Depressief, maakt naar de huisarts gaan echt veel verschil?

Hallo, ik ben een meisje van 20 en voel me al ruim een half jaar steeds depressiever worden.
2 jaar terug ben ik een paar leerbaar een natuurgeneeskunde gegaan, dat was omdat ik heel last had van prikkelbaar darm syndroom. Door de voetreflex werd ik ook heel rustig in mijn hoofd.
Ik zou dat weer willen doen maar het word niet vergoed dus kan het niet.

Steeds vaker zit ik te denken om maar is een keer naar de huisarts te gaan.. Maar ik durf niet.
Me moeder is zelf ook al heel lang aan de medicijnen voor een zware depressie, het zit echt in de familie. Toch schaam ik mij ervoor om naar de huisarts te gaan. Ik kan echt niet meer..
Kan het ook aan niemand kwijt. Ben heel benieuwd of naar de huisarts gaan dus ook echt veel verschil maakt? En hoe kan ik het beste het aan mijn moeder vertellen?

Sorry voor het lange verhaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
7.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 Waarschijnlijk wordt je dan doorverwezen naar een ggz instelling of een vrij gevestigde psycholoog / psychiater waar ze vaak therapie combineren met medicijnen. Lijkt me zeer zinnig.Sommige huisartsen schrijven soms zelf anti depresiva voor en dan zonder ondersteuning d.m.v. gesprekken en controle op de werking van de medicijnen en dat lijkt me minder zinnig en bovendien ook gevaarlijk. Om een lang verhaal kort te maken, naar je huisarts gaan is een goede stap succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft je echt nergens voor te schamen, heel veel mensen hebben last van een depressie en een arts zal hier dus ook regelmatig mee te maken krijgen. Mensen die om je geven zullen het fijn vinden je te kunnen helpen!
Naar een arts gaan heeft zeker zin.
Soms ontstaat een depressie door een tekort aan bepaalde stoffen. Mijn vriendin had bijvoorbeeld een tekort aan vitamine D en voelde zich daardoor depressief. Vooral in de winter door een gebrek aan zonlicht ontstaat dat. Ze heeft nu een supplement en het gaat stukken beter.
De dokter kan als je dat wil je bloed onderzoeken en kijken of je misschien bepaalde stoffen mist. Of onderzoeken wat de oorzaak van de depressie is en er iets aan doen.
Veel sucsess en sterkte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad Mikez, een tekort kan ook een oorzaak zijn van depressies en helaas wordt een tekort vaak gemist, omdat er véél onduidelijkheid over bestaat :(
Zo wordt vaak gedacht dat je bijvoorbeeld pas een tekort aan B12 hebt als je niet gezond eet, maar dat is geenszins het geval!
B12tekort kan ontstaan doordat je het niet goed uit het voedsel op kunt nemen.
Artsen staren zich vaak blind aan de absolute waarde, terwijl ook dit pure onzin is.
Een waarde van onder de 400 (volgens lab moet de waarde tussen de 150-700 zitten) kan al een tekort betekenen.
bekijk anders deze site(s), misschien dat je hier wat aan hebt: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm
en
http://home.kpn.nl/hindrikdejong/
en
http://stichtingb12tekort.nl/ sterkte !

Antwoorden (7)

Ja dat kan echt verschil uitmaken, al was het alleen maar dat je er met iemand over kan praten die jou kan adviseren hoe verder te gaan. Juist omdat het in de familie zit moet je er niet langer mee blijven lopen maar actie ondernemen.

Hoe je het aan je moeder moet vertellen? Tja, gewoon zeggen is gewoon het beste, er is geen 'beste manier'. Vraag haar of ze even tijd heeft voor een gesprek, vertel hoe je je voelt en vraag haar ook om advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft je nergens voor te schamen. Depressies kunnen het gevolg zijn van een tekort aan een speciale stof in je hersenen. Dat is dus gewoon een lichamelijk gebrek. Met een speciale medicijn kan dat stofje worden aangevuld. Als het in de familie voorkomt is het jammer dat jij het geërfd hebt, maar dat kan je dus niet helpen.
Overleg met je huisarts en vermeldt dat je moeder het ook heeft, misschien in het geheim meerdere mensen in de familie. Nooit genoemd uit schaamte. Je ziet hoe jammer dat is als mensen het niet durven zeggen.
Je huisarts kan je hierbij helpen, of door een simpel medicijn, of door je de richting te wijzen waar je door de verzekering betaalde hulp kunt krijgen.
SCHAAM JE NIET, dat doe je ook niet voor suikerziekte of een gebroken been en eigenlijk is het net zo iets.
Ik wens je het allerbeste.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+. Het zit ook in mijn familie en de medicatie helpt uitstekend!
Een depressie is een ernstige aandoening, die mogelijk dodelijk is (ooit gehoord van een dolgelukkig persoon die suïcide pleegde?). Neem je ziekte serieus en ga onmiddellijk naar een arts. Je huisarts is normaal gesproken de eerste om te raadplegen, omdat die je kan verwijzen naar gespecialiseerde hulp. Wees wel kritisch en zoek hulp die bij jou past (en niet die 'iedereen' neemt). Wachten tot je je niet vervelend voelt over de gang naar je huisarts is niet verstandig, je bent namelijk ziek op een manier die niet snel zal maken dat je je senang voelt over zo'n stap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Dorske, je moet het niet erger maken dan het is. Een lichte depressie kan soms met weinig medicatie verholpen worden. Niet iedereen met een depressie denkt aan zelfmoord, daar gaat veel meer aan vooraf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankuwel. Ja zo erg is het wel al. Thuissituatie gaat ook niet lekker. Heb zelf wel door dat het geen lichte depressie is. Hopelijk kan ik ergens moed vinden om naar de huisarts te gaan. Heel erg bedankt voor de reacties!
Cryofiel
10 jaar geleden
Wel huisarts is altijd beter dan geen huisarts, toch? Ik bedoel, slechter kan het er niet van worden. Geef jezelf een kans. Het allerergste dat je kan gebeuren is dat je voor niets naar de huisarts bent gegaan. Ik bedoel maar, nadelen heeft het verder niet. Het beste dat je kan gebeuren is dat je veel positiever in het leven komt te staan. Dat lijkt mij het "risico" van mogelijk een keer voor niets naar de huisarts te zijn gegaan wel waard, toch?
Ja en Nee,
Mogelijk dat veel mensen hier vraag tekens bij gaan zetten en ik zal daarom mijn antwoord toelichten.

Ja:
Het is wel belangrijk dat je naar je Huis Arts gaat, zoals hier boven al genoemd is, dat die je kan door verwezen. hij zal jou klacht serieus hebben te nemen, daarom is het ook belangrijk dat je aan hebt geven dat je een moeder hebt die medicatie neemt voor haar depressies.
Als jullie de zelfde arts hebben zouden de gegeven bekent moten zijn, en zo niet kunnen deze geraadpleegd worden met toestemming van je moeder.

Voor wat betreft je moeder neem idd een moment waar op jij ziet dat zij zich het beste voelt, en als er nog een vader is, doe dit dan samen met allebei je ouders om aan een tafel te gaan zitten.

En een slecht nieuws bericht kan je beter direct zeggen, ze zullen hier op een zichtbare reactie geven... ze hebben dit wel even te laten bezingen..., je kan soms op dat moment even een time out van een paar seconden nemen voor jezelf en voor hun om dan weer een reactie te geven of een antwoord.

Nee,
Je Huis arts kan je niet direct helpen enkel dat hij mogelijk wat medicatie gaat voor schrijven om je in een betere gemoedstoestand te krijgen.

Het beste wat je kan doen is op zoek te gaan naar een specialist die jou en je moeder kan helpen om uit deze depressiviteit te komen, een onder steunende en in balans zijnde omgeving is erg belangrijk, om jou en je moeder te helpen, en het zou ook goed zijn mits ter spraken is van een vader om deze inzichten mee te laten geven hoe depressiviteit werkt en waar het vandaan komt.

Met de overtuiging het zit in de familie, en dit bedoeling op een respect volle manier, is een overtuiging die jullie beide in de depressiviteit zal houden, en wat ik van jou begrepen heb is dat je graag een normaal leven wilt hebben zonder depressiviteit en medicatie.

Tip.
Laat ook even naar je bloed kijken welke te korten of overtollige er in zitten.
Extra vitamine kan ook veel doen, je hebt alleen te weten welke je wel en niet nodig hebt.
En laten de specialisten ook vragen wat er in het verleden heeft afgespeeld van je moeder of daarvoor hierin kan mogelijk de oplossing zitten omdat er mogelijk zeer extreme emotionele gebeurtenissen heeft plaats gevonden.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 Waarschijnlijk wordt je dan doorverwezen naar een ggz instelling of een vrij gevestigde psycholoog / psychiater waar ze vaak therapie combineren met medicijnen. Lijkt me zeer zinnig.Sommige huisartsen schrijven soms zelf anti depresiva voor en dan zonder ondersteuning d.m.v. gesprekken en controle op de werking van de medicijnen en dat lijkt me minder zinnig en bovendien ook gevaarlijk. Om een lang verhaal kort te maken, naar je huisarts gaan is een goede stap succes.
Excuus dat ik mijn antwoord eerst verkeerd had gezet (bij reactie).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zeker goed om hier iets mee te doen, maar dat geef je zelf ook al aan. Een onderzoek naar tekorten aan bepaalde stoffen is aan te raden, maar dan wel via een alternatief therapeut, het 'gewone' bloedonderzoek heeft andere normen waardoor er niks mis lijkt te zijn, maar vaak wel is! Je hebt al goed ervaring met alternatieve therapie en er is natuurlijk veel meer mogelijk, ook bij depressies. Er zijn therapieën die wel deels vergoed worden, maar zoek wel een erkend therapeut en informeer naar vergoeding. Het nadeel van huisarts/ggz is dat je bijna altijd chemische pillen krijgt die je klachten lijken op te lossen, maar ze onderdrukken het juist. Daarnaast veel bijwerkingen en die kunnen zo erg zijn dat het levenslang is, ook als je stopt met de medicijnen. Je verandert vaak veel omdat emoties onderdrukt worden, maar die dingen zie je waarschijnlijk ook bij je moeder. Je bent nog jong, je kunt nog veel keuzes maken, maar kies wat voor jou goed voelt. Misschien staat je huisarts wél open voor alternatieven en heeft hij een goede tip. Toitoi en geef jezelf het cadeau om hieraan te werken. (kijk ook eens op HSP, misschien ook herkenning)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is echt van belang dat je hiermee naar de huisarts gaat. Zoals eerder al gezegd zal deze niet meer kunnen doen dan antidepressiva (of andere medicatie) voorschrijven en dit monitoren.
Daarnaast zal deze je hoe dan ook door verwijzen naar een psycholoog. De kans is groot dat je huisarts je al een psycholoog aan raad waar hij/zij goede ervaringen mee heeft. Neem dit advies aan. Over het algemeen zal je naar huis gestuurd worden met een advies voor een eerstelijns psycholoog, maar omdat het (zoals je zelf aangeeft) in de familie zit kan het ook zijn dat je naar de tweede lijn wordt doorverwezen en dat je daar wat meer steun aan hebt.
Als je een afspraak met je huisarts plant, is mijn advies wel, maak een dubbele afspraak zodat je rustig de tijd hebt om je verhaal te doen. Een consult duurt maar 10 minuten, zeker bij psychische klachten is dit erg kort.

Wat je ook aan je huisarts kunt vragen is of hij/zij eventueel je Vitamine D3 wil laten prikken. In nederland hebben we snel een tekort hieraan in ons lichaam en dit kan ook van invloed zijn op je stemming.

Ik snap je angst om dit aan je moeder te vertellen. Als je hierover teveel twijfelt zou ik hier nog even mee wachten. Je huisarts mag het niet zonder jou toestemming aan je moeder (of iemand anders) vertellen.
Het vertellen aan je moeder kun je altijd doen op een tijdstip dat het jou goed uit komt en dat het goed voelt.
Doe het niet eerder en niet later.

Succes!