Kun je het echt warm krijgen van een online open haard video?

Hoi,

Ik was naar een video aan het kijken van een ''online Fireplace (https://www.youtube.com/watch?v=eyU3bRy2x44) " en na een tijdje werden m'n voeten wat warmer.

Ik vroeg me af of hersenen dit beeld van ''een warm vuur'' opnemen en hierdoor het bloed beter laat circuleren en dat je het zo warmer kunt krijgen. Oftowel heeft het psychologisch invloed?

Alvast Bedankt

Groeten
Matthijs

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Amadea
9 jaar geleden
Dat is de kracht van jouw verbeelding. Het kan alleen werken als iemand in werkelijkheid zo'n (haard)vuur heeft meegemaakt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Placebo

Het beste antwoord

Ja dat kan. Kleur, sfeer, suggestie en herinnering hebben heel veel invloed op onze beleving, ook die van temperatuur. Zo voelt en blauwe kamer veel koeler dan een bruine, bijvoorbeeld, zelfs als de kachel hoger staat. Ongetwijfeld heb je wel eens een echt vuur meegemaakt en weet je hoe dat voelt. Datgevoel roep je zo blijkbaar makkelijk op.

Ze zeggen wel eens 'het koud of warm hebben is een emotie' - een variatie op 'pijn is een emotie', en hoewel dat niet helemaal waar is - het kan echt koud of warm zijn - er zit wel een kern van waarheid in. Er is een heel groot gebied in temperaturen waarin we het zowel warm als koud kunnen hebben, en er dus andere factoren meespelen bij onze beleving.

Denk maar eens aan al die mensen die in de zomer 21 graden te warm vinden en de ventilator aanzetten, terwijl ze in de winter met dezelfde temperatuur nog een trui en sokken kunnen verdragen.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant :-) Dankje!