Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom heb je diarree en moet je braken bij hevig angst?

Ik heb er zelf 2 jaar last van en nu ik een relatie heb, heb ik nog vaker last van. Als mijn vriendin iets negatiefs zegt over mij, of over ons relatie dan ben ik zo een week aan de diarree en braken.

Dus wat is de reden dat je bij hevige angst je diarree hebt en moet braken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien dat iemand me nog kan aanvullen maar zover ik weet heeft dit een biologische oorsprong. De nervus vagus is een zenuw die rechtstreeks verbonden is van de hersens (dus niet pas vanaf het ruggenmerg) naar het maag-darmstelsel. Je emoties zijn onderdeel van je hersens en kunnen dus invloed hebben op je maag-darmstelsel en dus ook zorgen voor dergelijke maag-darmklachten. Zie het maar net als dat je verliefd bent. Die "vlinders" in je buik komen van je darmen die samentrekken door je emoties die worden doorgegeven door zenuwen. Deze uitspraak en dit gevoel heeft dus, ook al klinkt het misschien een stuk minder romantisch, ook een biologische oorsprong

Het is een heel primitieve reactie van het lichaam. Eigenlijk wordt je voorbereid op vluchten. Als je maag en darmen leeg zijn ben je lichter en kan je makkelijker vluchten. Sommige dieren hebben deze reactie nog steeds.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100