Is het gevaarlijk om onder hypnose te gaan?

een vriendin van me wil dit misschien gaan doen om problemen op te lossen uit het verleden maar het klinkt wel een beetje eng!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.1K

Antwoorden (6)

Dit is inderdaad eng. Je treedt buiten je bewustzijn.
Je stelt je hierbij open voor de geestelijke wereld.
Ik denk niet dat je dat moet willen.
Vanuit de bijbel gezien is het iets wat occult is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypnose heeft niets met
het occulte/bovennatuurlijke te maken!
Het wordt in sommige behandelingen
en therapieën gebruikt door psychologen en therapeuten.
Ik heb er ook mee te maken gehad.
Mij hielp het niet,maar dat is weer een ander verhaal.
Het is niet eng. Als het goed begeleidt wordt, kun je inderdaad bepaalde problemen uit het verleden oplossen.

Je bent er gewoon bij tijdens hypnose, alleen je kunt veel dieper bij je gevoel komen. Op die manier kun je het herbeleven en vaak merk je dat het allemaal best wel mee valt. Mensen maken problemen in hun beleving veel erger dan het is.

Gewoon een goede hypnotherapeut opzoeken en niet naar de eerste de beste gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft evenveel met de geestenwereld te maken als wanneer je een video van een aantal jaren geleden nog eens bekijkt. Je moet het wel laten doen onder medische begeleiding, want vaak krijg je ook een middeltje ingespoten. Het is een standaardmethode ontwikkeld door Prof Bastiaanse, met name om de ervaringen van oorlogsslachtoffers boven tafel te krijgen. (Wat heb je als kleintje in het kamp meegemaaft?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je begeleid wordt door een goede hypnotiseur, die aangesloten is bij een vakvereniging, is er niets engs aan. Natuurlijk is het spannend, maar dat is elk proces om iets uit het verleden te willen verwerken. Hypnose is slechts een van de vele methodes. Een hypnotiseur kan op verschillende manieren werken en jouw vriendin heeft alle recht om van tevoren te vragen hóe hij/zij werkt. Het meest prettige is volgens mij de methode dat je gewoon bij bewustzijn blijft, je weet dan achteraf wat je gezegd hebt. De hypnotiseur begeleidt je naar een diepere laag van je (onder-)bewustzijn waardoor jij je, met zijn/haar hulp, problemen kan ombuigen naar een ervaring waar je uiteindelijk geen last meer van hoeft te hebben. Het is belangrijk dat je vriendin goed bij zichzelf voelt of het voor haar een goede methode kan zijn. En het allerbelangrijkste is eigenlijk een goede hypnotiseur te vinden, dan komt het wel goed.
Nooit zomaar met een of andere hypnotiseur in zee gaan. Je vriendin zou contact op kunnen nemen met een vakvereniging van hypnotiseurs en daar eens informeren.
Ze zou ook andere methoden kunnen overwegen, bijv. Familieopstellingen?
Kristal
13 jaar geleden
Ter aanvulling nog, een hypnotherapeut is meer dan een hypnotiseur en heeft een beroepsopleiding op minimaal HBO niveau. Kan zich dan dan aansluiten bij de NBVH bijvoorbeeld, de beroepsvereniging voor hypnotherapeuten. Zie link, op deze site staat ook meer informatie.

Bij veel verzekeringen wordt hypnotherapie vergoed via aanvullend pakket, bij alternatieve verzekeringen staan ook de voorwaarden, zoals beroepsvereniging waarbij de therapeut moet zijn aangesloten.

Dus in dit geval: niet eng, en een kennismakingsgesprek vooraf is altijd mogelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
goede info +
BIJ EEN GOEDE EN ETHISCH VERANTWOORDE THERAPEUT IS HET TE VERTROUWEN. hYPNOSE BETEKENT ZEKER NIET DAT JE VAN DE WERELD BENT. HET IS OOK EEN KWESTIE VAN GOEDE OPVANG ALS ER HEFTIGE EMOTONELE OF TRAUMATISCHE DINGEN AAN HET LICHT KOMEN. DAT VRAAGT OM EEN DESKUNDIGE HULPVERLENER. IEMAND DIE GOED ALS THERAPEUT IS OPGELEID, IS DAAR ZEKER TOE IN STAAT. NIET NAAR KWAKZALVERS GAAN. Oeps. Allemaal grote letters. Niet de bedoeling.