Wat is er bekend over zelfkwelling en wat kun je eraan doen?

Ik heb gemerkt dat ik veel aan zelfkwelling doe. Dit doe ik door iemand waar ik heel veel van hou voor de stellen dat zij meer houdt van iemand anders (dit is heel grofweg gezegd, het gaat wel verder).

Ik vind mezelf eerlijk gezegd echt een ongelooflijke eikel dat ik dit doe, want ik wordt hierdoor ook chagrijnig tegen haar.

Nu is mijn vraag dus, wat is hier over bekend? Ik kan er heel weinig informatie op internet over vindne. En wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me zo op 't eerste gezicht een vorm van zelfbeschadiging. Doe je dit om niet aan een bepaald probleem te hoeven denken misschien?

Antwoorden (1)

Er is best wel veel te vinden over dit soort gedachten en hoe ermee om te gaan. Jammer, dat je de vraag van Widar bij de reacties (nog?) niet beantwoord hebt, want dan zou een antwoord wat meer gericht kunnen zijn.

Dit soort gedachten worden ook wel destructieve of negatieve gedachten genoemd en daar kan je zelf iets aan doen. Het gaat om het omvormen van je gedachten: van negatief naar helpend voor jezelf en is niet effe simpel op een vrijdagmiddagje te leren. Het is een proces van hard werken.

Belangrijk is, om je deze gedachten heel bewust te worden.Vaak ben je al tijden bezig met zo te denken, voordat je het je realiseert. Op het moment van realiseren zegt je geheel bewust: STOP: dit is onzin, of niet reëel. Op dat moment kan je je gedachten bewust veranderen en omzetten in reëlere.
Je schrijft, dat je jezelf een enorme eikel vindt..... je denkt dus behoorlijk negatief over jezelf. Dat betekent weer, dat je vecht tegen jezelf en dat zal je niet helpen om je denkpatroon te veranderen. Vechten tegen iets zal datgene waar je tegen vecht juist in stand houden.
Accepteren, dat je deze gedachten hebt en dat het okee is zal beter werken. Ook belangrijk is te onderzoeken, of dat wat je denkt ook ècht waar is: is het gebaseerd op feiten?

Misschien is cognitieve therapie wat voor je. Daarbij werk je o.a. met de 4 G's (Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag). Je leert, dat je Gedachten je Gevoel beïnvloeden en daardoor dus ook je Gedrag.

Een paar linken voor je:

http://www.gezondheidvanbinnenuit.nl/gezond-denken/omgaan-met-negatieve-gedachten

http://in-balans-met-onrust.blogspot.com/2008/06/gedachten-en-gevoelens-benoemen.html

http://www.leerwiki.nl/Omgaan_met_negatieve_gedachten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_therapie