Borderline EN autisme. Kan dat?

Ik ben nu een poosje bezig met onderzoeken en heb als kind de diagnose Ass gehad waar ik me eigenlijk nooit helemaal in kon vinden. Een psycholoog denk eerder aan Borderline en stelde haast ook vast dat ik alle 9 kenmerken heb. Wel hoorde ik van een andere psycholoog dat een ASS en een BPS behandeling niet samen gaan, of het ene of het andere.
Weten jullie toevallig hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
22.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is belangrijk dat de juiste diagnose gesteld wordt vooral hierdoor het type behandeling of begeleiding tot het resultaat heeft.
preco
En de diagnose wordt gesteld door een psychiater en niet door een psycholoog. Dus ik geef bewust geen antwoord of Borderline en autisme samen kunnen gaan of juist niet.
Overigens weet ik het antwoord op deze vraag niet. Ik heb van vele combinaties gehoord, maar van deze nog niet. Wel weet ik uit eigen ervaring, dan voor mensen met ass de juiste diagnose zeer belangrijk is omdat een van de kenmerken is dat zij pietje precies zijn. Overigens is ASS naar mijn beste weten niet te genezen. En is bij Borderlijn behandeling belangrijker, dan bij ASS. Dit is hoever mijn kennis gaat. Als het een goede psycholoog is dan laat die de diagnose stellen over aan de psychiater.
Ik neem aan dat de oorspronkelijk diagnose ASS gesteld is door een psychiater. Toegevoegd na 15 minuten:
Wat wel duidelijk is dat de juiste behandeling belangrijk is. Dus kan de keuze zijn om te handelen op basis van de persoonlijkheid ipv het diagnose. Vooral als de diagnose mogelijk niet correct is. Wel is een van de onderdelen van herstel het accepteren van het feit dat de kenmerken er zijn en dat deze kenmerken een onderdeel van je leven is. Nogmaals er is een verschil in de rol van psychologen, psychiaters en ervaringsdeskundigen. En omdat er meer psychologen rond lopen dan psychiaters hebben de psychologen meer ervaring dan psychiaters.
Maar er is maar een iemand die de meeste ervaring heeft en dat is de persoon met de diagnose deze heeft een levenslange ervaring.
SimonV
9 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat alleen psychiaters diagnoses mogen stellen? Het stellen van een diagnose vraagt om kennis, kunde en zorgvuldigheid. Om die reden mag alleen een gekwalificeerd en bevoegd behandelaar de diagnose stellen, zoals een BIG-geregistreerd gz-psycholoog, psychiater of psychotherapeut. Op basis van zijn of haar kwaliteiten, vaardigheden en ervaring overweegt de psycholoog zorgvuldig wat er aan de hand is. Psychologen móéten zelfs een diagnose stellen om te zorgen dat de behandeling vergoed wordt. http://www.spectrum.nu/home/DSM

Antwoorden (4)

Het is een kwestie van definitie. Psychische stoornissen zijn geclassificeerd volgens de DSM-IV. De DSM is een poging van psychiaters om psychische stoornissen te kunnen onderverdelen, zodat mensen met gelijke klachten gelijke behandeling krijgen.

Inmiddels is de DSM5 zo'n beetje klaar, maar die wordt nog niet wijdverspreid gebruikt.

Onderdeel van de DSM is een onderverdeling van de klachten op verschillende "assen." Bij deze onderverdeling staan echte psychiatrische ziekten (zoals depressies, schizofrenie, maar ook ASS) op as 1, persoonlijkheidsstoornissen (zoals dus de BPS) staan op as 2. Nu is afgesproken dat een diagnose op een bepaalde as, alle diagnoses op lager gelegen assen uitsluit.
Strikt genomen is het dus niet mogelijk om de diagnose BPS te stellen als iemand al de diagnose ASS heeft.

Ik zeg nadrukkelijk "strikt genomen", want de redenering van de DSM is oo dit vlak wel erg theoretisch; de praktijk is veel weerbarstiger. Juist bij diagnoses op as 1 uit het autisme spectrum worden nogal eens trekken gevonden die passen bij persoonlijkheidsstoornissen (en lagere assen).
Om deze reden wordt de officiële regel uit de DSM door psychologen en psychiaters nogal eens met voeten getreden.

De psycholoog heeft dus eigenlijk gelijk, al is dat meer op basis van afspraken dan op basis van praktische argumenten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Borderline en ASS kan wel samen vastgesteld worden. Dit is bij mij namelijk ook het geval. Ik heb voor beide verschillende onderzoeken gehad en het resultaat leidde dat ik Borderline en Ass heb. Ik heb voor de Borderline de VERS- training gevolgd. Voor mijn ASS was het een kwestie van accepteren, maar om de symptomen toch te onderdrukken heb ik Sertraline voorgeschreven gekregen en dit medicijn heeft bij mij een zeer goede invloed op mijn doen en laten.

Ik heb ook nog even voor je op internet gezocht en kon alleen onderstaand goede site vinden, waar je veel info vindt over Borderline en Stoornissen die daarbij samen kunnen gaan. Ook staat er een link naar het Autisme Spectrum Stoornis.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mocht je behoefte hebben om eens privé met mij te praten over hoe ik het 1 en ander aanpak en hoe ik ermee omga of gewoon om je hart te luchten, dan mag je me altijd een privé bericht sturen.

Groetjes horselover1982
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet mogelijk een combinatie van borderline en ASS en ken je theorie en praktijk, horselover. Net als schizofrenie en ASS niet samengaan of ADHD en schizofrenie.
Maar tuurlijk heeft alles een overlap maar borderline en ASS gaan niet samen, net als dat ik tijdens de dagbehandeling borderline niet eens uitgenodigd werd voor VERS training, ik heb wat anders, ASS namelijk en toch komen dingen overeen die er zo uitzien aan buiten kant en er is genoeg over bekend en erkend, Succes. DSM5 is per direct ingegaan en de implementatie op de werkvloer nog niet. Maar heeft niks te maken met de diagnosen borderline of ASS want dat zijn de stoornissen in de coderingen van DSM, dat borderliners shoppen is bekend en graag verschuilen achter andere diagnosen en de onwetendheid van psychiatrie en GGZ van de leek er weer met je oprechte vraag in onderzoeken die je ondergaat en het antwoord is het kan niet samen, sterkte
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zijn van nature 2 verschillende diagnosen die oorspronkelijk niks met elkaar te maken hebben in hersenfuncties en ook niet in oorzaak. Iemand met autisme kan, net als iemand zonder autisme, ook gewoon elke andere geestelijke aandoening ontwikkelen. Alleen worden andere diagnoses die in iemand met autisme wel degelijk kunnen spelen vrijwel altijd over het hoofd gezien vanwege slechte diagnostiek, tijd- en geldnood, of door gewoon zo snel mogelijk 1 vermoeden onderzoeken en breed onderzoek achterwege te laten. Mensen met autisme hebben door problemen met "contact" in de breedste zin van het woord en sociale problemen en gekwetst worden, juist veel meer kans op het ontwikkelen van andere geestelijke aandoeningen, en moeten hier tegen beschermd worden waar mogelijk.
Dus de reden dat bijvoorbeeld de combinatie borderline samen met autisme vaak niet gezien wordt in diagnostisch onderzoek, is omdat de kans groot is dat het autisme of autistisch gedrag de borderline aandoening kunnen maskeren, en zoals ik al zei, wordt er bij diagnostisch onderzoek hele vaak maar wat aangemodderd en gehyperfocusd op 1 diagnose. De combi autistische- en borderlineclient laat vaak geen borderline gedrag zien, zoals je bij mensen met alleen borderline vaak wel ziet, maar als er ook autisme speelt, kan deze client zich namelijk vaak minder goed uiten, voor een groot deel van deze combi clienten dan. Borderline wordt namelijk officieel vastgesteld ook op basis van gedragsonderzoek. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat daaronder innerlijk in gevoelsleven geen borderline kan zitten, want dat kan wel degelijk. Ook andersom komt heel soms voor, dat iemand met zeer ernstig opvallend borderline ook autisme heeft, maar dit zijn dan zeer ernstige borderline clienten die vaak in een inrichting leven, en die zichzelf geen moment onder controle hebben en zeer labiel zijn, erg genoeg voor deze personen.

Dus laten we niet zomaar beweren dat borderline en autisme niet samen kan, we zijn allemaal mensen die uniek zijn, iedereen is anders, en we zijn geen robotten die alleen in hokjes leven, we zijn geest, ziel en gevoel!!