Is er Professionele hulp zonder dat volwassen er van weten?

Ik ben een meisje van 16 met Boulimia en ik moet echt help hebben alleen m'n ouders mogen het niet weten omdat het de thuissituatie verpest en er zijn ook geen volwassenen aan wie ik het kan vertellen, kan ik ergens hulp krijgen zonder dat m'n ouders er achter komen? Ik heb echt hulp nodig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Huisarts heeft geheimhoudingsplicht.
Goed dat je hulp wilt zoeken, veek succes in elk geval
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een zwaar traject, waar je in gaat stappen. Steun van je familie is cruciaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebben je ouders niks door?
Dat dacht ik namelijk ook maar mijn moeder had al door dat ik anorexia had voor ik die diagnose kreeg en opgenomen werd.
Het is echt beter je ouders hierin te betrekken,in de behandeling en degelijke worden de ouders er in betrokken en je hebt ook info-dagen voor familie ,bijv via SABN(stichting Anorexia&Boulimia Nervosa)
Ik en mijn familie hebben daar veel aan gehad.
Bovendien moeten er praktische dingen geregeld worden(verzekering enzo)als je hulp wil,dat kan je niet alleen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super van je dat je dit durft te vertellen +1

Antwoorden (4)

Je kunt het volgende doen:

1. Naar de dokter en hem/haar vragen om je ouders niet te informeren. Dit is het beste.
2. Op school praten met de klasseleraar
3. De kindertelefoon bellen: 0800 0432 (gratis). Elke dag van 14.00 - 20.00 uur
10 jaar geleden
Heel vervelend dat je het gevoel hebt dat je het thuis niet kan zeggen. Als dat alleen komt door een gevoel van schaamte, kan je het beter toch proberen, je familie zal je dan waarschijnlijk proberen te steunen en het is een stuk makkelijker om tegen die ziekte te vechten met je familie dan alleen.

Echter, als je echt het gevoel hebt dat je het niet kan vertellen: in ieder geval heel goed dat je naar hulp zoekt! Ik geef je hieronder 2 websites die nuttig voor je kunnen zijn:
http://www.sabn.nl/index.php , dit is een algemene site over eetstoornissen, er zit ook een forum bij waar je kan praten met lotgenoten en er staan allemaal links die je misschien kunnen helpen
http://www.boulimiadebaas.nl/ , dit is een site waar je via internet hulp kan krijgen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanaf 16 jaar kun je buiten je ouders om een zogenoemde behandel-overeenkomst aangaan met elke willekeurige professionele hulpverlener, zoals een arts of een psychiater (die trouwens ook een arts is).
Je kunt dus zelf naar jouw huisarts gaan en je laten doorverwijzen naar een ‘geestelijke gezondheidszorg’ instelling (GGZ-instelling) zoals het RIAGG.
De huisarts kent de adressen die voor jouw het beste zijn.

De huisarts, de psychiater of de hulpverlenende instanties mogen niemand inlichten zonder jouw toestemming. Zij hebben allemaal geheimhoudingsplicht. Anders zou jij de hulpverleners nooit kunnen vertrouwen. Zij mogen er echt met niemand over praten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@sleepwalking, de professionele hulpverleners (wat een klasseleraar niet is) zijn gebonden aan hun Beroepsgeheim, ook wel geheimhoudingsplicht of zwijgplicht genoemd.Zij mogen uit zichzelf niets aan anderen vertellen, en moeten zelfs zwijgen als hen iets gevraagd wordt.
Schending van het beroepsgeheim is in Nederland strafbaar. Praat dus openhartig met je huisarts, vraag alles en vertel alles.
Bel eens met Sensoor Nederland.
Daar zitten mensen die dag en nacht naar je luisteren en advies geven.

http://www.sensoor.nl/

Voor een luisterend oor en een goed gesprek per telefoon.
Bel via lokaal nummer
Bel 0900 0767 5 ct. p/m

OF
Schrijf je verhaal op en mail het ons. Wij lezen het zorgvuldig.
hulp@sensoor.nl

Chatten kan ook
Wij zijn iedere ochtend online van 09.30 uur tot 12.30 uur.
Alle middagen van 14.00 u tot 17.00 uur en iedere avond van 19.30 tot 22.30 uur.

http://www.sensoor.nl/sensoor-hulp-per-chat.html#wanneer-is-de-chat-open