergelijkbaar als bij het kind van vroeger. Je zou het kunnen zien als een spontane regressie.

Er zijn verschillende mogelijkheden daar wat aan te doen, regressie, innerlijk kindwerk, EMDR - in feite ook een vorm van regressie, EFT en andere technieken uit de energetische psychologie werken heel krachtig.

Daarbij wordt het gevoel wat problemen geeft - de verlatingsangst - gebruikt om terug te gaan naar wat er onder ligt. Waarbij in veel gevallen dus in de (vroege) jeugd iets aan de hand was.