Nachtmerries zijn een manier van onze hersenen om zich bezig te kunnen houden met (onbewuste) angsten.
Door zichzelf met die angsten te confronteren kunnen ze leren er op te reageren. Dat pakt 2-ledig uit:

- De huidige angsten worden verwerkt (net zoals de andere ervaringen van de dag die door dromen verwerkt worden)
- Door ons in onze dromen als met onze angsten te confornteren (b.v. moeders dromen dat ze hun kind verliezen) zijn we enigzinds voorbereid mocht het een keer écht gebeuren.
Een nachtmerrie is een uiting van groot leed dat een psychische of emotionele oorzaak heeft. Psychisch stoornissen of grote angsten die zich in het hoofd afspelen, kunnen de oorzaak zijn van een angstige droom.
Bij vrouwen zijn hormonale schommelingen vaak de oorzaak van paniek die tijdens de slaap wordt ervaren.
Sommige psychologen denken dat mensen die nachtmerries hebben, lichamelijke gebeurtenissen in het dagelijks leven niet geheel begrijpen.
Terugkerende nachtmerries worden vaak veroorzaakt door onopgeloste emotionele zaken die diep verankerd zijn in de geest van de slaper.
Nachtmerries komen bij kinderen regelmatig voor, omdat kinderen vaak worstelen met krachtige emoties zoals woede-uitbarstingen. 's Nachts komen deze gevoelens tot uiting in intense droombeelden. Kinderen kunnen vaak moeilijk met nachtmerries omgaan,. omdat ze het verschil tussen dromen en werkelijkheid niet kunnen onderscheiden. Dit beïnvloedt ook hun zicht op de wereld en het kan innerlijke conflicten veroorzaken. Als deze angsten niet weggenomen worden, kunnen ze op latere leeftijd tot zeer verwarrende gedachten leiden. Op elk moment kan een gebeurtenis je aan die vroegere gevoelens herinneren, waardoor je dit nachtmerrie opnieuw beleeft. Een nachtmerrie betekent dat je angsten hebt, die je onder ogen moet zien.
fremar