Heeft het hebben van conflicten met mensen en de dwang anderen te controleren te maken met mijn schizotypische persoonlijkheidsstoornis?

Ik denk van wel, maar wilde graag jullie advies hierover. Ik heb vaak conflicten met mensen. Het is vooral dat ik me achteraf erg teleurgesteld voel om hun.

Laatste weken is er weer een conflict met een vriend die op chatsites zit. Nou maakt dat mij niet uit, we hebben geen relatie, zijn niet getrouwd. Maar toch word ik daar angstig en bang van. Ik heb er slapeloze nachten van, diarree, braken en hoofdpijn. En ditzelfde gebeurde paar maanden terug bij een vriendin van mij, die uiteindelijk het contact verbrak.

Nou weet deze vriend nog niks van mij op gebied van mijn persoonlijkheidsstoornis. Er is bij mij een dwang om hem te controleren, achtervolgen, allerlei fake accounts aan te maken en dan net te doen als een ander met als doel te kijken hoe hij over mij denkt. En soms worden die dwangmatige gedachtes zo erg dat ik het ook gewoon verplicht moet doen, anders krijg ik weer slapeloze nachten en angst van.

Weet iemand of dit echt met mijn persoonlijkheidsstoornis te maken heeft?

9 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het niet zeker. Maar het lijkt er inderdaad wel op dat je hem leukt vind. Dus ik denk van wel .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vertel het hem voordat je het echt gaat doen, anders krijg je last van problemen en ben je een vriend kwijt
Eric1993
9 jaar geleden
Ik vind hem niet leuk. Het is meer de angst wat er bij mij speelt. De angst om te falen, niet genoeg te zijn, bang zijn voor de gek gehouden te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker heeft dit met je stoornis te maken. Praat er eens met een psycholoog over. Het zou jammer zijn als je die vriend schrik aanjaagt met je freaky acties terwijl je dat helemaal niet wil.
Eric1993
9 jaar geleden
Ik sta in de wachtrij van het GGZ, dus dat komt goed. Maar hoe moet ik er nu mee omgaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo te lezen heeft dit (deels) met je stoornis te maken. Ik ken ook iemand die in ieder geval aardig wat kenmerken vertoonde in jou richting.
Deze persoon heeft zich behoorlijk verbeterd de laatste paar jaar.
Hij heeft o.a. gewerkt aan zijn zelfvertrouwen (dat niet best was), en ook om niet zo snel negatief te denken c.q. te reageren. Iedere persoon is uiteraard anders, maar wellicht zijn dit ook voor jou goede aandachtspunten om in acht te blijven nemen. Wanneer je andere mensen erg zit te controleren heeft dat wellicht te maken met een gebrek aan vertrouwen in die ander, maar mogelijk ook deels in jezelf.
Dit zou je voor jezelf duidelijk moeten krijgen.
Ook waarom je zo weinig vertrouwen hebt in anderen. Hoe/wanneer is dit ergens ontstaan..?
Als je je kritisch opstelt naar anderen, moet je vooral niet vergeten hetzelfde ook naar jezelf te doen. Welke rol speel jij bijv. zelf in een conflict? (Met "rol" bedoel ik geen acteren). Stoornis of niet, ik denk dat je je eigen functioneren best deels kunt corrigeren/verbeteren. En wellicht ook nog iets van anderen, want niemand is tenslotte perfect! Ik wens je veel succes toe.

Het beste antwoord

Ja, ik vermoed dat je persoonlijkheidsstoornis van invloed is op de situatie die je beschrijft. Zo te horen heb je veel last van je angsten en staat dit in de weg van gezonde relaties. Dit is wat Wikipedia zegt:

Hun affect is vaak oppervlakkig of afgestompt en in andere gevallen vertonen ze emoties die niet bij de situatie passen. Toenadering is niet altijd gewenst. Dit kan leiden tot achterdocht, verdere terugtrekking in een sociaal isolement en angstverschijnselen.

Ongeacht je vastgestelde stoornis lijkt het me verstandig om in gesprek te gaan met een psycholoog. Wellicht kan hij/zij je helpen om je angsten te verminderen en om te zetten in pro-actieve gedachten en handelingen.