Waarom is ze zo van slag en wat kan ze doen?

Mijn vriendin heeft een kennis die vorige week een einde aan haar leven heeft gemaakt. Sinds dit nieuws is ze erg van slag en betrekt het op zichzelf. Zij heeft namelijk al jaren last van depressies enzovoort en gedachten aan de dood laten haar niet los. Die kennis van haar was mooie jonge meid met een super familie en vrienden. Als zij het al deed, dan kan het met haar ook misgaan zegt ze...
Hoe kan ze zichzelf helpen? Ze heeft al therapie maar dat is nu klaar en staat op de wachtlijst.

Toegevoegd na 7 minuten:
ze is vooral bang dat ze zo ver komt...is het dan niet meer de angst ervoor ipv dat ze het echt zou doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (8)

Wees er vooral voor haar, zelfmoord van een bekende of zelfs wildvreemde kan bij mensen met suïcidale nijgingen soms net dat duwtje in de rug zijn om het zelf te doen.
Breng veel tijd met haar door, onderneem activiteiten waar ruimte is voor gesprek, maar ook voor rust. Wandelen in het bos, een dag aan het strand.
Spreek ook af met andere bekenden, zodat ze voelt dat ze wel gewild is, sociale contacten zijn goed voor een mens.

Wat je ook doet, oordeel niet over haar. Maar laat haar vooral weten wat zij voor je betekent, zodat ze voelt dat ze het waard is, dat er mensen zijn die haar hier willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan nooit in iemand anders' hoofd kijken. Het is niet omdat ze al jaren depressies heeft, dat ze ook daadwerkelijk zelfmoord gaat plegen. Dikwijls plegen mensen zelfmoord zonder dat er iemand op voorhand iets aan gemerkt heeft. Je schrijft dat ze er angst voor heeft. Mensen die zelfmoord willen plegen zien dat als één van de oplossingen voor hun pijn, ziekte of onoplosbare problemen, niet iets waar ze bang voor zijn. Maar je weet natuurlijk nooit...

In afwachting dat ze terug in therapie kan gaan, kan je haar proberen te helpen en te steunen.
Laat haar een lijstje maken met alles wat ze (een beetje) leuk vindt aan het leven.
En voor welke personen ze zou willen blijven leven. (ouders, broers, zussen, vriendinnen en anderen)
Zorg dat ze dat lijstje altijd bij zich heeft. Als ze dan een moeilijk moment heeft kan ze zien dat er redenen zijn om nog hier te blijven, en dat er mensen zijn die haar niet graag willen missen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb deze situatie ook net achter de rug met mijn vriendin.

wat siska toevoegde: over dat lijstje,
ik denk dat dat twee kanten op kan, namelijk, het werkt en ze ziet in hoeveel ze nog heeft.
of ze maakt zich onbewust wijs, dat ze niets heeft, en dan word dit juist een riskante actie.

ik ben het helemaal eens met het feit dat ze zelf moet realiseren hoeveel ze heeft. maar om haar vanuit haarzelf dit te laten onderzoeken is te riskant, je hebt namelijk zelf opgemerkt dat ze psychische hulp heeft en dit juist somber inziet. Laat haar dus zien hoe belangrijk ze is via anderen. Neem haar vaker mee uit met vrienden en met jezelf. alle vrienden zullen onbewust meewerken aan het gevoel dat zij niet zonder haar kunnen.
het klinkt misschien heel bot en plat; maar het laatste dat je vriendin nodig heeft is teveel tijd voor haarzelf, en rust. ze moet bezig blijven met vlezige dingen als vrienden en uitgaan, ook zodat ze nergens anders aan denkt.

wat heel erg hielp bij mij:
meer tijd met haar doorbrengen, zeg haar letterlijk dat je niet zonder haar kan, toon je liefde, en dus toon hoe belangrijk ze is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dood van iemand in je naaste omgeving is altijd een confrontatie met je eigen kwetsbare sterfelijkheid. Sta daar rustig even bij stil en doe dat vooral samen met je vriendin. Besluit vervolgens om geen energie aan de dood te besteden maar aan het leven. Dood ga je namelijk vanzelf wel. Daar hoef je geen moeite voor te doen. Het leven is jullie energie veel meer waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
u vriendin wordt er nu mee geconfronteerd metdat gene wat er in haar zelf aan gedachten speelt of aanwezig is .

en begrijpelijk dat ze van slag is ,geldt voor iedereen die zo iets schokkends van nabij mee maakt .

Neem het serieus door er voor haar tezijn luisterend oor ,
en licht desnoods in overleg met haar de Zorg instantie oid hierover invoor een crisisopvang eventueel .

Sterkte gewenst .

.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Liav,

Om door je omgeving serieus genomen te worden met je problemen zul je er zelf ook serieus mee om moeten gaan. In eerdere vragen heb je aangegeven erg te worstelen met je eigen gevoelens en dus moet je begrijpen (en je omgeving ook) dat je dan even niet in staat bent anderen met soortgelijke problemen te begrijpen en te helpen.

Je zegt zelf al dat je vriendin bang is dat ze zover komt dus is het de angst inderdaad. Als ze dit zelf al aangeeft dan hoef je over het algemeen niet zoveel zorgen te maken want iemand die daar over nadenkt praat daar over het algemeen niet met anderen over. Als je vriendin in behandeling is geweest voor depressieve klachten en zich nu heel erg bezig houdt met de dood kan ze gewoon bij de huisarts langs met haar verhaal. Iemand die werkelijk het gevoel heeft een gevaar voor zichzelf te zijn zal (in het geval van je vriendin) wel met spoed behandeld worden....als ze maar eerlijk aangeeft hoe ze zich voelt en deze gevoelens niet verzwijgt.

Mensen die met doodswensen rondlopen kunnen zichzelf niet helpen, daarvoor heb je een huisarts en een psycholoog nodig en dat raad ik jou ook aan. Aangezien je eerdere vragen over jezelf gaan dat je zelf worstelt met depressiviteit krijg ik sterk de indruk dat deze vraag min of meer (ook) over je zelf gaat....

suc6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een ernstige zaak!
waarom ze van slag is lijkt me overduidelijk.
Ik zou dat ook niet willen meemaken, een vriendin verliezen, maar ik heb het gevoel dat er precies en schuldgevoel bij te pas komt...
En aangezien dat ze alle depressies heeft en heeft gehad, kan dat daar er geen goed aan doen!
Aangezien dat ze bang is, heeft ze waarschijnlijk haarzelf niet onder controle, laat haar niet alleen!!!
Die ANGST is een NOODKREET, zorg ervoor dat ze steun, en vooral aandacht krijgt!
ze zou iemand moeten vinden, die weet hoe ze met haar gevoelens zou moeten kunnen omgaan!!!
Dat is al heel belangrijk!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hou een oogje in het zeil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Laiv,

Waarom ze zo van slag is, is enorm complex en waarschijnlijk ook niet te achterhalen gezien haar achtergrond van depressief gedrag. Maar het is ook wel normaal dat je van de slag bent na zo'n heftige schok :)

Ik geloof dat je voor het levensgeluk van je vriendin haar attent moet maken op een NLP Coach. Als je wilt kan je ik daar wel adressen van geven. Het mooie is dat een GOEDE NLP Coach werkt volgens het No Cure = No Pay systeem. Dus als de behandeling niet werkt dan hoef je niet te betalen. Het mooie is dat NLP in 90% van de gevallen werkt.

NLP is er voor verschillende soorten mensen:
- Mensen die verder willen komen in het leven en er meer uit willen halen,
- Mensen die lichte psychische klachten hebben
- Mensen die zeer zware psychische klachten hebben
- En mensen die nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van het menselijk brein.

Voor meer uitleg of informatie kan je een bericht naar me sturen. Wat wel belangrijk is, is dat je vriendin zelf WIL dat ze aan de slag gaat met een NLP Coach. Anders heeft het geen zin. Het mooie eraan is, is dat ze op die manier ook meteen haar depressieve gedrag met relatief gemak kan laten verdwijnen.

Laat me horen als je wat aan mijn antwoord hebt gehad ;)