Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom je bij een psycholoog terecht?

Ik wil via mijn huisarts een verwijzing krijgen voor psychotherapeutische hulp. Nu hoor ik dat het dan soms op een maatschappellijk werker uidraait. Met alle respect, maar ik wil liever door een gediplomeerde psycholoog geholpen worden. Heb ik daar zeggenschap over of maakt mijn huisarts dat uit? Ik heb een aanvullende verzekering voor dit soort hulp of heeft dat er niets mee te maken<

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De huisarts gaat erover of je door kan naar een psycholoog. De regels zijn erom veranderd dit jaar. In eerste instantie zal de huisarts vaak doorsturen naar een spv-er die werkzaam is binnen de praktijk of zelf een aantal gesprekken met je voeren.
Doorverwijzing naar een psycholoog kan op het moment dat er sprake is van een psychische stoornis of het vermoeden van een psychische stoornis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een aanvullende verzekering geeft recht op vergoeding van psychologische hulpverlening zonder doorverwijzing van de huisarts. Vergoeding vindt plaats afhankelijk van de erkenning van de betreffende therapeut door de verzekeraar, en of daar een contract mee is afgesloten. Veelal is de vergoeding gedeeltelijk, door bijvoorbeeld een dagmaximum.
Deze informatie is te vinden in je polis (voor die aanvullende verzekering)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt af van je verzekering of je wel of niet een verwijzing van je huisarts nodig hebt. Als je die wel nodig hebt dan zal de huisarts bepalen naar wie je wordt doorverwezen. Dit hangt af van de klachten die je hebt. Je kan natuurlijk zelf aangeven waar jouw voorkeur naar uit gaat. Als je bij jouw verzekering geen verwijzing van de huisarts nodig hebt, dan kan je huisarts je wel helpen om de juiste hulpverlener te vinden. Let er verder wel op dat het een BIG-geregistreede psycholoog is die jouw verzekering erkend. Anders worden het hele dure sessies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding