Is het lastiger om van een depressie af te komen als je hier al jaren lang aan lijdt?

Stel je hebt een persoon die nog niet zo lang een depressie heeft, bijvoorbeeld enkele weken. En een persoon die er al jarenlang aan lijdt. Is die langdurige depressie dan moeilijker te genezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
3K
Poet
10 jaar geleden
Ik heb een jaar terug iemand met meer dan 10 jaar manische depressie zien genezen

Het beste antwoord

Dat is van erg veel zaken afhankelijk. Is die persoon die langdurig depressief is bijvoorbeeld wel ooit behandeld? Is er een specifieke oorzaak voor de depressie en zo ja, kan die behandeld worden?

Toch, in z'n algemeenheid: een langdurige depressie is meestal veel hardnekkiger. Depressie is een veel voorkomende ziekte: zeker 1 op de 5 volwassen Nederlanders heeft wel eens een depressieve episode gehad. Daar spreken we van als mensen minimaal twee weken zich somber of depressief voelen of de interesse verliezen in dingen die ze anders wel zouden interesseren, en daarbij klachten aanwezig zijn als slapeloosheid of juist overmatig slapen, gewichtsverlies of aankomen, moeite met het nemen van beslissingen, verlies van zelfvertrouwen, gedachten aan de dood, traagheid, prikkelbaarheid, etc. Soms is er geen aanwijsbare oorzaak voor een depressie, soms ontstaat het als reactie op normale rouw bij verlies van een dierbare of bijvoorbeeld van werk of gezondheid, soms ontstaat het als reactie op een grote verandering in het leven en/of stress, en soms ontstaat het als meer fysieke reactie zoals hormonaal (na zwangerschap, bij problemen met schildklier), als bijwerking van medicatie of bij bijvoorbeeld het stoppen met roken.

Dat even om te laten zien hoe ruim een depressie eigenlijk is. Als je je twee weken elke dag somber voelt, je slaap problemen hebt en nog wat bijkomende klachten, noemen we dat al een depressie. En meestal gaat een depressie vanzelf over. Het is juist daarom dat de kans op genezing veel groter is bij een zojuist ontstane depressie. Niet zozeer omdat de behandeling dan gemakkelijker is, maar omdat de kans dat iemand dan een depressie heeft die vanzelf overgaat of die goed reageert op behandeling, veel groter is dan wanneer iemand al jarenlang depressief is.

Vergelijk het met pijn: als je sinds gisteren pijn hebt in je knie, is de kans groot dat het vanzelf overgaat. Als je al jaren last hebt, komt het niet meer door een simpele blessure. Dan moet er iets anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld artrose. Nu kan iemand die net één dag pijn heeft evengoed artrose hebben, maar omdat een simpele blessure vaker voorkomt dan artrose, is de kans op dat moment groter dat iemand een simpele blessure heeft. Na verloop van tijd filter je de mensen met iets simpels er vanzelf uit omdat die geen last meer hebben. Zo is het ook met een depressie: die mensen die na jaren nog altijd depressief zijn, hebben haast per definitie een complex probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helder antwoord en goed beschreven. Ik vraag me af of het ook nog mogelijk is als je meerdere behandelingen hebt gehad zonder succes en de huisarts je niet verder wil helpen om een andere oplossing te vinden. Oftewel; als de huisarts je heeft bestempeld als niet te genezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Prachtig antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Lotte: alles kan zo'n beetje op dat gebied. Zelfs een langdurige depressie kan vanzelf overgaan. Ik was in m'n tienerjaren veel depressief, of eigenlijk daarvoor al, als kind. Eerst dysthymie (de iets mildere, chronische variant van de depressie) en later kwamen daar depressie episoden bovenop. Op m'n 17e verdween de depressie. Vanzelf. Is nooit meer terug gekomen. In het door jou genoemde geval is de vraag dan welke behandelingen iemand heeft gevolgd, en waarom de huisarts iemand als niet te genezen bestempeld. Een huisarts is bepaald geen specialist op dit gebied namelijk. Er zijn psychologische behandelingen die hun sporen hebben verdiend op dit gebied, dat zijn vooral cognitieve gedragstherapie, interpersoonlijke psychotherapie en - recent steeds duidelijker aangetoond - mindfullness (laatste vooral bij recidiverende depressie). Daarnaast kan medicatie een optie zijn en zijn er nog meer behandelingen die de psychiater kan inzetten wanneer een depressie niet op medicatie of andere behandeling reageert. Daar zijn echt wel opties. Het is niet zo dat een depressie gemakkelijk te behandelen is, maar het is ook zeker niet waar dat een langdurige depressie per definitie nooit meer over zal gaan. Gedegen diagnostiek is trouwens eerst van belang. Ik zou willen weten of er inderdaad sprake is van een chronische depressie of dat het gaat om dysthymie, of om recidiverende depressies. En ook zeker of er sprake is van comorbiditeit (bijkomende aandoeningen, zoals angststoornissen, post traumatische stress of andere) en of er geen dingen over het hoofd worden gezien op zowel somatisch (=lichamelijk) als psychisch gebied. Dus of er inderdaad sprake is van een depressie en zo ja, of die primair is of komt door een andere lichamelijke of psychische ziekte, of er geen sprake is van persoonlijkheidsproblematiek, of iemands sociale situatie wel OK is, en nog meer. Een goede psycholoog of psychiater zal dat uitgebreid navragen voor er een diagnose gesteld wordt. Aan de hand daarvan zal bekeken worden welke behandeling mogelijk is en wat het meeste kans op resultaat heeft.
SimonV
10 jaar geleden
Je schreef elders op GV nogal sceptisch over medicatie. Dit kan toch wel helpen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Simon: ik ben inderdaad geen fan van medicatie bij depressie. Dat komt vooral doordat het in mijn ervaring echt te vaak wordt voorgeschreven aan mensen die het niet nodig hebben. In mijn vorige werk had ik veelvuldig te maken met mensen die al jarenlang antidepressiva gebruikten, vaak zonder dat daar een duidelijke indicatie voor was. Niet zelden vonden mensen de medicatie zelf weinig effectief, maar durfden ze er toch niet mee te stoppen. De effectiviteit van moderne antidepressiva in placebo-gecontroleerde studies is ongeveer 10-15%. Dat samen met de bijwerkingen die soms ernstig kunnen zijn (maar meestal acceptabel zijn, dat wel) maakt dat ik vind dat medicatie zeker geen eerste keus moet zijn bij depressie (en angst). Temeer nog omdat depressie heel vaak vanzelf over gaat. Ik ben huisartsen tegengekomen die bij de eerste tekenen van somberheid direct pillen voorschrijven, en zelfs psychiaters die antidepressiva voor hadden geschreven aan mensen bij wie ik achteraf geen andere diagnose kon stellen dan "normale rouw-reactie" (wat geen diagnose is!) Dat wil echter niet zeggen dat voorschrijven van antidepressiva nooit juist is. De effectiviteit is weliswaar laag, maar niet afwezig. Je zult maar net bij dat relatief kleine percentage patiënten horen bij wie medicatie echt een groot verschil maakt. Daarbij zijn er situaties waarbij het letterlijk zo is dat iemand alle hulp kan gebruiken die maar beschikbaar is. Dan kan medicatie een optie zijn, zeker bij een vitale depressie (=depressie waarbij het verlies van interesse en plezier op de voorgrond staat en niet zozeer de sombere gedachten.) Wanneer iemand al tien jaar depressief is en er wel psychologische behandelingen als cognitieve gedragstherapie en interpersoonlijke psychotherapie geprobeerd zijn zonder effect maar er nooit medicatie is ingezet EN bij gedegen diagnostiek inderdaad sprake is van een chronische depressie, zou ik het eerder vreemd vinden als een psychiater géén medicatie probeert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf meerdere behandelingen gevolgd: cognitieve gedragstherapie, psychotherapie en interpersoonlijke therapie. Ook heb ik regelmatig gesprekken gehad met psychologen en psychiaters. Medicatie heb ik nooit gehad omdat ik hier zelf door gebeurtenissen in het verleden tegen ben. Bij mij werd een aantal jaren geleden eerst inderdaad een disthyme stoornis gediagnosticeerd die later in een depressie is veranderd. Dit speelt nu al ruim 10 jaar.

Andere antwoorden (3)

Depressie is een thema waarover je veel verschillende zienswijzen vindt. Een depressie is sowieso iets dan gekenmerkt wordt door langdurigheid. Over dit punt is er veel verschil in visie, maar vaak lees je dat vanaf 2 weken een specifiek aantal symptomen te hebben, je kan spreken van een depressie. De ernst van de depressie wordt inderdaad vaak ook afgemeten aan de duurtijd ervan. Dus bij verschillende maanden depressie zou je "zwaarder" depressief zijn dan bij verschillende weken depressie. In andere theorieën meet men de zwaarte van een depressie aan de hand van het al dan niet aanwezig zijn van bv. zelfmoordgedachten, de mate waarin men nog kan functioneren enz....
Verder onderscheidt men ook acute depressie (vaak naar aanleiding van een gebeurtenis), en chronische depressie (bv. door een ineffectief behandelde acute depressie, soms wordt er ook gesproken van genetische voorbestemdheid voor depressie (waardoor je dan nagenoeg je hele leven kans hebt op depressie) enz...). En dan heb je nog de "onderdrukte" en "manifeste" depressie, waarbij de eerste groep een disfunctie geeft zonder dat de persoon in kwestie erbij stilstaat dat hij/zij wel eens depressief zou kunnen zijn (bv. slaapstoornissen, angsten....). Belangrijk is dat depressie altijd een veelheid aan symptomen heeft, dus enkel wat down zijn en niet goed kunnen slapen betekent nog niet dat men depressief is. En dan heb je nog de theorieën die zeggen dat depressie te maken heeft met het ontbreken van bepaalde stoffen in je bloed...(wat volgens sommigen ook weer erfelijk bepaald is).
Over de behandeling zijn de meningen ook verdeeld. Mijn yogaleraar beweert na jarenlange depressie in één klap genezen te zijn bij het krijgen van een welbepaald inzicht (volgens de leelayoga ontstaat depressie als mensen zichzelf permanent afkeuren). Anderen zeggen dan weer dat depressie genezen een traag proces is. Sommigen zweren bij medicatie, anderen zeggen dat psychotherapie nodig is, en nog anderen beweren dat de combinatie van beiden de weg is naar verlossing.
Algemeen wordt aangenomen dat bij "zware" depressie de behandeling langer duurt. Als je de theorie volgt dat de mate van zwaarheid te maken heeft met tijd, zou een depressie die jaren duurt idd moeilijker te genezen zijn dan als je "maar" enkele weken depressief bent. Maar even goed kan je zeggen dat een chronische depressie moeilijker te genezen is dan een acute. Of dat een manifeste makkelijker geneest dan een onderdrukte. Enz...
liveisgreat
10 jaar geleden
Een depressie die al lang aanwezig is hoeft niet moeilijker te behandelen zijn dan een depressie die nog maar kort aanwezig is. Wat wel vaak is bij langdurige depressie dat er al zoveel gedragspatronen ontwikkeld zijn bij de persoon dat het lastiger kan zijn die om te buigen of te doorbreken. Het is een vertrouwd patroon geworden om op een bepaalde manier om te gaan met de depressie en hoewel het niet fijn voelt is het wel bekend en dat kan zekerheid geven.
Natuurlijk hangt het wel van de behandeling af of het al dan niet te genezen is, want het kan zeker genezen, zowel de langdurige als de korte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer iemand langdurig depressief is wil dat niet zeggen of diegene per definitie er makkelijker vanaf komt dan iemand die dat net is. Diegene die dat net is kan wel aan het puntje staan van een lange depressie en iemand die al heel lang in de put zit kan wel "wakker worden" en er ineens een gat in zien om eruit te komen. Het is van heel veel factoren afhankelijk,. Interessanter vind ik waarom deze vraag gesteld wordt. Ikzelf ben iemand die naar 15 jaar burnout en depressiviteit toch eruit komt. Ikeit en etiketjes e.d. heb in de tussentijd ok veel mensen gesproken van allerlei types depressiviteit en het kan echt alle kanten op. Beantwoord dit je vraag?