Welk ''traject'' moeten personen die van het spoor worden gehaald volgen tot de hulpverlening?

Het valt me op dat de laatste weken vaak op de NS site staat dat er personen van het spoor worden gehaald door de politie. Nu vraag ik me eigenlijk af hoe dat ''traject'' eruit ziet. De politie wordt dus ingeschakeld, politie komt ter plaatse, de persoon wordt meegenomen en dan? Worden deze nog aangeklaagd of worden ze direct beoordeeld door een crisisdienst (als dat nog niet is gedaan)? Ik ben hier wel nieuwsgierig naar eigenlijk. Hierbij wil ik nog wel even duidelijk vermelden dat ik puur vraag vanuit nieuwsgierigheid en ik geen suïcidale gedachten heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Cryofiel
10 jaar geleden
Het traject ken ik niet, maar ik wil wel graag melden dat niet iedereen die "van het spoor" wordt gehaald zelfmoordplannen heeft. Heel vaak gaat het om mensen die het schouwpad naast het spoor gebruiken omdat het een kortere route is. Of door mensen die daar hun hond uitlaten. Die mensen zijn dus niets slechts van plan. Het enige dat ze verkeerd doen, is het overtreden van alle bordjes met "verboden toegang" erop. Soms willens en wetens, soms zonder het zelf door te hebben. Wat ze zich niet realiseren is dat elke machinist zich het leplazarus schrikt als er iemand vlak langs het spoor loopt. Regelmatig zijn het zelfs gezinnetjes die met kleuters en al een wandelingetje aan het maken zijn. Onverantwoord! De eerste machinist die zoiets ziet, seint direct de meldkamer in. Die geeft een seintje aan de politie. Ook krijgen alle machinisten die vanaf dat moment langs dat traject rijden, de opdracht daar langzaam te rijden - er is immers sprake van een gevaarlijke, mogelijk zelfs levensbedreigende, situatie. Doordat alle treinen langzaam moeten rijden ontstaan natuurlijk vertragingen. Mensen missen hun aansluiting. En elke vertraging heeft effect op het spoorverkeer in de rest van het land, de zogeheten olievlekwerking. Zo kan een grote verstoring ontstaan waar duizenden mensen last van hebben. En dat allemaal omdat Pietje even de hond wilde uitlaten...

Antwoorden (1)

Mensen waarvan gelijk duidelijk is dat het niet om psychische nood gaat, zullen een boete krijgen(heel soms een waarschuwing.

Mensen die verward zijn worden mee naar het bureau genomen, in een cel gezet. De crisisdienst komt langs en gaat een beoordeling maken. Soms krijgt de persoon dan een 'in bewaring stelling' (gedwongen opname)deze word door de burgemeester afgegeven, en moet later door de rechter bekrachtigd worden. Soms willen mensen zelf meewerken en worden ze vrijwillig opgenomen.
En soms worden ze weer op straat gezet, als ze geen opname willen en niet in aanmerking komen voor een IBS.
Daarnaast heb je de groep die regelmatig op het spoor loopt zonder dood te willen, maar aandacht. Tegen deze groep word wel harder opgetreden, en kunnen er wel boetes worden uitgedeeld.