Ik gebruik 110 mg. parnate (maoremmers) per dag nu kan dit als ik dit middel door blijf gebruiken onder volledige narcose?

ik ben al een keer geholpen met een ruggen prik maar dat is nu onmogelijk de arts had het ook over ned. mao remmers welke zijn dat dan.
En hij zei dat ik juist in een diepe narcose gebracht moest worden dan zou er minder kans zijn op een hypertensieve crisis wij zelf dachten dat hwt juist anders om was een zo licht mogelijke narcose.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (1)

Oei. Je stelt wel een HELE specialistische vraag. De klassieke MAO-remmers zijn niet geregistreerd in Nederland en worden alleen voorgeschreven (met speciale artsenverklaring) bij atypische depressies of een zeer ernstige depressie die niet reageert op andere medicatie. Één van de redenen dat MAO-remmers weinig meer gebruikt worden, is omdat een tyramine-beperkt dieet nodig is, wat ook weer heel specialistisch is. Het is daarom een middel voor uiterste nood. De meeste psychiaters, apothekers of anesthesiologen zullen je vraag al niet kunnen beantwoorden. Dit is iets wat ZO weinig voorkomt en ook ZO nauw komt dat ik niet verwacht dat je hier een echt antwoord gaat krijgen. Er is maar één manier om hier achter te komen, en dat is door dit voor te leggen aan je behandelend arts. En ik vermoed dat die ook overleg zal moeten plegen of in de boeken moet duiken voor die een volledig antwoord op je vraag kan geven.

Laat anders je psychiater, de anesthesioloog en liefst ook een apotheker (je huisapotheker of de ziekenhuisapotheker) samen overleggen en deze vraag eventueel voorleggen aan een specialist met specifieke kennis op dit gebied. Ik denk niet dat iemand hier een idee heeft hoe het zit met de combinatie van MAO-remmers en anesthesie en als dat al zo zou zijn, zou het levensgevaarlijk zijn om op de woorden van een anonieme internetgebruiker af te gaan voor dit soort leven-en-dood kwesties.

Dan even een paar andere elementen uit je vraag: je stelt een vraag over "ned. MAO-remmers". Bedoel je Nederlandse MAO-remmers? Ik kan me zo'n term voorstellen omdat de klassieke MAO-remmers dus niet geregistreerd staan als geneesmiddel in Nederland, terwijl er sinds ik meen een paar jaar wél een zogenaamde reversibele MAO-A remmer is geregistreerd als geneesmiddel in Nederland. Dit middel werkt selectiever en er is niet een echt tyramine-beperkt dieet bij nodig, alleen het eten van grotere hoeveelheden oude kaas mag niet. Het middel is daarom ook veiliger. Waarschijnlijk bedoelde je arts dit middel (moclobemine of aurorix).

Over lichte of zware narcose: ik meen dat vooral opiaten gevaarlijk zijn met MAO-remmers. Het gaat dus meer om het middel en niet zozeer om de dosering. Ik kan me voorstellen dat er een diepere bewustzijnsverlaging nodig is als er geen opiaat (=sterke pijnstiller) bij gegeven kan worden. Maar dat is puur mijn leken-speculatie, vraag de anesthesist om uitleg en wees pas tevreden als je het idee hebt dat de arts precies weet wat hij/zij doet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Reactie:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of misschien kan de anesthesist de bloeddruk wel beter reguleren bij een diepere narcose. Ik weet het niet, maar kan het me eventueel voorstellen. Maar nogmaals: vraag dit aan de arts! Als de arts A zegt en jij hebt altijd begrepen, of ergens gelezen dat het B is, kun je het beste meteen vragen hoe dat zit. Dan kan hij/zij het direct uitleggen, krijg je duidelijkheid en hoef je je er achteraf ook niet meer druk om te maken. En stel dat jij inderdaad gelijk hebt, dan zorg je er daarmee voor dat de arts even alert is en eventueel dingen nog eens extra goed gaat nazoeken. Soms bedenk je pas achteraf dat je een vraag had willen stellen. Je kunt altijd bellen met de poli of de assistente/het secretariaat van de arts. Zij zorgen er dan voor dat de vraag bij de arts terecht komt en dat je eventueel wordt teruggebeld. Dat is beter dan met vragen blijven lopen.