is boulimia psychisch? heeft het een psychische oorzaak?

Ik ben bezig met een scriptie schrijven over boulimia en mijn stelling hier in is "boulimia is psychisch" hiervoor ben ik op zoek naar onderzoeken waaruit wijst dat boulimia een psychische oorzaak heeft of juist niet. Kan iemand mij hierbij helpen of mij doorverwijzen? Ook contact met een neuroloog of iets in die richting lijkt mij nuttig.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry maar volgens mij is dat een beetje een onzinnige stelling, net als: depressie is psychisch of bananen zijn voornamelijk geel als ze rijp zijn. Ik heb nog nooit iemand horen beweren dat boulimia niet psychisch is. (misschien eerder zo zinnig dat deze overbodig is). Het zou spannender zijn als je aan kon tonen dat het niet psychisch is. http://www.eating.ucdavis.edu/eatdis/bulimia/bulim_char/buldsm.html http://casat.unr.edu/docs/eatingdisorders_criteria.pdf Uit de DSM, de bijbel voor zielenknijpers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap sowieso niet dat je van GV gebruikt maakt voor een scriptie........
erotisi
10 jaar geleden
Misschien is het goed om eerst vast te stellen wat psychisch is. En tevens het verschil tussen een psychische aandoening en een psychische oorzaak.
Bedoel je met psychisch iets met de hersencellen of bedoel je gedrag dat is onstaan door omgevingsfactoren zoals opvoeding sociaal milieu?
Parkinson bijvoorbeeld lijkt me wel een neurologische aandoening maar geen psychische. Dus kun je jouw vraag ook anders stellen of boulimia nurture of nature is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom naar een neuroloog of wil je een verband aantonen dat het een neurologisch probleem zou zijn? Je kan dan beter naar een psychiater gaan. En je stelling klopt, dat is een feit. Ik zou proberen iets te doen met de aanwijzingen van liveisgreat.

Antwoorden (2)

Hier kan je bv terecht:
EETSTOORNISSEN
(Vereniging Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa)

http://www.anbn.be/

Toegevoegd na 4 minuten:
en hier:
PsyQ eetstoornissen
Hereweg 76 9725 AG Groningen-Zuid
Postbus 86, 9700 AB Groningen
Telefoon: 0900 2357797
Internet: www.psyq.nl/Programma/Eetstoornissen
Nu ook online behandeling: http://www.boulimadebaas.nl, speciaal voor mensen met boulimia nervosa;
Speciaal voor mensen met binge eating disorder is er www.eetbuienondercontrole.nl,
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ! Heb wat gemaild en rond gekeken hoop dat ik reactie krijg en evt antwoord op mn antwoorden.
Ja, en daarvan vind je ook heel wat terug op internet. Vraag is of dit tot een boeiende scriptie leidt. het is al lang bewezen dat er een verband bestaat tussen boulemia en de geestelijke gesteldheid van iemand. wat niet betekent dat boulemia een psychische ziekte is (zoals bv. schizofrenie). maar dat was je vraag ook niet: je vroeg of de OORZAAK psychisch is.
Ik zou je adviseren een welbepaald psychisch aspect te onderzoeken in plaats van het algemene. Dus om bv. het verband te onderzoeken tussen een psychische gesteldheid (bv. depressie) en boulemia. Je stelling zou dan kunnen zijn "Mensen met een depressie hebben x% meer kans op boulemia". Ik zeg niet dat dat zo is, hiervoor zal je bronnen moeten raadplegen.
Of je kan ook onderzoeken waarom één iemand niet meer eet (anorexia) en de ander zich volvreet (boulemia) met dezelfde psychische achtergrond (bv. extreme stress of posttraumatische stress etc.). Dit geeft een veel interessanter perspectief.
Je kan ook vertrekken van cases, dus mensen die aan boulemia lijden. Misschien ken je wel iemand in je directe omgeving? Je kan die situatie dan uitdiepen, een geschiedenis schetsen die geleid heeft tot de aandoening boulemia. Dat is altijd een interessant perspectief. succes!
liveisgreat
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jaa idd ! Dat met schizofrenie heb ik ook genoemd in een paar vragen aan een neuroloog. Dat vond ik idd ook intressant om het te noemen. Bedankt ik ga kijken wat ik er mee kan !
liveisgreat
10 jaar geleden
veel succes met je scriptie. voor alle duidelijkheid : ik heb niet gezegd dat er een verband is tussen schizofrenie en boulemia he...