is introverte persoonlijnheid en gesloten persoonlijnheid het zelfde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.9K

Antwoorden (3)

Ik denk dat er nog een verschil is:

Een introverte persoon is meestal verlegen en zegt niet veel in een groep.
Een gesloten persoon zegt niet veel over zichzelf, maar is daardoor niet per sé verlegen of introvert
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Nu stel jij dat een gesloten persoon niet introvert hoeft te zijn. Dan beweer je dus dat het verschillende termen zijn. Zoek het maar eens op in een woordenboek, dan zul je ontdekken dat jouw antwoord niet klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu, ik heb hier op mijn kamer niet direct een woordenboek, maar op Wikipedia staat gesloten als een eventueel kenmerk van introvert zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Introvert is zeker niet hetzelfde als verlegen. Bij verlegenheid speelt angst een rol.
Bij introversie niet. (het kan wel semenhangen bij een persoon) Een introvert is meer "naar binnen gericht"; veel "communicatie" vindt van binnen plaats. Informatie verwerken ze meer in hun eigen hoofd.
Een extravert meer naar buiten; meer gericht om interactie met anderen. Informatie verwerken ze meer door communicatie met anderen. Een extravert schijnt ook energie te krijgen van zoveel mogelijk interactie met anderen en introverten juist van rust.
Nee, dat is niet per definitie hetzelfde.

Introvert zijn is trouwens geen afwijking. 50% van alle mensen hebben een introverte karakterstructuur, en 50 % extrovert.

Maar mensen met een heel gesloten persoonlijkheid zijn bijna zonder uitzondering ook introvert.
10 jaar geleden
Nee: introverte mensen kunnen ook op bepaalde gebieden open en op de wereld/naar buiten gericht zijn. Het kost ze alleen meer moeite en energie dan extraverte mensen, omdat hun beleving van zaken veel meer innerlijk is. Meer gericht op hun eigen gedachten en gevoelens. Zij krijgen daar hun energie van en hebben er de buitenwereld wat minder voor nodig dan extraverte mensen, die juist energie krijgen van prikkels uit de wereld buiten hen.
Natuurlijk zijn er gradaties in en iemand die extreem introvert is zal zich minder openstellen voor de wereld om hem heen (dus geslotener zijn) dan iemand die minder extreem is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Introvert_en_extravert